Reservewiel

Hallo,

Ik heb een vraagje. Passen de standaard reservewielen van een fabia combi II onder die van een fabia combi III?

Fabia 123

Forumguru
@tjb.brands
Niet alle Fabia 2 modellen, en ook niet alle Fabia 3 modellen hebben dezelfde banden of velgmaat , bij mij was dat verschillend. Daarnaast kan je jezelf afvragen of een reserveband die jarenlang nog achterin heeft liggen uitdrogen nog jarenlang veilig is in de volgende auto. Bij mij had de Fabia 2HB een volledig reservewiel en de Fabia 3HB heeft dat niet, dus mogelijk past het oude wiel niet in de wielruimte van de Fabia 3. Bespreek het met de verkoper, maar 75 Euro is niet duur, en handiger dan een spuitbusje.

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat voor die 75 euro je dan ook de krik en wielsleutel krijgt? Andere optie is om krik en velg van de sloop te halen en dan de juiste band er om. Zo'n standaard plaksetje is nog veel harder aan veroudering onderhevig: na 2 of 3 jaar moet het reparatiemiddel vernieuwd worden, en dat is iets wat je makkelijk vergeet, daarnaast lukt het repareren niet bij iedere lekke band, en kun je zo'n gerepareerde band na de rit weggooien omdat ie zwaar mishandeld wordt bij de 'reparatie' met zo'n setje, en de vraag is of de velg na zo'n reparatie nog bruikbaar is.

oco1979

Forumguru
Band blijft de eerste 6 jaar goed,daarna ga het bergaf.

Die spuitbussen, één woord BROL.

Reservewiel ist beste,noodwiel kan ook, slogan "beter één wiel dan geen wiel"

tap,koord als het kan is ook een oplossing

das mijn 17jaar ervaring in de depanage dienst

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n prop moet toch een behoorlijke onbalans veroorzaken, zou je denken? Of valt dat mee? Dus dan moet je alsnog naar de bandenboer om te laten balanceren.

Ik zag laatst bij zo'n bandenboer een andere methode: de band wordt van de velg gehaald nadat de oorzaak van het lek (een parkertje) eruit is getrokken en de locatie gemarkeerd. Het lek wordt van binnenuit een beetje uitgeboord, daarna komt er van binnenuit een dunne rubberen plug in die het model heeft van een enigszins konische 'spijker' met een sterk afgeplatte en afgeronde kop, voorzien van vulcaniseringsmateriaal.

Door de konische vorm laat die zich wel door het gat heen naar buiten steken, wordt van buitenaf goed aangetrokken waarna de boel rustig kan vastplakken. De 'kop' van de spijker voorkomt ook bij hogere snelheden dat de prop eruitgedrukt kan worden. Het buiten uitstekende materiaal wordt zoveel mogellijk weggeknipt, slijtage doet de rest.

Voordeel hiervan: het nieuw ingebrachte materiaal voegt bijna (of helemaal) geen gewicht toe inplaats van het uitgeboorde materiaal, dus minimale invloed op de balans. Maar het wiel is er toch af, dus wordt er ook even opnieuw gebalanceerd.
Beperking van dit systeem: het gat moet wel zo goed als haaks op de band zitten, anders komt de 'spijkerkop' niet mooi vlak tegen de binnenkant te liggen en dan is er een kans dat deze plug op termijn toch niet 100% afdicht.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan