Zo'n prop moet toch een behoorlijke onbalans veroorzaken, zou je denken? Of valt dat mee? Dus dan moet je alsnog naar de bandenboer om te laten balanceren.
Ik zag laatst bij zo'n bandenboer een andere methode: de band wordt van de velg gehaald nadat de oorzaak van het lek (een parkertje) eruit is getrokken en de locatie gemarkeerd. Het lek wordt van binnenuit een beetje uitgeboord, daarna komt er van binnenuit een dunne rubberen plug in die het model heeft van een enigszins konische 'spijker' met een sterk afgeplatte en afgeronde kop, voorzien van vulcaniseringsmateriaal.
Door de konische vorm laat die zich wel door het gat heen naar buiten steken, wordt van buitenaf goed aangetrokken waarna de boel rustig kan vastplakken. De 'kop' van de spijker voorkomt ook bij hogere snelheden dat de prop eruitgedrukt kan worden. Het buiten uitstekende materiaal wordt zoveel mogellijk weggeknipt, slijtage doet de rest.
Voordeel hiervan: het nieuw ingebrachte materiaal voegt bijna (of helemaal) geen gewicht toe inplaats van het uitgeboorde materiaal, dus minimale invloed op de balans. Maar het wiel is er toch af, dus wordt er ook even opnieuw gebalanceerd.
Beperking van dit systeem: het gat moet wel zo goed als haaks op de band zitten, anders komt de 'spijkerkop' niet mooi vlak tegen de binnenkant te liggen en dan is er een kans dat deze plug op termijn toch niet 100% afdicht.