Reservewiel verschillen..

ik ben opzoek naar een reservewiel voor mijn O3.
Nu zag ik op de webshop van PON dat er 2 reservewielen beschikbaar zijn.

Voor de gewone O3 en 1 voor de RS.

Voor de gewone verkopen ze een 195/65/R15 (6.0Jx15 ET43)
Voor de RS een 205/55/R16 (7.0Jx16 ET45)

Op marktplaats word voor een octavia3 een nieuwe aangeboden; in de maat 205/55/16.

Je zou denken een RS velg; gaat deze passen onder mijn niet RS; en nog belangrijker; past ie dan dus achterin de kofferbak..? De omtrek is wel gelijk maar de dikte dus niet.. ben bang dat hij dan niet erin wil..

Alvast bedankt
 
Ah! Dank voor het antwoord.
Waarom dan de PON webshop verschil maakt...?

Of mag een 15" niet gecombineerd worden met de standaard 18" welke onder de RS zitten. Of zijn dat misschen zelfs 19" wieken..? En dat het omtrek verschil dan te groot is...?
 

Octavia0112

Forumguru
Vraagje heb reservewiel van fabriek als optie met het techpakket dus 18inch alaris velgen welke maat reserveband krijg ik uiteindelijk? Of wordt het dan zo dun thuiskommertje?
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn reservewiel is ook af-fabriek en is zo de 80km/u wiel.
Ik heb destijds bij aankoop een volwaardig reservewiel bedongen, dus dat ligt sindsdien er ook in. En na een kapotgereden band (waarbij ik meteen 2 nieuwe op de achteras heb laten leggen) zit daar zelfs óók die ene overgebleven CrossClimate op.
Maar ja, dat kán dus toch alsnog een thuiskomertje worden als hij toevallig een keertje tegen de draairichting in gemonteerd zou moeten worden. Ik verwacht althans geen inspraak over de vraag of een lekke band links dan wel rechts zal optreden...
 

Huibdos

Senior Member
Lastig die reservewielen.
De band van het reservewiel van mijn Passat was beter dan de op de auto gemonteerde banden, maar bij elke vervanging bleef hij lekker in zijn hokje onder de vloer liggen.
Bij mijn Seat zat geen reservewiel, daar heb ik in de zomer een winterband en in de winter een zomerband voor meegenomen.
Zo'n thuiskomertje zou wat mij betreft prima zijn, want bij een bandenschade vervang je meestal beide banden op de as en gaat het ding weer terug onder de vloer.
 
ik kon bij de bestelling van mijn wagen (standaard 16 " stalen velgen) kiezen uit twee opties: "thuisbrengertje ipv reparatiekit" of "volwaardig reservewiel ipv reparatiekit"

Beiden waren (bij de leasing maatschappij) even duur.
of, en zoja welke, stikkers erop zitten weet ik nog niet... Wagen moet nog geleverd worden... (03 combi FL, voorzien tegen oktober)
Is wel in België besteld...
 

Octavia0112

Forumguru
Heb bij de dealer gekeken maar al de auto's daar zijn voorzien van reparatiekit bij navraag hadden ze het erover dat het niet zon dun bandje is maar een redelijk normaal formaat, dealer adviseerde door het verschil met de 18 inch niet harder te rijden dan 80km/h.
 

EdK

Forumguru
Heden ten dagen is het zo dat als je het reservewiel laat aanvinken tijdens de bestelling dat je dan vaak 2 maten hebt staan in inchmaat.
1 is voor de standaard velgen met band en 1 is voor als je tijdens bestelling een grotere maat velg aanvinkt.

De inch maat is dan in algemeen hetzelfde dan wat je standaard onder de wagen hebt liggen, alleen de breedte maat zal zeker enkele maten kleiner zijn.

Dit om ruimte in de kofferbak te houden omdat anders de bodem teveel omhoog komt.
Vloegel was de reserveband indentiek aan de banden die om de wagen lagen.

Daartegen is het bij bedrijfswagens nog vaak wel dat er een volwaardig wiel in maatvoering in de beugel onder de wagen ligt.
Althans dan spreek ik voor mijn Caddy bedrijfswagen en ook van een collega die onlangs een Caddy geleverd kreeg.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vloegel was de reserveband indentiek aan de banden die om de wagen lagen.
Die thuisbrengerachtige reservewielen hebben waarschijnlijk geen band met een voorgeschreven draairichting, zodat die op elke positie geplaatst kunnen worden. Dit in tegenstelling tot bv. mijn 5e CrossClimate die op reserve is gekomen - die mag eigenlijk alleen rechts op de auto gemonteerd worden. Maar als ik links een lekke band krijg, gaat-ie er denk ik toch wel op - alleen zal ik dan ook mijn snelheid beperken, zeker bij slecht weer...
Daartegen is het bij bedrijfswagens nog vaak wel dat er een volwaardig wiel in maatvoering in de beugel onder de wagen ligt.
Dat zal misschien te maken hebben met het gewenste draagvermogen? Bedrijfswagens worden nogal eens belast tot de max (of iets erover) en kunnen daar ook wel tegen, maar dan moet je er toch liever niet zo'n fietswiel onder zetten...
 
Bovenaan Onderaan