Reservewiel/Thuiskommertje.

ougie

Forumguru
Hallo, wij zijn in blijde verwachting van een drieweekse vakantie.
We gaan naar Kroatië en als alles goed verloopt worden we gebracht door de Citigo.
Voor zo'n reisje ga je natuurlijk ook effe alles nalopen.
Zo kwam ik bij het reservewiel.
Hier zat op de (gewone) stalen velg zo'n gele "max 80 km" sticker op en de band leek van normale omvang.
Ik was altijd zo'n lullig raar velgje met zo'n gek dun en erg smal bandje gewend.
De band is een Bridgestone Ecopia EP25yz, de maat is 165/70 R 14 81T.
Dit blijkt een gewone zomerband met een prima draagvermogen en een snelheidsindicatie van 190 km/u te zijn.
Mijn vraag is, is het standaard bij Skoda, dat als je voor een reservewiel kiest, je dan een gewone stalen velg met een normale band krijgt?
En dat er dan toch een sticker op de velg zit met max 80 km/u
Ik heb de velg vergeleken met de velgen van mijn winter set, deze zijn exact het zelfde.
Misschien heeft de vorige eigenaar er voor gekozen een gewone band als reserve te hebben, vreemd blijft dan dat de sticker niet verwijderd is.
 

JeroenV19

Nieuw lid
Dit is bij mijn Octavia III ook zo. De bandenboer vertelde mij dat dit vaker voorkomt als de velg/band combinatie afwijkt van datgene waar de auto standaard op rond rijdt. In mijn geval 18" wielen en 16" volwaardig reservewiel. De bandenboer gaf ook aan dat ik me niet aan de 80 hoefde te houden.
 

Falcon

Donateur
Maar wel even regelmaat de bandspanning van het reservewiel controleren.. niks vervelender dat je dan als nog niet meer dan 100km/u kunt rijden.
 

Huibert

Forumguru
Bij mijn Fabia zit precies dezelfde band als om de normale velgen incl.sticker. Naar mijn idee is dit omdat je normale banden versleten kunnen zijn, lees kleine diameter, terwijl je reserve band nog als nieuw is en dus een grotere diameter heeft.
 

andrehj

Forumguru
De sticker zit er inderdaad op omdat de bandenmaat (of velg) afwijkt van de anderen. Dat is geen aan te bevelen combinatie, maar ik zou er toch prima 120 mee durven rijden. Alleen het testen van de topsnelheid zou ik daarmee even niet doen.
 

ertromp

Forumguru
Bij mijn Fabia zit precies dezelfde band als om de normale velgen incl.sticker. Naar mijn idee is dit omdat je normale banden versleten kunnen zijn, lees kleine diameter, terwijl je reserve band nog als nieuw is en dus een grotere diameter heeft.
Dat is echt onzin. Die mm's zullen niet van invloed zijn als je precies dezelfde velgmaat / banden maat hebt
 

Desperado

Forumguru
In het geval van een afwijkende maat begrijpelijk, lijkt me ook niet lekker rijden. Maar idd bij exact dezelfde afmetingen is het onzinnig.
 

ougie

Forumguru
Dat verhaal van Jeroen zit wel iets in, mijn Citigo is waarschijnlijk afgeleverd met de huidige 15" Auriga velgen.
Als reserve wiel zit er in de bagageruime een originele stalen velg met gewone zomerband.

De omtrek zal waarschijnlijk net niet hetzelfde zijn en uit veiligheidsoverweging neemt Skoda het zekere voor het onzekere en plakken ze een sticker "max 80 km/u" op de velg.

Een ding ga ik nog wel effe doen, dat is die sticker verwijderen.
Stel dat ik op mijn reis een chagrijnige agent tegen kom, en ik rijd bv 120 met het reservewiel.
Wie weet gaat hij moeilijk doen als hij die sticker nog op de velg ziet zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Ander punt van aandacht is niet alleen de bandenmaat, maar ook of de ET-waarde van het reservewiel niet afwijkt.
 

skodaboy

Forumguru
destijds toen ik mijn F1 RS had hetzelfde verhaal.
een stalen velg met een "volwaardige band" op en toch met een gele sticker van 80km/u.
ik heb toen 1 week lang rond gereden met dat reservewiel maar ik merkte toch géén verschil in de rij eigenschappen.

bij m'n huidige 02 4x4 zit er ook 'een kleiner' reservewiel in de kofferbak.
dit is een 16" stalen velg met een 205/55/16 band om.
ook hier is er zo'n gele 80km/u sticker aanwezig..

ik beschouw zo'n gele sticker op een volwaardig reservewiel als 'markering' dat je het reservewiel in gebruikt hebt, en zo snel als mogelijk je 'dagelijkse' band moet laten herstellen of vervangen.
 

ougie

Forumguru
Over de et waarde maak ik mij geen zorgen, deze is 35, de juiste maat voor een Citigo.
En die van Skodaboy lijkt mij ook de originele maten voor een O2.
 

tist

Actief lid
Voor zover ik weet is er bij een verschillende velg/bandenmaat ook een verschil in omwentelingssnelheid.
Dat kan problemen geven in de 'boite'/differencieel voor zover ik ergens heb opgevangen, die loopt dan extra warm en is niet bevorderlijk voor slijtage.
Rijden met een hogere snelhied dan aangegeven zal die slijtage en warmteontwikkeling enkel maar verhogen naar mijn bescheiden mening dan.
Er spelen misschien nog andere zaken mee maar dat weet ik niet.
 

DimiTator

Actief lid
Mij hebben ze verteld (O2) dat er een sticker op hangt als het een auto is die met meerdere types banden en velgen kan uitgerust wordt.
Geen probleem dus voor de standaard 195 65 R15, maar als er 205 55 R16 op liggen dan mag je met het standaard reservewiel (dus 196 65 R15) max 80/u doen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan