Reserve wiel.

Wat is de 'maat' van een velg die gebruikt kan worden voor de Skoda Fabia combi gl?
Weet iemand welke velg ik eventueel op de sloop kan zoeken?

Bvd,
ZW
 

wanderer

Senior Member
ik zelf heb een Antares LM velg 15" (99€) gekocht en daar een band bij gezocht, past precies....
 
@Ronnie,
Dank voor het plaatsen. Echter, op de Fabia Combi GL zit 185/60 R15 en dit komt niet in dat lijstje voor.
Ik ben ook op zoek naar een (2de handse) reserve wiel maar weet zo goed niet welke maten ik moet hebben.
 

van_der_P

Senior Member
De maat van de velg staat er wel bij namelijk 6J X 15H2 de steek is 100 mm 5 gaten en het centregaat is 57 mm. Als bandenmaat kun je verschillende maten monteren, zeker omdat het een reservewiel is en alleen in geval van nood gebruikt wordt. Je kunt gaan voor de standaard maat 185/60R15 maar je kunt ook kiezen voor b.v 195/55R15 hiervan is de rolomtrek 10 mm kleiner, of 175/65R15 of 205/55R15 hiervan is de rolomtrek 10 mm meer dan origineel.
Een andere misschien wel goedkoperer optie is gaan voor een 14" velg ook weer met 5 gaten en een steek van 100 mm. Deze velgen worden ook op de Fabia 1 gebruikt. Hier monteer je dan een band in de maat 175/70R14 op Is iets smaller dan origineel en de rolomtrek is 10 mm kleiner, en wellicht iets goedkoper.
 

van_der_P

Senior Member
Voor de prijs van enkel een Antares-velg (€ 99,--) heb je een stalen velg plus band.
Bij verschillende bandenboeren op het internet kost een losse stalen velg van 15" ongeveer € 45,--.
Voor de band die je erbij koopt is het niet nodig om daar een A-klasse band voor te nemen.
 

wanderer

Senior Member
om thuis te komen is het niet zo erg als 1 wiel afwijkend is van de rest.
echter heb je een lekke band en moet deze vervangen worden door een nieuwe dan is het maar de vraag of de betreffende bandenboer jouw merk/type op voorraad heeft, dus kun je die beter zelf bij je hebben...anders zou je er 2 moeten vervangen.
idem met een half afgesleten band, vervang je deze door een nieuwe, dan moet je eigenlijk de andere kant ook vernieuwen...dus beter zelf bij je hebben.....
 
Bovenaan Onderaan