sitechris
Donateur
Mijn vader is al weer bezig aan zijn 3e Laguna V6. Soms proef ik het 'genoegen' om er ook eens een ritje in te maken. Ben er zelfs een keer mee op vakantie geweest, maar dat was niet zo'n succes. Vlak voor de grens pech (bobine).
Om af te trappen, elektronica en afwerking zijn niet de sterkste punten van de Laguna. Bobineproblemen zijn legendarisch en ook doet de elektronica nog wel eens gekke dingen. Zo is de hands-free nog wel eens eigenwijs, doet de kaart het soms pas na lang aandringen en gilt de bandenspanning nog wel eens een foute boodschap in de ether. Ook de afwerking is teleurstellend. De materialen zijn niet bijster mooi en na de 60.000 kilometer komen er meer en meer kraakjes en piepjes in het interieur. De algemene kwaliteitsindruk wordt bevestigd door het standaard leer in de auto. Het voelt en ruikt dus echt niet als leer. Bijzonder jammerlijk.
Dan gaan we door naar de volgende tegenvaller (geen nood, de positieve punten volgen verderop): de automaat is echt een hel. Schakelt soepel en comfortabel, maar de verhoudingen zijn te tergend. Het is een automatische 5-bak met schakelmogelijkheid en de topsnelheid haal je in zijn 4. Rijd je 230, dan draait de motor in 4e versnelling 5600 toeren. Hij kan tot de 6250. De 5e versnelling is echt een overdrive, tussenprintjes zijn daarin nauwelijks mogelijk.
Probleem is dat je op de Autobahn in het 130-180 in de problemen komt. Rijd je 130 en je zit in zijn 4, dan maak je nog net wat te weinig toeren om tot optimale prestaties te komen. TDI-tjes rijden dan net wat te makkelijk van je weg. Je kunt natuurlijk naar de 3e versnelling terugtrappen (die loopt tot 165-170) om genoeg vaart te maken, maar je gaat op een lang Autobahn stuk niet constant op die kick-down rammen. Is slecht voor verbruik en zorgt ervoor dat je medepassagiers gaan gillen. Kortom, de snelheidsbeleving van de auto laat ondanks de power (207pk/285nm) te wensen over. Ook heeft de automaat in handmatige stand veel tijd nodig om van verzet te wisselen. Vooral als je van 2 naar 3 schakelt is dat hinderlijk. Verdere minpunt is dat de zescilinder niet bijster spannend klinkt. Heared better...
Naast deze kommer en kwel zijn er natuurlijk wel een aantal positieve punten die niet onbenoemd mogen worden:
- De prijs/uitrusting verhouding is top. Navi, xenon, leer, elektr. stoelen, PDC, dimmende spiegels, bandenspanningscontrole (met indicatie bar per wiel) etc etc etc. Fully loaded. Ook positief is het onderstel. Naast comfort biedt de onderstel genoeg scherpte. Het is geen weke Franse zeepkist, maar een goed compromis. Ook bij zeer hoge snelheden maakt de auto een zeer uitgebalanceerde en ontspannen indruk. De auto is stil, stabiel en ongevoelig voor zijwind e.d. De ideale auto om lange afstanden mee te maken. En als je boven de 5000 toeren komt, zit er nog wel genoeg vaart in. De auto is natuurlijk geen stakkertje met die dikke 3-liter onder de kap. Maar echt veel meer als de 230 op de foto zit er niet in. Echte kilometers dus 215 a 220. De fabriekscijfers spreken van 230 echt. Zou dus 240 a 250 op de teller moeten zijn.
Al met al zou het niet mijn keus zijn als ik 40 a 45k te besteden zou hebben. Ga je voor comfort en luxe dan is het een goede, maar de auto kan mij op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en afwerking niet helemaal bekoren.
Edit: de foto heb ik niet zelf achter het stuur gemaakt, maar heeft mijn vriendin gemaakt. Met zo'n snelheid is het handig om beide handjes aan het stuur te hebben.
Om af te trappen, elektronica en afwerking zijn niet de sterkste punten van de Laguna. Bobineproblemen zijn legendarisch en ook doet de elektronica nog wel eens gekke dingen. Zo is de hands-free nog wel eens eigenwijs, doet de kaart het soms pas na lang aandringen en gilt de bandenspanning nog wel eens een foute boodschap in de ether. Ook de afwerking is teleurstellend. De materialen zijn niet bijster mooi en na de 60.000 kilometer komen er meer en meer kraakjes en piepjes in het interieur. De algemene kwaliteitsindruk wordt bevestigd door het standaard leer in de auto. Het voelt en ruikt dus echt niet als leer. Bijzonder jammerlijk.
Dan gaan we door naar de volgende tegenvaller (geen nood, de positieve punten volgen verderop): de automaat is echt een hel. Schakelt soepel en comfortabel, maar de verhoudingen zijn te tergend. Het is een automatische 5-bak met schakelmogelijkheid en de topsnelheid haal je in zijn 4. Rijd je 230, dan draait de motor in 4e versnelling 5600 toeren. Hij kan tot de 6250. De 5e versnelling is echt een overdrive, tussenprintjes zijn daarin nauwelijks mogelijk.
Probleem is dat je op de Autobahn in het 130-180 in de problemen komt. Rijd je 130 en je zit in zijn 4, dan maak je nog net wat te weinig toeren om tot optimale prestaties te komen. TDI-tjes rijden dan net wat te makkelijk van je weg. Je kunt natuurlijk naar de 3e versnelling terugtrappen (die loopt tot 165-170) om genoeg vaart te maken, maar je gaat op een lang Autobahn stuk niet constant op die kick-down rammen. Is slecht voor verbruik en zorgt ervoor dat je medepassagiers gaan gillen. Kortom, de snelheidsbeleving van de auto laat ondanks de power (207pk/285nm) te wensen over. Ook heeft de automaat in handmatige stand veel tijd nodig om van verzet te wisselen. Vooral als je van 2 naar 3 schakelt is dat hinderlijk. Verdere minpunt is dat de zescilinder niet bijster spannend klinkt. Heared better...
Naast deze kommer en kwel zijn er natuurlijk wel een aantal positieve punten die niet onbenoemd mogen worden:
- De prijs/uitrusting verhouding is top. Navi, xenon, leer, elektr. stoelen, PDC, dimmende spiegels, bandenspanningscontrole (met indicatie bar per wiel) etc etc etc. Fully loaded. Ook positief is het onderstel. Naast comfort biedt de onderstel genoeg scherpte. Het is geen weke Franse zeepkist, maar een goed compromis. Ook bij zeer hoge snelheden maakt de auto een zeer uitgebalanceerde en ontspannen indruk. De auto is stil, stabiel en ongevoelig voor zijwind e.d. De ideale auto om lange afstanden mee te maken. En als je boven de 5000 toeren komt, zit er nog wel genoeg vaart in. De auto is natuurlijk geen stakkertje met die dikke 3-liter onder de kap. Maar echt veel meer als de 230 op de foto zit er niet in. Echte kilometers dus 215 a 220. De fabriekscijfers spreken van 230 echt. Zou dus 240 a 250 op de teller moeten zijn.
Al met al zou het niet mijn keus zijn als ik 40 a 45k te besteden zou hebben. Ga je voor comfort en luxe dan is het een goede, maar de auto kan mij op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en afwerking niet helemaal bekoren.
Edit: de foto heb ik niet zelf achter het stuur gemaakt, maar heeft mijn vriendin gemaakt. Met zo'n snelheid is het handig om beide handjes aan het stuur te hebben.