Renault Laguna Grand Tour V6 initiale (2004)

sitechris

Donateur
Mijn vader is al weer bezig aan zijn 3e Laguna V6. Soms proef ik het 'genoegen' om er ook eens een ritje in te maken. Ben er zelfs een keer mee op vakantie geweest, maar dat was niet zo'n succes. Vlak voor de grens pech (bobine).

Om af te trappen, elektronica en afwerking zijn niet de sterkste punten van de Laguna. Bobineproblemen zijn legendarisch en ook doet de elektronica nog wel eens gekke dingen. Zo is de hands-free nog wel eens eigenwijs, doet de kaart het soms pas na lang aandringen en gilt de bandenspanning nog wel eens een foute boodschap in de ether. Ook de afwerking is teleurstellend. De materialen zijn niet bijster mooi en na de 60.000 kilometer komen er meer en meer kraakjes en piepjes in het interieur. De algemene kwaliteitsindruk wordt bevestigd door het standaard leer in de auto. Het voelt en ruikt dus echt niet als leer. Bijzonder jammerlijk.

Dan gaan we door naar de volgende tegenvaller (geen nood, de positieve punten volgen verderop): de automaat is echt een hel. Schakelt soepel en comfortabel, maar de verhoudingen zijn te tergend. Het is een automatische 5-bak met schakelmogelijkheid en de topsnelheid haal je in zijn 4. Rijd je 230, dan draait de motor in 4e versnelling 5600 toeren. Hij kan tot de 6250. De 5e versnelling is echt een overdrive, tussenprintjes zijn daarin nauwelijks mogelijk.

Probleem is dat je op de Autobahn in het 130-180 in de problemen komt. Rijd je 130 en je zit in zijn 4, dan maak je nog net wat te weinig toeren om tot optimale prestaties te komen. TDI-tjes rijden dan net wat te makkelijk van je weg. Je kunt natuurlijk naar de 3e versnelling terugtrappen (die loopt tot 165-170) om genoeg vaart te maken, maar je gaat op een lang Autobahn stuk niet constant op die kick-down rammen. Is slecht voor verbruik en zorgt ervoor dat je medepassagiers gaan gillen. Kortom, de snelheidsbeleving van de auto laat ondanks de power (207pk/285nm) te wensen over. Ook heeft de automaat in handmatige stand veel tijd nodig om van verzet te wisselen. Vooral als je van 2 naar 3 schakelt is dat hinderlijk. Verdere minpunt is dat de zescilinder niet bijster spannend klinkt. Heared better...

Naast deze kommer en kwel zijn er natuurlijk wel een aantal positieve punten die niet onbenoemd mogen worden:
- De prijs/uitrusting verhouding is top. Navi, xenon, leer, elektr. stoelen, PDC, dimmende spiegels, bandenspanningscontrole (met indicatie bar per wiel) etc etc etc. Fully loaded. Ook positief is het onderstel. Naast comfort biedt de onderstel genoeg scherpte. Het is geen weke Franse zeepkist, maar een goed compromis. Ook bij zeer hoge snelheden maakt de auto een zeer uitgebalanceerde en ontspannen indruk. De auto is stil, stabiel en ongevoelig voor zijwind e.d. De ideale auto om lange afstanden mee te maken. En als je boven de 5000 toeren komt, zit er nog wel genoeg vaart in. De auto is natuurlijk geen stakkertje met die dikke 3-liter onder de kap. Maar echt veel meer als de 230 op de foto zit er niet in. Echte kilometers dus 215 a 220. De fabriekscijfers spreken van 230 echt. Zou dus 240 a 250 op de teller moeten zijn.

Al met al zou het niet mijn keus zijn als ik 40 a 45k te besteden zou hebben. Ga je voor comfort en luxe dan is het een goede, maar de auto kan mij op het gebied van snelheid, betrouwbaarheid en afwerking niet helemaal bekoren.

Edit: de foto heb ik niet zelf achter het stuur gemaakt, maar heeft mijn vriendin gemaakt. Met zo'n snelheid is het handig om beide handjes aan het stuur te hebben.
 

Bijlagen

  • 37117-230.JPG
    37117-230.JPG
    41 KB · Weergaven: 28

Octaviarijder

Actief lid
De prijs/uitrusting kan dan wel goed zijn, ik vind de betrouwbaarheid toch een stuk belangrijker. Ik heb nog maar zelden mensen gehoord die tevreden waren over een Laguna.
 

Frankie

Actief lid
foei foei... zulke snelheden en toeren, maar niet eerst helemaal op temperatuur laten komen !?!?!
wink.gif
 

___JC___

Forumguru
Als ik een Laguna zie moet ik altijd denken aan een verhaal wat ik op een ander autoforum hoorde. Die man had er een op gas en die is in het holst van de nacht spontaan in de fik gevlogen en afgebrand.
Ik ga nooit aan een Renault denk ik.
 

Dutch4x4

Senior Member
Die automaten zijn bovendien niet alleen een hel, maar gaan ook bijna allemaal wel een keer kapot voor de 100k - zo begreep ik van een (voormalige) leasemijmedewerker op datzelfde forum...

Niet voor niets worden de leaseprijzen voor Laguna's steeds hoger. 't Is veruit de onbetrouwbaarste auto in de middenklasse, op de voet gevolgd door de 407, die ook al een negatief aankoopadvies kreeg.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: sitechris</font><hr />

Al met al zou het niet mijn keus zijn als ik 40 a 45k te besteden zou hebben.

[/ QUOTE ]

Schrijft een Renault voor dat geld trouwens niet enorm af? Dan kan ik me voorstellen dat alleen een volgende Renault nog een beetje betaalbaar blijft...
 

sitechris

Donateur
ja, de afschrijving is fors te noemen, gaat echt helemaal nergens over. De kritiek op de kwaliteit deel ik voor een gedeelte. De eerste serie Laguna's en Megane's 2002 en 2003 waren echt rijdende wrakken. Wel schijnt het dat ze vanaf 2004/2005 de kwaliteitsproblemen wat beter onder controle hebben. Mijn broer werkte tot voor kort bij Renault en die wist dat te melden. Maar de schade die het merk heeft geleden onder de slechte kwaliteit is enorm. Ik zelf durfde het ook niet aan. Had interesse in een Megane, maar ja.....
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan hun F1-team.

Okee, minus de laatste GP op Monza dan...
 

Daniel

Lid
ik vind de laguna Grand Tour echt een hele mooie auto van binnen en van buiten,jammer dat ze zo'n slechte naam gekregen hebben door de kwaliteit.
Ik zou er zelf ook misschien wel een kopen,ik zou dan echter wel gaan voor 2.2 DCI 150 pk inintiale 6-bak.
 

sitechris

Donateur
de initiale is alleen verkrijgbaar icm automaat. Mss is dat een wat betere combinatie ivm koppel bij lage toeren, maar in die auto heb ik nooit gereden. Ik heb wel een keer in een 2.2 dci met schakelbak gereden. Was een goede combi.
 
Bovenaan Onderaan