Renault Clio Estate GT

sitechris

Donateur
Naast de Clio RS biedt Renault ook een Clio GT aan. Niet zo hardcore en snel als een Clio RS. Dit is wat meer bereikbare sportiviteit voor de familievader die niet in een hardcore sportauto kan en wil rijden. Is dit een auto waar je als enthousiaste stuurman nog wat plezier aan kunt beleven?

b6at7c.jpg


We beginnen weer met het gebruikelijke rondje om de auto. Ik moet zeggen dat het best een grappig ding is om te zien. Een opvallend kleurtje, mooie 17 inch wieltjes en een aardig design. Hier wint de Clio het alvast van de Seat Ibiza ST en met name ook van de Fabia Greenline. Overtuigend zelfs.

Ook het interieur valt me helemaal niet tegen. De gebruikte materialen zijn niet op het niveau van de VW Polo, maar ze kunnen de toets van kritiek zeker wel doorstaan. En het ziet er allemaal fris en leuk uit. In de Skoda Fabia is dat toch wel anders.

2ep0nf6.jpg


Tijd om te starten: zit ik nu in een Clio GT of in een simpel Twingootje? Dit is en blijft toch het nadeel van de downsizing. De TSI motoren van VAG hebben ook dit euvel dat ze totaal niet sportief klinken. Motorisch is de 1.2 turbo redelijk bij de pinken. Het blok levert 120 pk en 190 nm en biedt redelijke prestaties. Maar ook niet meer dan dat. De Clio GT is geen uitgesproken lichte auto. Verder heeft het blok dezelfde plussen en minnen als vergelijkbare turbotorretjes. Ze zijn stil, relatief zuinig bij normaal gebruik, de trekkracht onderin is redelijk maar boven de 5000 toeren heb je weinig te zoeken. Efficient maar emotieloos.

2psfwno.jpg


Deze Clio GT Estate kost ongeveer 22.000 euries. Daarvoor krijg je best veel auto voor je geld. Er zit redelijk wat ruimte in de auto (vergelijk het niet met een Octavia, die is een stuk groter) en de uitrusting is best redelijk. Ook de automaat is standaard. Dit is dezelfde automaat als in de Clio RS zit. Voor de GT voldoet de automaat prima en met de grote flippers aan het stuur kun je vrij vlot op- en terugschakelen. Maar voor een Clio RS is de bak niet sportief genoeg. Minpuntje vind ik de stoelen. Die zijn gemaakt voor kleine Fransoosjes. En het windgeruis vind ik wat stevig hoorbaar in deze auto. Dan merk je dat je in een kleine auto rijdt, waar op dit soort zaken toch vaak wordt bezuinigd.

2qm1coi.jpg


Verwacht van het onderstel van de GT ook geen hardcore sportieve pretenties. De auto is wat steviger geveerd en gaat best aardig een bocht door maar het blijft een compromisje tussen sportiviteit en comfort. Dat geldt ook voor de besturing. Niet onaardig, maar ook niet messcherp. Een aardige, semi-sportieve allrounder, maar voor het echte beulswerk komt de auto duidelijk tekort. Een GT dus.

Minpunt in deze Clio vind ik het R-link systeem. Het heeft heel veel functies maar de touchscreen werkt vaak met een vertraging. Overigens zit er op het R-link systeem nog een bijzondere functie. Je kunt uit de speakers het motorgeluid van verschillende modellen (Clio RS, Clio V6, Nissan GT-R, Alpine etc) laten klinken. Een even onwerkelijk als wanstaltig fenomeen. Luister en oordeel zelf.


Overall conclusie: de Clio GT Estate is best een aardige keus als je een kleine familiestation zoekt. Wat mij betreft zelfs de eerste keus, nog boven de Ibiza en Fabia. En die R-link RS sound nonsense kun je gewoon uitzetten. Moet je uitzetten. Dan is er weinig aan de hand.
 

LT83

Forumguru
Sorry, maar van de zijkant echt een lelijk hok die clio zeg!!
Vind het ook echt geen GT waardige auto, een ibiza ST 1.4 FR maakt hier gehakt van qua snelheid, en laten we eerlijk zijn een gechipte 1.6tdi is waarschijnlijk ookal een stuk sneller. Nee deze Clio kan kan mij niet bekoren.

De review is wel leuk hoor chris..;)
 

Dennis78

Forumguru
Overigens zit er op het R-link systeem nog een bijzondere functie. Je kunt uit de speakers het motorgeluid van verschillende modellen (Clio RS, Clio V6, Nissan GT-R, Alpine etc) laten klinken. Een even onwerkelijk als wanstaltig fenomeen. Luister en oordeel zelf.

:shutup: ......... (helaas kan me toch niet in houden; ......... VERSCHRIKKELIJK :deuk:!!!! )
 

sitechris

Donateur
Sorry, maar van de zijkant echt een lelijk hok die clio zeg!!
Vind het ook echt geen GT waardige auto, een ibiza ST 1.4 FR maakt hier gehakt van qua snelheid, en laten we eerlijk zijn een gechipte 1.6tdi is waarschijnlijk ookal een stuk sneller. Nee deze Clio kan kan mij niet bekoren.

De review is wel leuk hoor chris..;)

RS/GTI waardig zeker niet. Maar een GT logo kan op zich nog wel. Dat zijn vaak de semi-sportieve modellen. Net als een FR bijvoorbeeld. Ik ben het met je eens dat de Ibiza ST FR 1.4 TSI wrsnl sneller is, maar dan heb ik toch nog liever de Clio. Dat vind ik een leukere auto om te zien. De Ibiza vind ik vooral saaaaaaiiiiii
 

van_der_P

Senior Member
Ik vind het een aparte auto weer eens wat anders, iets wat er uit springt. Er rijden al zoveel saaie auto's rond. Blijkbaar wil de autokoper dat. Kom je met iets aparts wordt het veelal neergesabeld in dit land. Kijk naar de Multipla van Fiat, de Roomster van ons 'eigen' merk. Daarom worden ook zoveel saaie eenheidsworsten verkocht waar je alleen aan het embleem in de gril kunt zien welke auto het is
 
E

Ex-lid 2926

Leuke review. En die nieuwe Clio vind ik gewoon een mooie auto. In mijn ogen met afstand de mooiste in het B segment, op de voet gevolgd door de Polo. En in dit segment is het Renault gelukt om als eerste een mooie stationcar neer te zetten. Je kritiekpunt op de stoelen van deze Clio GT deel ik helemaal. Toen ik deze GT voor het eerst zag was ik er helemaal weg van. Een compleet uitgeruste sportieve compacte auto met automaat voor deze prijs en ook nog met (voor mij) voldoende trekgewicht. Maar dan mag ik eerst wel 20 kg afvallen voordat de stoel past.
De kwaliteit van Renault is momenteel prima. Mijn zoon en schoondochter hebben een Clio DCi. Heerlijk comfortabel en een fantastische dieselkrachtbron. En ook nog uitermate betrouwbaar.
 
Bovenaan Onderaan