Remvloeistof vervangen bij beurt?

Remvloeistof elke 2 jaar vervangen? Of de staat/kilometers/etc. erop naleggen?

  • Ja, gelijk vervangen om de 2 jaar, hoe dan ook

    Stemmen: 25 75,8%
  • Misschien, ligt aan de staat van de vloeistof. Is deze nog op niveau, goed van kleur, geen belletjes

    Stemmen: 2 6,1%
  • Nee, dat hoeft helemaal niet om de 2 jaar, da’s geldverkwisting

    Stemmen: 6 18,2%

  • Totaal aantal stemmers
    33

HarrieSkoda

Forumguru
Zoals de titel al doet vermoeden, en de poll aangeeft, hoe denken jullie hierover?

En ja, ik ben op de hoogte van het hygroscopisch effect.
 

Desperado

Forumguru
Ja, in principe wel. Kleur enzo is leuk maar dat is alleen in het potje. Dat wat onderin zit bij de remmen is niet te testen.
Km zijn niet relevant wat mij betreft. Stilstaande vloeistof verouderd ook en daar komt makkelijker vocht in.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Als je gestemd hebt, zou ik een onderbouwing wel kunnen waarderen!

Waarom wel, waarom niet, aangezien het nu gelijk op gaat.

@Desperado thnx voor je reply. Zou hetgeen in het potje zit ook echt bovenin blijven denk je? Ik denk dat het stiekem wel vermengd raakt door de druk (weinig al dan niet veel) op het rempedaal.

Vind 2 jaar namelijk best snel, zeker als ik de kilometrage er langs leg, vandaar deze poll.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb het vorige week weer laten vervangen. Of het om de twee jaar voorgeschreven wordt weet ik niet, maar ik last het elke grote beurt doen. Effectief is dat bij mij om de drie/vier jaar. 2 jaar lijkt me ook wat kort, maar als je er te lang mee doorrijdt kun je serieuze problemen krijgen. van een oud coureur leerde ik ooit: je kunt veel investeren in motorvermogen, maar bezuinig nooit op banden en remmen. Als het mis gaat heb je niets aan motorvermogen en zijn je banden en remmen het enige wat je nog hebt...
Zit wat in...
 

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat voorschrift voor vervanging als volgt is:
  • Eerste keer na 3 jaar;
  • Daarna om de 2 jaar;
Ik zie voor mijzelf geen reden waarom ik hier vanaf zou willen wijken.
 

SteGo

Donateur
Ik laat het in principe gewoon vervangen wanneer dat volgens het onderhoudsschema moet, tenzij de garage mij adviseert om dit niet te doen. En ik weet dat mijn vaste garage niet alles op alles zet om zoveel mogelijk werkzaamheden aan mij te factureren, ze zijn er altijd eerlijk over als bepaalde werkzaamheden eigenlijk nog best kunnen wachten tot de volgende beurt.

Bij de vorige beurt zat ik nog binnen 2 jaar na de vorige verversing van de remvloeistof dat was dus nog wat te vroeg, maar bij de volgende beurt zal de remvloeistof inmiddels meer dan 2,5 jaar oud zijn dus dan mag hij van mij gerust weer ververst worden. Maar als de garage laat weten dat het nog wel mee kan tot de beurt daarna vind ik het ook goed. ;)

Ik ben ook weer geen dogmatisch volger van het onderhoudsschema. :D De onderhoudsinterval van mijn Citigo is op advies van de garage ook al verhoogd van 15dkm naar 20dkm.
 

Tees

Donateur
Ik neem ook geen enkel risico met iets cruciaals als remvloeistof. 2 jaar is vast aan de veilige kant, en sommigen zeggen 3 jaar, maar langer dan 3 jaar zou ik, zonder testen, niet aandurven.

Er zijn dus wel testers die het watergehalte van je remvloeistof kunnen meten, maar zoals eerder gezegd meet je daarmee niet de vloeistof in de leidingen. Al vermoed ik dat in het reservoir sneller vocht komt dan in de leidingen.

Hoe dan ook, ik doe elke 2 jaar, geen risico. En het zijn de kosten nou ook weer niet...
 

BigCheese

Forumguru
Idem dito. Zaken met betrekking op de remmerij gaan bij mij strikt volgens voorschrift. Ik ga niet bezuinigen op zoiets cruciaals.
 

Sylle

Lid
Ik laat het elke grote beurt doen wat overeenkomt met ongeveer 2j.
Remmen en banden neem ik geen risico mee :) Tenslotte is dat het enige contact met de weg.
 

Wullum

Actief lid
Sowieso vervangen elke 2 jaar, het hele systeem laten flushen, dus niet alleen bijvullen en ontluchten.
Ik heb gezien wat te oude remvloeistof voor een enorme prut wordt in een ABS rempomp en die, samen met deeltjes rubber van verouderde en aangevreten remslangen, daardoor ook effectief kapotmaakt.
Kwam dikke cola met klontjes uit.
Rekening noordelijk van 2K. --katsjing!!-- Okee, het betrof een BMW motorfiets, maar dat maakt qua principe niet uit.
 

Tees

Donateur
Is het niet standaard dat de hele boel vervangen wordt? Dus reservoir leeghalen, bijvullen en 'ontluchten' totdat de oude vloeistof eruit is (en dan weer bijvullen indien nodig)?
 

Highway

Forumguru
Je remmen zijn zo ongeveer het belangrijkste onderdeel van je auto. Je moet kunnen stoppen!

Zelf vervang ik de remvloeistof minstens 1 keer per 2 jaar. Litertje kost niet veel, ook niet zoveel moeite om te vervangen. Dit kan je wel heel veel problemen in de toekomst schelen (remmen die intern gaan roesten door lucht/water, bij noodstop dat vloeistof gaat koken etc.).
 

EdK

Forumguru
In motorfiets tijd vervangde ik elk jaar de vloeistof.
Met de wagen nu gewoon elke 2 jaar/30K.
Verraderlijke is dat je remkracht zo langzaam achteruit gaat dat je het eigenlijk niet merkt !
Totdat de boel weer lekker vervangen en goed ontlucht is, dan merk je opeens dat het zeker nodig was.
En remmen / banden zijn toch zeker de dingen waar je niet op moet bezuinigen !
Begrafenis is duurder hard gezegd !
 

HarrieSkoda

Forumguru
Thanks voor het invullen van de poll en jullie onderbouwingen. Ik vroeg het me gewoon eens af, en toch blijkt dat de meningen uiteen lopen.

Ik zou me kunnen voorstellen dat remvloeistof eerst getest zou worden alvorens zomaar klakkeloos te vervangen.
Wat ook voorbij kwam; het hele systeem leeghalen, laten flushen, opnieuw afvullen en ontluchten zie ik eigenlijk nooit gebeuren. Dit is denk ik een kostbare aangelegenheid. Eigenlijk wordt het als het ware al 'geflusht' zodra de oude vloeistof uit de leidingen gedrukt wordt door de nieuwe vloeistof die aangevoerd wordt via het reservoir..
Bij motoren kan ik me dit nog wel voorstellen om te doen, daar wordt de vloeistof ook wat warmer dan bij een auto normaliter. Daarom wordt ook wel eens voor DOT5 brake fluid gekozen ipv. DOT4.

Maar wat jullie over het algemeen zeggen; niet besparen op zaken zoals banden en remmen, oftewel veiligheidsonderdelen, ben ik het wel mee eens hoor!
 

brepus13

Forumguru
Normaal gesproken “flush” je het hele systeem als je ververst. Bij de meeste auto’s kun je via software de abs unit ook spoelen. Als je dan ook elk wiel aftapt totdat er schone vloeistof uit komt dan heb je dus het hele systeem voorzien van nieuwe vloeistof.
 

Desperado

Forumguru
Bosch heeft sinds kort een nieuwe remvloeistof die alle voorgaande dot types kan vervangen.
ENV6 als ik het goed heb. Gaat langer mee en heeft een hoger kookpunt.
Bij verversen zou ik ook de manier aanhouden die @brepus13 aangeeft. Dan wordt het ook echt ververst.
 

EdK

Forumguru
Ik zou me kunnen voorstellen dat remvloeistof eerst getest zou worden alvorens zomaar klakkeloos te vervangen.
Voor mezelf pratend was het bij de motor gewoon zelf klakkeloos vervangen en was gewoon DOT4. En de test merkte je wel na vervangen als je weer meer remkracht voelde zodra je de remhendel introk.
En het verschil zie ik niet tussen een wagen en een motorfiets.Beide remmen op zelfde wijze en voor beide net zo belangrijk en na verversen merk je dit ook weer in pendaal
 
Bovenaan Onderaan