Remverschil op achterste wielen te groot bij de keuring

Beste Skoda liefhebbers,

Mijn vrouw is met haar Skoda Fabia 1 naar de keuring geweest maar ze werd afgekeurd voor een vastgelopen rechter achterwiel. Dit probleem opgelost door nieuwe remschoenen, nieuwe remcilinders en nieuwe remkabels te plaatsen. Dacht dat het ging opgelost zijn maar wat blijkt nu bij de remtest was het verschil bijna zo groot dat ze bijna afgekeurd ging worden voor het verkeer. Heb de remmen goed ontlucht maar tijdens het ontluchten viel de druk compleet weg. Dan terug blijven ontluchten de druk kwam terug maar nu wil ik de remolie bijvullen maar ik vul bij en deze zakt terug tot een bepaald niveau. Maar de remmen werken maar op de remtestbank toch een verschil van meer dan 40%. Aan wat zou het kunnen liggen. De hoofdremcillinder defect of zou het aan de remdrukverdeler liggen. Of mssn toch niet goed ontlucht of mogelijks de handremkabels niet goed afgesteld. De remtrommels zijn niet vervangen.

Heeft iemand dit soms al meegemaakt of weet er iemand wat het probleem kan zijn.

Grtz
 

Ted

Forumguru
Ken dit probleem! Komt doordat de oppervlakte gesteldheid van de binnenkant anders is ingesleten en zodoende een verschillend wrijvingscoëfficiënt heeft gekregen. Zelfs na lang schuren en flink met de handrem remmen, kreeg ik hem net goed voor de keuring en de jaren later was hij apk proof!
 

Ted

Forumguru
Ik heb nieuwe remschoenen uiteraard gemonteerd destijds en zo'n 7 dagen intermitterend de handrem aangetrokken tijdens het rijden. Wel voor overhitting oppassen. Het werd steeds beter en uiteindelijk laten keuren en voilá, approved!
 
De remschoenen en remcillinders en de handremkabels zijn allemaal vervangen. Maar ik had de handremkabels nog niet afgesteld en nu is alles in orde. Toch bedankt voor de reacties.
 

KaRoQ-2023

Actief lid
@Skodaatje77: Ook onze Fabia 1 (2003) had een remverschil achter. Garage heeft toen linker en rechter trommel omgewisseld (dus L->R en vv). Eveneens schoongemaakt en gangbaar gemaakt. Werkt weer als een trein!
 
Bovenaan Onderaan