Remschijven en -blokken vóór: 176.000 km

Steerclear

Senior Member
Bij de recente beurt van mijn Citigo zijn voor het eerst remschijven en -blokken vervangen.
Ik vraag mij af: hoe lang doet een gemiddelde Citigo-gebruiker met de remmerij?

andrehj

Forumguru
Er bestaat niet zoiets als een "gemiddelde Citigo-gebruiker". Afhankelijk van rijstijl gaan remmen tussen de 5000 km en 500.000 km mee, gewoon omdat er qua slijtage geen ander onderdeel meer van de rijstijl afhangt dan de remmen.

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat de remblokken al eens vaker vervangen zijn, maar dat het nu ook de remschijven zijn vervangen.

Spierings

Forumguru
Hebben ze dan ook naar je remschoenen achter gekeken? Want die zullen dan vast ook aan de beurt zijn
Remschoenen houden het normaal gesproken veel langer uit als je voor remmen.. zeker als je met je voorremmen 176.000 doet, dan zullen de achterremmen minimaal gewerkt hebben...

Ted

Forumguru
Waarom zijn de remschijven vervangen?
Ik heb bij 220 dkm alleen mijn remblokken vernieuwd en inmiddels de 400 dkm bereikt met deze remblokken. Er staat een minimale dikte voor de remschijven en als die overschreden wordt dan is vervangen noodzakelijk.

Ted

Forumguru
Ik heb het over een Fabia I! Qua rem uitvoering hebben ze een grote gelijkenis. Slijtage van remvoeringen en blokken is afhankelijk van het rijgedrag en traject.

Het valt mij op dat garages snel remschijven vervangen terwijl dat niet altijd nodig is.

Frup

Forumguru
Het valt mij op dat garages snel remschijven vervangen terwijl dat niet altijd nodig is.
Vorige week werden de achterschijven van mijn Yeti uit 2010 met 150.000 km vervangen. Was wél nodig :cry:
De receptie legde één van de schijven keurig op een doek voor me op de balie om te laten zien. Echt wel flink geroest, de bladders vielen er af. De blokken waren overigens ook op. Erfenis van de vorige eigenaar.

Spierings

Forumguru
Het hangt er ook sterk vanaf hoe de schijf eruit ziet, niet altijd de minimale maat telt..

Als er een roest rand in het loopvlak van de remblok zit zal dit met alleen nieuwe remblokken vaak alleen maar erger worden.

Op mijn Seat Arosa waren de schijven en blokken na 30.000km al onder de maat... Maar ben dan zelf ook geen rustige rijder :D.

EdK

Forumguru
Echt wel flink geroest, de bladders vielen er af.
Waar vielen de bladders er vanaf ??
Mijn Yeti staat nu al de gehele week voor de deur, en met dit vochtige weer weet ik dat de schijven nu ook bruin van roest zijn.
En de bladders roest die van me schijf komen zijn de van de buitenrand , maar ja dat word nooit door de remblokken geraakt

Steerclear

Senior Member
De reden van het vervangen van de schijven is als volgt omschreven. "er vormden zich roestpunten op de schijven". De Dikte was nog dik in orde. Er is mij verzekerd dat dit ook met een paar keer fors remmen niet op te lossen valt. Overigens: ik ben erg blij met de vervanging. Na deze beurt (waarbij ook de achterschokdempers zijn vervangen) rijdt de Citigo weer heerlijk. Als nieuw! Op naar het kwart miljoen. De achter-remmen zijn nog tintelfris, net als de rest van de auto.

Frup

Forumguru
Waar vielen de bladders er vanaf ??
Mijn Yeti staat nu al de gehele week voor de deur, en met dit vochtige weer weet ik dat de schijven nu ook bruin van roest zijn.
En de bladders roest die van me schijf komen zijn de van de buitenrand , maar ja dat word nooit door de remblokken geraakt
Ik had even een foto moeten maken. De schijf zat vol roest. Er waren nog twee erg smalle stroken zichtbaar die glad waren. Daarnaast kon je de roest er met je nagel afkrabben.

Niels83

Forumguru
Ik had even een foto moeten maken. De schijf zat vol roest. Er waren nog twee erg smalle stroken zichtbaar die glad waren. Daarnaast kon je de roest er met je nagel afkrabben.

Dan zou ik mij afvragen hoe goed de remmen werken. Want het remvlak hoort geen echte roest te bevatten. Beetje op de rand is normaal. Maar op het remvlak zou geen roest mogen zitten als regelmatig met de auto wordt gereden/geremt.

turboturbo

Forumguru
Roest wat je niet meer weg geremd krijgt = onvoldoende contact tussen de oppervlakte van de schijf en de blokjes. En dus verminderde remwerking.

Ik heb bij m'n vorige en m'n huidige auto de schijven al vervangen nog voordat de minimale dikte was bereikt, simpelweg omdat er teveel roest op zat. Geeft veel herrie en gewiebel anders tijdens het remmen.

Helaas roesten die krengen in zo hard tempo dat ik m'n best moet doen om te voorkomen dat de oppervlakkige roest de kans krijgt in te vreten. Open velgen helpen daarbij niet is nu mijn ervaring....

Laatst bewerkt:

laagvlieger

Forumguru
Hoe zie je eigenlijk (als leek) dat een schijf of remblok aan vervanging toe is? Is daar net als bij een band een indicator voor?

Bovenaan Onderaan