Remmen vast?

Sk_Hans

Forumguru
Eergisteren kwamen we terug van vakantie. De Kodiaq had zo'n 3 weken op het vliegveld geparkeerd gestaan. Bij het wegrijden de elektronische handrem uitgezet met knop en op rempedaal trappen. Toch leek de rem nog vast te zitten. Met een flinke "knal" en schok kwam hij los bij het achteruit rijden.

Vervolgens reed de auto met een "ploink, ploink" geluid en trilling in de wielen alsof een van de banden plat was. De auto gaf geen signaal op de bandenspanning en er was ook niets te zien aan wielen of banden. Dus dacht ik eerst dat het aan de losse betonplaten van de parkeergarage lag. Maar toen we daar uit waren en of de normale weg reden, bleef het aanhouden. Dus langs de weg gestopt en nogmaals alle wielen gecontroleerd. Niets te zien. Ik ging er van uit dat het dan aan de remblokken zou liggen en heb een paar keer even flink geremd. Zelfs op de autoweg was het nog hoorbaar en bij het remmen duidelijker met vibratie. Na een kwartier of zo was het weg en later merkte ik er niets meer van.

Is dat normaal? Dit is onze 5e Skoda maar zoiets heb ik nooit eerder gemerkt. Bij mijn Octavia wel dat de remblokken heel soms even vast zaten. Maar dat was altijd met 1 "knal" opgelost. De Fabia van mijn vrouw staat wel vaker een paar dagen stil en stond nu ook drie weken op de oprit. Maar daar kwam dit nooit voor.
 

Arjann

Forumguru
Misschien heeft er wat vliegroest op de schijven gezeten waardoor het wat trilde. Trilling tijdens het rijden kan ook veroorzaakt zijn doordat de auto 3 weken heeft stil gestaan en er wat platte kanten op de banden zaten (dus niet meer mooi rond). Meestal verdwijnt dat na een aantal kilometers
 

Highway

Forumguru
Met @Arjann eens:

- remmen die vast zitten: je handrem druk de blokken tegen de schijven. Er komt wat roest (water van regen, gewoon het lang sti lstaan) op de schijven. Hierdoor blijven je blokken een beetje aan de schijven vast zitten (aan de zijkant wat geroest). Heb ik ook met de S2 Nadat ik de auto heb gewassen en ik de volgende dag weg wil rijden. Hierna zullen de blokken tegen de roest van de schijf aan komen. Niet erg, na een kort stukje rijden zou dit afgeschuurd zijn (blokken komen heel licht tegen je schijven aan).

Waarom merk je het nu: mogelijk dat de andere auto's dichtere velgen (stalen) hadden. Hierdoor komt er niet zoveel water van regen op de remschijven. Ook kan het gebeuren dat, door de harde regen+wind van de afgelopen tijd de regen juist onder de auto is gewaaid.

Een auto die 3 weken stil staat, zou best last kunnen hebben van platte delen op de band, waar deze de 3 weken op heeft gerust. De ene band is hier gevoeliger voor dan de ander. Zou idd na een aantal km weg moeten gaan, vooral als de banden een keer warm zijn geworden.

Voor je banden druk waarschuwing - geen idee houdt het in de gaten zou ik zeggen.
 

Cordoba

Forumguru
Handrem veroorzaakt niet de platte kantjes van de banden. Daarvoor zou je eventueel de bandendruk iets hoger kunnen zetten, bijvoorbeeld op de druk voor maximaal beladen auto.
 

Highway

Forumguru
Klopt dat de handrem geen platte kantjes op de banden veroorzaakt. Dat komt doordat de band lang op 1 positie blijft staan.

Druk wat verhogen zoals @Cordoba aangeeft kan idd helpen.
 

hemi24

Forumguru
Dat 'losknappen' van de elektronische parkeerrem is iets wat ik ook regelmatig bij de Golf 7 heb ervaren; zelfs al bij één nachtje stilstaan...

Vlakke banden door stilstand is ook niks nieuws, bij grotere velgddiameters verneem je het het meest.
Zoals je aangeeft, het verdwijnt doorgaans na 15 tot 20 minuten rijden vanzelf.
 

Antera

Donateur
Dit komt vaker voor heb zelfs schijven gezien die dusdanig waren aangetast door het een paar weken stilstaan. de handrem is zo sterk dat het naar mijn idee dit soort klachten geeft. Ben nooit voorstander van de handrem en gebruik hem zelf nooit
 

Nick2203

Forumguru
Ik heb 2 weekjes terug exact hetzelfde gehad. Auto na een wasbeurt geparkeerd en een week laten staan. Bij vertrek een harde knal en tijdens het rijden het idee dat ik een lekke band had. Gekeken en helemaal niets te zien, waardoor het wel iets met de remmen moest zijn. Aantal keer stevig geremd en probleem opgelost, maar ben benieuwd hoe vaak ik hier nog mee verrast ga worden ...
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan