Remlichtschakelaar vervangen?

liciandre

Nieuw lid
hoi, bij mij kreeg ik een storing in de remlichtschakelaar. dit forum geraadpleegd en bedacht dat het niet zo moeilijk zou zijn om een schakelaar zelf te vervangen. vandaag er een gekocht en er achtergekomen dat de 5 min. tijd die het zou kosten iets te optimistisch zijn ingeschat.
om erbij te komen moet eerst een deel van de onderzijde van het dashboard worden gedemonteerd. en daar blijf ik op hangen. na 6 schroeven kreeg ik er enige beweging in totdat ik het kunststof hoorde kraken aan de bovenkant, net onder de ventilator. een goed moment om even te stoppen en raad in te winnen. wie kan mij helpen?
 

Monteurtje

Forumguru
Je moet dat plastic stripje onder instrumentenpaneel eraf trekken. Daar zit nog schroefje achter.
En lichtschakelaar eruit halen is ook wel handig. Kun je de stekker vast los maken.
Schakelaar eruit halen: Schakelaar in 0 stand. Indrukken en naar rechts draaien. Eruit trekken.
Heb je al een remlichtschakelaar? Dat stiftje wat tegen het pedaal aankomt is dat eentje die je gewoon in kan drukken en weer terug komt?
Remlichtschakelaar monteren: Pedaal indrukken. Schakelaar in het gat steken. Pedaal op laten komen. Schakelaar draaien.
 

liciandre

Nieuw lid
Bedankt voor je reactie. Alleen dat plastic stripje is mij niet duidelijk. Het gaat om een Skoda Fabia I. (58-SH-XZ) en waar het nog vast zit ligt het dashboard (bovenste deel) over het los te nemen deel heen. Misschien dat ik er morgen een foto van kan maken. Bestaan er ook 'bouwtekeningen' van? De schakelaar heb ik inderdaad al. En het is er een zoals hierboven beschreven. Daar verwacht ik ook geen problemen mee.
 

Monteurtje

Forumguru
Zal nog een poging doen het uit te leggen. Om de stuurkolom zitten 2 afdekkapppen. De onderste, dat zit ook het gat in voor het contactslot. En de bovenste. Aan die bovenste afdekkap zit een stukje stof/skai en dat zit vast aan een afdekkapje die onder het instrumentenpaneel zit. Als je die eraf trekt komt er nog een schroefje tevoorschijn.
En aan de zijkant zit ook nog een schroefje. Dan moet je de afdekking van de zekeringkast eraf halen.
 

Cordoba

Forumguru
Kijk anders even in mijn topic, volgens mij heb ik er ook wel foto's van staan. Je moet eerst dat stripje ca. 4x20 cm boven de stuurkolom, aan de onderzijde van de klokken verwijderen. Ik dacht dat daar zelfs 2 schroeven onder zitten, maar weet het niet zeker meer.

Wat de lichtschakelaar betreft: dat loopt niet altijd even soepel. Ik doe meestal mijn hand achter de plaat, om de boel te steunen bij het verwijderen van de lichtschakelaar. Dat gaat in mijn ervaring wat soepeler dan de officiele manier zoals Monteurtje die heeft geplaatst.
 

Cordoba

Forumguru
Hier vast wat foto's om je te helpen:
 

Bijlagen

  • PICT1031.jpg
    PICT1031.jpg
    474,9 KB · Weergaven: 127
  • Verwijderde strip tussen stuur-klokken.jpg
    Verwijderde strip tussen stuur-klokken.jpg
    580,5 KB · Weergaven: 131
  • Verwijderde strip tussen stuur-klokken2.jpg
    Verwijderde strip tussen stuur-klokken2.jpg
    538 KB · Weergaven: 114

Douk

Nieuw lid
Hier hetzelfde probleem ook weer opgelost dankzij dit forum! Veel dank!

Mijn auto: Fabia Combi 2002.
Storing: EPC lampje brandt, geen remlicht, geen cruise control.
Na vervangen remlichtschakelaar: Geen storingen meer. Foutcode wissen niet nodig.

Nog best een klusje moet ik zeggen, je kan niet overal makkelijk bij, maar het kan. Alleen torx nodig. Ik zou nog even aanvullen wat mij niet helemaal duidelijk was na het lezen van deze topic:

- Het linker onder paneel hoeft alleen los (panel waar ook lichtschakelaar in zit).
- In totaal 7 dezelfde torx losdraaien (1tje zit onder paneeltje (lostrekken) boven stuur, 1tje zit onder kapje die zekeringen afdekt).
- Dan linker onderpaneel voorzichtig loswrikken. Alle aangesloten stekkers kunnen aangesloten blijven.
- Dan kun je net bij de remlichtschakelaar komen (amper te zien), deze een slagje tegen de klok in draaien en dan kan je hem eruit vissen.
- Dan kan de stekker er makkelijker uit gehaald worden.
- Nieuwe plaatsen: Stekker erin, door het gat (rempedaal indrukken was niet nodig bij mij), slagje met de klok mee, en klaar.

Hoop dat iemand anders er weer wat aan heeft!
 
Bovenaan Onderaan