Remlichten aan zonder op de rem te komen.

Peter@77

Nieuw lid
Even een vraag, over de remlichten, als ik gas los gaan de remlichten regelmatig aan, ik erger mij als ik iemand voor mij heb die constant zonder reden op zijn rem zit en mijn Octavia doet dit automatisch.
Ik heb die vraag zelfs al gehad van collega's die na het werk achter mij rijden, die vragen waarom ik regelmatig rem als er niet echt een reden is om te remmen.
Zou dit kunnen uitgeschakeld worden?
 

Joske

Forumguru
Is dit werkelijk "de bedoeling"? Of is dit een storing..? Heb zelf (nog) geen O4 dus heb er geen ervaring mee, maar las wel al elders dat de Octavia zijn lichten soms spontaan oplichten tijdens het opladen..

Uitschakelen zal niet lukken vrees ik..
 

Joske

Forumguru
Bij andere merken zie ik dan toch geen remlichten aanspringen Hemi, dit zie je bijvoorbeeld mooi als er een wagen voor je zit met ACC. Dan gaan de remlichten ook niet aan terwijl je nochtans heel duidelijk de wagen ziet inhouden. Of het beter/veiliger is laat ik even in het midden.. maar van constante remlichten kan ik ook wel nerveus worden :-)
 

Okki

Donateur
Bij regeneratief remmen moeten de remlichten ook oplichten. Bij sommige auto's kan je met One Pedal Drive zelfs helemaal tot stilstand komen. Zou erg raar zijn als dit gepaard gaat zonder dat de remlichten aan gaan.
 

EdK

Forumguru
dit zie je bijvoorbeeld mooi als er een wagen voor je zit met ACC. Dan gaan de remlichten ook niet aan terwijl je nochtans heel duidelijk de wagen ziet inhouden.
Weet je dit zeker Joske ?
Zie tegenwoordig vele wagens onnodig hun remlichten aan gaan terwijl je minimale vertraging ziet in de wagen
 

Joske

Forumguru
Ja heb het afgelopen week nog ervaren met een Volvo-rijder.. wel een model van 4 jaar oud maar geen idee of daar het verschil zit.
 

Joske

Forumguru
Heb er ondertussen even Google op los gelaten en inderdaad dit is het geval bij regeneratief remmen maar enkel en alleen bij een significante vertraging, dus bij gewoon gas los zouden eigenlijk de remlichten niet direct mogen gaan oplichten.

zoekterm Google: "brake lights regenerative braking"
 

hemi24

Forumguru
Ik rij geen hybride, maar laatst met de aanhanger in het donker viel mij op dat ook met de ACC, de remlichten vaker aangaan dan je zou verwachten…
 

Cordoba

Forumguru
Volgens mij een wettelijke verplichting bij EV's als de vertraging boven een bepaalde waarde komt, dat is ook omdat regeneratief remmen een behoorlijke vertraging kan opleveren zonder dat de echte remmen aan het werk zijn. In het verleden toen ik diesel reed ook wel gehad, ondanks dat ik bij gas loslaten (omdat de auto voor me net wegreed bij het stoplicht toen ik aan kwam rijden) nog even de remmen aantikte om te attenderen op de vertraging, maar toch iemand die er gewoon vol achterin rijdt.

Voor wie het niet weet: door de hogere compressie remt een dieselmotor veel meer af dan een benzinemotor.
 

Joske

Forumguru
Alleszins iets om attent op te zijn, zoveel is duidelijk. Echter geen oplossing voor de topicstarter natuurlijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
door de hogere compressie remt een dieselmotor veel meer af dan een benzinemotor.
Das war einmal... toen ik nog wel eens in de Benz 240D van een van de bazen reed bijvoorbeeld (jaren 80-90).

Maar die gedownsizede turbodieseltjes (zoals bv. een 1.2TDI) remmen echt voor geen meter op de motor.
In zo'n lange Noorse fjordentunnel die kilometerslang 7% naar beneden gaat liep mijn Fabia Greenline dwars door de 3e versnelling heen en zelfs in de 2e hield hij het maar net, maar dát ging dan wel hinderlijk langzaam. Dus bleef ik in 3, maar dan moest ik wel om de haverklap stevig afremmen vanaf rond de 100 terug naar 50-60 of zo (ook niet fijn). Om na het diepste punt kilometerslang hetzelfde percentage moeiteloos in 4 met 70 à 75 naar boven te knorren, dat dan weer wel...
 

Cordoba

Forumguru
Alleszins iets om attent op te zijn, zoveel is duidelijk. Echter geen oplossing voor de topicstarter natuurlijk.
Klopt, maar als het een wettelijke verplichting is, en je schakelt het uit, heb je vervolgens dus ook een probleem. (Met een APK-keuring, of als er iemand achterop rijdt, en de werking van de remlichten wordt gecheckt).

Voor de duidelijkheid: ik vind het ook bloedirritant als iemand om de haverklap de remlichten aan heeft, zonder serieus te remmen, bijvoorbeeld in spitsverkeer zeer hinderlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet hoe het bij een IV is maar bij mijn GTE werkt het als volgt: als ik de dsg bak op de B stand zet gaat ie regenereren bij gas los. Als de accu redelijk vol is dan doet ie dat bijna niet en remt de auto ook amper af. Als de accu leger is dan remt ie harder af en gaan de remlichten ook branden bij gas los.
Bij de dsg in D stand rolt ie gewoon uit zonder regenereren totdat ik voorzichtig rem, dan gaat ie eerst regenererend remmen en bij doortrappen pas echt met de remblokken zeg maar.
 

Peter@77

Nieuw lid
Ik denk dat als hij in sport stand staat dit niet doet, dan is het alleen voor de snelheidsborden want als ik bv. 70km/u rij en de camera ziet een bord staan van 50km/u gaat hij ook in de remmen ipv rustig uit te rollen naar 50km/u. Maar ik rij maar zelden in sport stand, bijna altijd electrisch, en dan is het dus voor snelheidsborden en gas los de remlichten aan. De sport stand ga ik deze avond eens testen na mijn werk, ik hou jullie op de hoogte hier. ;)
 

Peter@77

Nieuw lid
Gisteren de sport stand eens geprobeerd maar het is hetzelfde, gas los remlichten aan. Ik zal het moeten gewoon worden denk ik, allee de mensen die achter mij rijden toch. ;)
 

Duijzer

Donateur
Het mooiste zou zijn als VAG dat remlicht adaptief zou maken. Een paar ledjes aan bij lichte vertraging, de hele balk aan bij forse vertraging. Er is volgens mij vroeger wel eens geëxperimenteerd met een groen licht bij versnelling en een rood licht bij vertraging, maar dat is nooit wat geworden. Maar met de huidige autobrede ledstrips moet daar toch wat meer variatie in aan te brengen zijn.
 

Tees

Donateur
Ik vraag me af of dat toegestaan is. Heb daar ook wel eens over nagedacht, maar ik dacht dat iemand me toen erop gewezen had dat dat niet mag onder de huidige regelgeving.
 
Bovenaan Onderaan