Remlichten aan zonder op de rem te komen.

Canon-Eye

Forumguru
Onder de huidige regelgeving mag er naar achteren geen andere kleur licht worden uitgestraald dan rood of "amber" (het oranje van de richtingaanwijzers). Dus zoiets als groen is simpelweg niet aan de orde.

Of het toegestaan is om het aantal rode lichtjes te laten variëren met de mate van vertraging weet ik zo niet. Als je het vergelijkt met die dynamische knipperlichten (wat op zichzelf trouwens ook al niet héél nieuw is, want decennia geleden zag ik al Amerikaanse auto's waarvan de richtingaanwijzers aan de achterkant ook uit meerdere afzonderlijke rode lichtjes bestonden die stapsgewijs aan gingen) dan is er in principe weinig of geen verschil.
 

guidoscm

Senior Member
Bij onze Passat met ACC gaan de remlichten aan als de auto inhoud voor een voorganger.

Toen de fietsendrager er achter zat was dit goed zichtbaar.

Het zal te maken met de minimale vertraging en dan de remlichten aanlichten.
 

vanturenhout

Senior Member
Weet je dit zeker Joske ?
Zie tegenwoordig vele wagens onnodig hun remlichten aan gaan terwijl je minimale vertraging ziet in de wagen
In de Amundsen zit een optie "Wagen" Daarop zie je een tekening van de auto en die is dynamisch, dat houdt in dat je op die tekening ziet wanneer er systemen uitgeschakeld zijn (bijvoorbeeld geen inparkeer assistent als je een aanhanger gebruikt) maar ook als je de richtingaanwijzer aan/uit zet. Daar zag ik dat bij het gebruik van ACC, niet altijd de remlichten aangaan bij het inhouden van de auto. Althans, bij mijn Karoq van 4 weken oud is dat het geval.
 

SuperBeeb

Forumguru
Adaptief remlicht bestaat al. Knipperende remlichten, méér brandende lampen, of noodverlichting aan bij noodstop.
 

Bakkertje

Forumguru
Aanvulling op mijn eerdere post, in de GTE stand (wat bij Skoda sport stand heet) gaat de auto inderdaad ook regeneren bij gas los.
Regeneren = remlicht aan. Op zich ook wel logisch want de auto vertraagt. Dat ie het in de sportstand ook doet is ook logisch want je wilt natuurlijk zoveel mogelijk energie opslaan om om te zetten in prestaties..

Wat adaptieve remlichten betreft, ik kan nu ook niet zien hoe hard iemand op de rem trapt die voor me rijdt, waarom zou dit voor regeneratief remmen anders moeten zijn?

Bij een volle accu is de vertraging heel klein, dus ja als ik 's morgenvroeg het dorp uit rijd dan laat ik mijn gas al ruim voor een rotonde los. De persoon die achter mij rijdt ziet de remlichten maar komt niet heel snel dichterbij en kan afhankelijk daarvan zelf bepalen hoe hard hij / zij zelf remt.
 

CharlesTucker

Forumguru
Dit zijn typisch van die zaken waar wetgevers en ontwerpers niet van te voren over nagedacht hebben. Vroeger was het simpel, schakelaartje in het remsysteem en klaar. Nu ligt dat wat ingewikkelder, en er zou eigenlijk een regel moeten zijn die aangeeft bij welke vertraging (in m/s^2) de remlichten aan moeten springen. En dat zou dan bij iedere (nieuwe) auto gelijk moeten zijn, ongeacht welk mechanisme gebruikt wordt om die vertraging te bereiken.

Sleutel tot veiligheid is wat mij betreft de voorspelbaarheid van het verkeer om je heen, en ik heb het idee dat die voorspelbaarheid steeds minder wordt. Wat @Bakkertje zegt klopt natuurlijk, de achterliggende persoon zou dat moeten inschatten, maar je zal ze de kost moeten geven wiens eerste reactie bij het zien van remlichten ook eerst zelf remmen is, en dan pas gaan inschatten.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Bij mijn weten is er een eis aangaande het oplichten van de remlichten boven een bepaalde vertraging.
Mijn Kia laat de remlichten aangaan bij 'gas' los in minstens regeneratiestand 2, dat is duidelijk voelbaar vertragen.
 

MarcoO2

Forumguru
Het zal te maken met de minimale vertraging en dan de remlichten aanlichten.
Klopt. Ik heb dat eens zitten testen met een collega die achter me reed. Ik reed een bepaalde snelheid op de ACC, en als ik die steeds met stapjes van 1 km/u verminderde, gebeurde er niets. Deed ik het in één keer met een stap van 10 km/u, gingen de remlichten aan.
 

sunder

Senior Member
Bij de Toyota Corolla (2.0 Hybride) bij gas los gingen de rem lichten niet aan, een redelijke vertraging. Meer dan bij een volledige benzine auto, maar niet extreem. Ik had soms een Tesla voor mij rijden die laten stroompedaal los, geen rem lichten aan maar ik moest toch echt gaan bij remmen om dezelfde vertraging te halen. Die van Tesla zit op het randje.

Als bij de Octavia (Skoda algemeen) de rem lichten al aan gaan bij ACC -10 km/u vind ik dat toch echt irritant. Zowel voor de weggebruiker achter mij als voor mijzelf. Degene denkt dat ik niet kan rijden, wilt dan mij snel voorbij. Althans dat zou ik doen, ik hoef niet zo'n zenuwpees voor mij. Vermindering van 10 km/u zou geleidelijk genoeg moeten gaan dat de remlichten niet aan hoeven. Tenzij de Octavia echt remt om de -10km/u te bereiken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als bij de Octavia (Skoda algemeen) de rem lichten al aan gaan bij ACC -10 km/u vind ik dat toch echt irritant
Dat is niet alleen irritant, maar eigenlijk ook best gek. Want het alleen maar lager instellen van de cruisecontrol zou eigenlijk moeten resulteren in gewoon "gas los" zoals bij elke andere ICE-auto en zolang er niet tevens extra wordt bijgeremd door een elektrische (hulp)motor of het remsysteem zelf (bv. omdat de radar van de ACC / front assist daartoe een reden signaleert) zouden er ook geen remlichten aan hoeven/moeten gaan.

Ik heb weliswaar geen ACC maar een gewone cruise control (blij mee trouwens) en ik gebruik het aparte hendeltje vaak als een soort handgas, waarmee ik soms tijdelijk even naar het naasthogere of daaropvolgende tiental versnel om bv. een inhaalactie wat te bekorten, om vervolgens weer terug te keren naar de voorgaande instelling (eerst even -10 tot Vmax, dan 3 of 4x +1). Het gaspedaal raak ik vaak vele kilometers helemaal niet aan. Het zou mij ook ernstig storen als dit bij elke -10 actie tot aanflitsende remlichten zou leiden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een adaptive cruise control zal zeker remmen wanneer de gereden snelheid meer dan een drempelwaarde boven de ingestelde snelheid is.
#Wen er maar aan
 

Bakkertje

Forumguru
Bij mij gaat de acc pas remmen als ik de snelheid met 20 km/uur omlaag doe. Bij 10 km/uur laat ie alleen het gas los. Het zou me niets verbazen als dat ook nog afhankelijk is van de instelling van de ACC (eco, standaard of sport)
Ik zou niet meer zonder ACC willen, maar daarover is al genoeg geschreven op dit mooie forum.
 
Bovenaan Onderaan