Even een update...
Na een tijdje doorgereden te hebben met het irritante remgeluid had ik het volgende:
Deze zomer begon ik last te krijgen van een trillend stuur tijdens het remmen.
Dit begon steeds erger te worden, dus ik ben in september naar de dealer gegaan.
Ze hebben eind oktober (eerder kwam het mij niet uit) de remschijven nagemeten en toen bleek dat ze krom waren.
Vraag me niet hoe het is gekomen, toen ik de Citigo in februari nieuw ophaalde had ik nergens last van.
Ik heb nooit raar geremd, ook niet in de zomer met hoge temperaturen en gloeiend hete schijven, ook niet met rempedaal ingedrukt stilstaan zodat de hitte niet weg kan.
Hoe dan ook, onder garantie zouden de schijven worden vervangen.
Ik zei nog van te voren, doe er dan ook meteen nieuwe blokjes op, de boel ligt nu toch open.
Dus ik ga aan het eind van de dag de auto ophalen.
Nee meneer, geen nieuwe blokjes, dat vergoedt de importeur niet.
Pfff, ik had toch aangegeven: doe het dan op mijn eigen kosten.
Bij het naar huis rijden viel me direct op, het schurende geluid was nog steeds aanwezig.
Ik weer een nieuwe afspraak gemaakt voor de blokjes. Heb aangegeven voor de blokjes te willen betalen, maar niet het arbeidsloon. Dat was prima. Dus ik heb vorige week nieuwe blokjes er op laten zetten. Dat kostte iets van 90 euro, dat is dus zonder arbeidsloon, wat een geld, zijn ze van goud ofzo? Die dingen zouden hooguit de helft mogen kosten.
Maar goed, ik rij naar huis met mijn oren gespitst natuurlijk, zou het schurende geluid weg zijn?
Jazeker! Zo goed als niks te horen. Heel zachtjes hoor je de blokjes hun werk doen, maar niet luidruchtiger dan in een andere kleine auto.
Het lijkt er op dat ik van het geluid af ben. Mijn vermoeden was dus juist, de eerste set blokjes waren aangetast.
Er is drie (!) keer een monteur met mij mee gereden om te luisteren. Het antwoord was steeds: nee meneer, ik hoor niks, dat hoort zo bij deze auto.
Wat een onzin. Ik maak me er niet meer druk om, heb er graag 90 Euro voor over gehad. Al zou het natuurlijk gratis moeten zijn.
Ja, je dacht natuurlijk, eind goed al goed....
Ehh nee dus.
Sinds het trillen van het stuur (toen het remmen met die kromme schijven begon) heb ik ook last gekregen van het volgende: Ik voel een onbalans tijdens het rijden, komende vanaf de voorwielen.
Ik ben geen APK keurmeester maar ik heb een aardig gevoel voor techniek. Ik verdenk nu mijn banden zelf die niet meer mooi rond zijn. Ik ga er niet moeilijk over doen, in februari tijdens de eerste beurt laat ik er twee nieuwe banden op zetten. Over de standaard Continentals hoor je vaker problemen.
Ik heb vorige week tijdens het vervangen van de blokjes als extra mijn banden opnieuw laten balanceren. Daar was niks bijzonders uitgekomen. Vandaar dat ik het rubber van de band verdenk.
Iemand nog tips welk merk band wel of juist niet?
Verder niks dan lof over mijn garage hoor. Ze zijn zeer vriendelijk en er is niks te veel voor ze.
Zelfs een haal- en brengservice van je auto! Dacht dat alleen Lexus dat had...
Ook over de Citigo ben ik zeer tevreden, er staat nu 8500 km op de klok.
Ik heb in mijn auto-leven zo'n 15 auto's gehad, waarvan de helft nieuw gekocht. Grote en kleine auto's.
Deze Citigo is de eerste nieuwe die ik 'uit voorraad' heb gekocht. Daar is op zich niks mis mee, maar ik besef me nu heel goed, dat als een auto een klein jaar in weer en wind staat te wachten op een opslagterrein, dat dat niet bevorderlijk is voor de techniek.
Lang verhaal geworden zo. Maar ik wilde het toch even met jullie delen.
Om misverstanden te voorkomen, ik ben echt geen zeikerd die om elk wissewasje loopt te piepen.
Ik geloof juist in een goede relatie met je dealer, een kwestie van geven en nemen, daar bereik je het meest mee.
Maar als je prive een auto van je spaarcentjes koopt, is het erg vervelend als je tegen dingen aanloopt die je bij een nieuwe auto niet zou mogen verwachten.
Ik wens jullie veel plezierige en veilige kilometers in de Citigo!
Frank