Remgeluid Citigo

FHO

Lid
Hallo Citigo rijders!

Als ik rem, dan hoor ik de voorremmen een schurend geluid maken.
Niet het geluid van staal op staal, maar een geluid alsof de blokjes niet helemaal fris zijn (verglazing...?)
Je hoort dus het remmen van de blokjes op de schijven.

Ik snap dat de Citigo een klein autootje is met een beperkte geluidsisolatie, maar het stoort mij wel.
Bijgeluiden vind ik geen probleem, maar dit is wel zeer duidelijk aanwezig in het interieur.


Dit is al vanaf het begin, de Citigo heeft nu 3500 km gereden, maar het is niet veranderd.
Het is niet de vliegroest die je ziet zitten na een vochtige nacht.
Ik heb op een rustige weg ook een aantal keer zeer hard geremd om zo de boel 'schoon' te remmen, maar dat helpt dus niet.

De garage zegt dat het normaal is, ik zet er mijn vraagtekens bij.


Ik kan natuurlijk nieuwe blokjes laten monteren, maar gaat dat helpen?


Ik ben benieuwd naar jullie ervaring met deze 'geluidshinder'...
 
Weet niet waar je woont maar zou het niet zout zijn (dichtbij kust). Verdwijnt het schurende geluid na een aantal kilometers?
 

CDK

Forumguru
Ik heb dat bij mijn Superb alleen bij de 1e keer remmen na een weekend stil te hebben gestaan en als er wat roestvorming op de schijven zit. Vreemd geval...., voor zover ik weet ben je de 1e die hier over klaagt, misschien eens informeren bij een andere dealer of ook eens lezen op het VW UP forum?
 

Antera

Donateur
al vanaf nieuws af aan deze klacht. Ik vrees ook dat het standaard is en dat zoals je zelf zegt de geringe isolatie beter hoorbaar is. Ander merk blokken monteren en de kantjes schuin afvijlen kan je dan eens proberen. Maar vrees dat de dealer daar niet aan mee gaat werken
 

FHO

Lid
Dank voor jullie reacties!

Het geluid is steeds aanwezig, dus niet alleen 's morgens of na een paar dagen stil staan.
Het verdwijnt ook niet na een aantal km rijden en remmen.

Ik verdenk zelf de remblokjes. Ik heb dit ooit gehad met een andere auto, de blokjes waren daar nog prima, maar wel een soortgelijk geluid. Na nieuwe blokjes was het probleem opgelost.

Ik vind het alleen zo vreemd dat ik nu hetzelfde probleem heb, maar dan met nieuwe blokjes!
Mijn voorlopige conclusie is, dat er een soort verglazing is opgetreden. De auto heeft een paar maanden in weer en wind gestaan op het terrein van de dealer.
Bij de eerste beurt (duurt nog even) neem ik de gok en laat ik er nieuwe blokjes opzetten.
 

milanseegers

Forumguru
merkwaardig probleem, zijn de blokjes op de raak/glij vlakken met de steunen en cilinder ingevet?
Voor zo ver ik weet help dit vet ook tegen piepende remmen, dus misschien ook tegen rammel geluiden..
Het vet dempt trillingen/geluiden namelijk.

Let op; vanzelfsprekend smeer je geen vet op het raakvlak tussen het blok en schijf... Maar het lijkt me meer dan vanzelfsprekend.

Heb het hier overigens over keramisch vet.
 

FHO

Lid
Even een update...

Na een tijdje doorgereden te hebben met het irritante remgeluid had ik het volgende:
Deze zomer begon ik last te krijgen van een trillend stuur tijdens het remmen.
Dit begon steeds erger te worden, dus ik ben in september naar de dealer gegaan.
Ze hebben eind oktober (eerder kwam het mij niet uit) de remschijven nagemeten en toen bleek dat ze krom waren.

Vraag me niet hoe het is gekomen, toen ik de Citigo in februari nieuw ophaalde had ik nergens last van.
Ik heb nooit raar geremd, ook niet in de zomer met hoge temperaturen en gloeiend hete schijven, ook niet met rempedaal ingedrukt stilstaan zodat de hitte niet weg kan.

Hoe dan ook, onder garantie zouden de schijven worden vervangen.
Ik zei nog van te voren, doe er dan ook meteen nieuwe blokjes op, de boel ligt nu toch open.
Dus ik ga aan het eind van de dag de auto ophalen.
Nee meneer, geen nieuwe blokjes, dat vergoedt de importeur niet.
Pfff, ik had toch aangegeven: doe het dan op mijn eigen kosten.
Bij het naar huis rijden viel me direct op, het schurende geluid was nog steeds aanwezig.

Ik weer een nieuwe afspraak gemaakt voor de blokjes. Heb aangegeven voor de blokjes te willen betalen, maar niet het arbeidsloon. Dat was prima. Dus ik heb vorige week nieuwe blokjes er op laten zetten. Dat kostte iets van 90 euro, dat is dus zonder arbeidsloon, wat een geld, zijn ze van goud ofzo? Die dingen zouden hooguit de helft mogen kosten.

Maar goed, ik rij naar huis met mijn oren gespitst natuurlijk, zou het schurende geluid weg zijn?
Jazeker! Zo goed als niks te horen. Heel zachtjes hoor je de blokjes hun werk doen, maar niet luidruchtiger dan in een andere kleine auto.
Het lijkt er op dat ik van het geluid af ben. Mijn vermoeden was dus juist, de eerste set blokjes waren aangetast.
Er is drie (!) keer een monteur met mij mee gereden om te luisteren. Het antwoord was steeds: nee meneer, ik hoor niks, dat hoort zo bij deze auto.
Wat een onzin. Ik maak me er niet meer druk om, heb er graag 90 Euro voor over gehad. Al zou het natuurlijk gratis moeten zijn.


Ja, je dacht natuurlijk, eind goed al goed....
Ehh nee dus.

Sinds het trillen van het stuur (toen het remmen met die kromme schijven begon) heb ik ook last gekregen van het volgende: Ik voel een onbalans tijdens het rijden, komende vanaf de voorwielen.
Ik ben geen APK keurmeester maar ik heb een aardig gevoel voor techniek. Ik verdenk nu mijn banden zelf die niet meer mooi rond zijn. Ik ga er niet moeilijk over doen, in februari tijdens de eerste beurt laat ik er twee nieuwe banden op zetten. Over de standaard Continentals hoor je vaker problemen.
Ik heb vorige week tijdens het vervangen van de blokjes als extra mijn banden opnieuw laten balanceren. Daar was niks bijzonders uitgekomen. Vandaar dat ik het rubber van de band verdenk.

Iemand nog tips welk merk band wel of juist niet?


Verder niks dan lof over mijn garage hoor. Ze zijn zeer vriendelijk en er is niks te veel voor ze.
Zelfs een haal- en brengservice van je auto! Dacht dat alleen Lexus dat had...

Ook over de Citigo ben ik zeer tevreden, er staat nu 8500 km op de klok.

Ik heb in mijn auto-leven zo'n 15 auto's gehad, waarvan de helft nieuw gekocht. Grote en kleine auto's.
Deze Citigo is de eerste nieuwe die ik 'uit voorraad' heb gekocht. Daar is op zich niks mis mee, maar ik besef me nu heel goed, dat als een auto een klein jaar in weer en wind staat te wachten op een opslagterrein, dat dat niet bevorderlijk is voor de techniek.


Lang verhaal geworden zo. Maar ik wilde het toch even met jullie delen.
Om misverstanden te voorkomen, ik ben echt geen zeikerd die om elk wissewasje loopt te piepen.
Ik geloof juist in een goede relatie met je dealer, een kwestie van geven en nemen, daar bereik je het meest mee.
Maar als je prive een auto van je spaarcentjes koopt, is het erg vervelend als je tegen dingen aanloopt die je bij een nieuwe auto niet zou mogen verwachten.

Ik wens jullie veel plezierige en veilige kilometers in de Citigo!

Frank
 

EdZ

Donateur
Een setje Bosch remblokken voor een Citigo kosten online 30-40 euro. Die 90 euro is met arbeidsloon zou je zeggen. Maar volgens de officiële onderhoudsprijzen zou je dan 149 euro kwijt zijn.

Dure blokjes....
 

Joske

Forumguru
voor de Citigo heb je remblokken (setje) van 71 euro en een setje van 109 euro. Dit zijn officiële prijzen die ik nu meegeef.
 

rhaak1991

Forumguru
Voor banden ben ik persoonlijk erg tevreden over Michelin. Altijd onder al mijn auto's gehad & gewoon een erg fijne band. Continental ben ik ook geen fan van, baalde dus een beetje dat hij standaard hierop afgeleverd is (Continental Nederland is nou eenmaal van PON)

Mocht je de volledige set willen sissen voor 4-seizoenen banden raad ik uit persoonlijke ervaring Vredestein Quatrace aan. Ook een goede band alleen slijten ze iets harder als een "gewone" band
 

rhaak1991

Forumguru
Om even weer op remmen te komen...

Ik heb sinds enige tijd en vandaag goed bevestigt toen ik stevig vanaf 130 km/h moest remmen last van een trillend stuur tijdens het remmen... Ben dus ook bang voor kromme schijven. Zijn er meer citigo rijders met dit probleem?
 

Marlonski

Nieuw lid
Iemand enig idee waar dit probleem met die remmen door komt?

Ik heb sinds januari 2014 een Citigo. Na een half jaar had ik soms remgeluid bij het laatste stukje remmen. Maak er genoeg km mee +25K per jaar dus geremd wordt er genoeg zou je denken.
 

FHO

Lid
@ rhaak: Als je nog garantie hebt zou ik zeker even naar de dealer gaan. Daar kunnen ze meten of de schijven krom zijn. Als de garantie voorbij is, vraag dan om 50/50 in de kosten als coulance. Laat je niet afschepen!

@Marlonski: Je zou kunnen overwegen om nieuwe blokjes te laten plaatsen. Bij mij heeft het geholpen, nou ja, als ik goed luister hoor ik ze nog steeds. Maar niet meer zo schurend als dat het was.

Wat betreft de kromme schijven is er nog genoeg te vinden om het Up forum (vagling.nl).
 
Bovenaan Onderaan