Remdosering funktioneert slecht bij koud weer

Plopje

Nieuw lid
Ik werk voor een Nederlands bedrijf in Duitsland en zit dus veel op de Duitse Autobahn :winkie:.
Afgelopen winter was het me al eens opgevallen dat de auto bij kou en natigheid (regen en sneeuw) slecht op het rempedaal reageert. Dat wil zeggen als je normaal je rempedaal een beetje intrapt wordt er ook een beetje afgeremd, je kunt hem normaal dus goed doseren.
Bij kou en natigheid wordt de dosering minder als je een tijdje je rem niet gebruikt. (In Nederland bijna niet voor te stellen maar in Duitsland kan je nog een half uur - uurtje rijden zonder je rem aan te raken).

Het is me al een aantal keer voorgekomen dat ik met hoge snelheid op een voorganger af stoomde en bijtijds een beetje wilde remmen zonder gelijk de anker uit te gooien. De auto reageert echter niet op het indrukken van het pedaal en bouwt nagenoeg geen tegendruk op (een beetje tegendruk dus, maar minder dan normaal). Omdat op een gegeven moment de voorganger snel dichter bijkomt trap je automatisch harder op je rem, waardoor er meer tegendruk komt en de auto hard afremt. Echter hij trekt eerst een beetje naar links en daarna naar rechts.
Na een keertje krachtig remmen is het weer als vanouds en remt de SuperB zonder problemen.

Afgelopen voorjaar, zomer en najaar, bij warmer weer, geen problemen gehad met de remmen.

Heb het aan de dealer gemeld en die heeft niets ongebruikelijks kunnen vinden. Nu hebben we de eerste kou en natigheid gehad en is het weer precies hetzelfde en schrik ik weer regelmatig van die opeens sneller dichterbij komende voorganger.

Zijn er meer mensen met dit problemen of is het iets exemplarisch?

Groeten,
JW Bos
SuperB; 2.0 TDi 125kW.
 

EdK

Forumguru
probeer de volgende keer eens op de volgende manier te remmen
eerts even aantippen voor een seconde en dan los en dan pas remmen

Waarschijnlijk heb je nu een dunne waterfilm tussen schijf en remblok zitten waardoor je dat gevoel krijgt
Met de motorfiets had ik dat vloegel ook want daar zitten de schijven nog meer opene en bloot
En ook door even aan te tippen en te lossen en dan vol te remmen had ik geen problemen
Is even een gewenning maar moet volgens mij de oplossing voor je probleem wezen
 

Gieliovd

Forumguru
Er zit toch echt wel EBD op die auto neem ik aan, dus elektronische remkrachtverdeling.

Dan kan hij in theorie dus nooit van links naar rechts trekken door onregelmatig aangrijpende blokken.

Ik kan in Nederland ook rustig 1,5 uur rijden zonder te remmen en dan gebeuren er geen rare dingen in mijn goedkope wagentje.

Verder is het wel deels te wijten aan natte remmen ja, dat reageert altijd even anders. Toch hoort het niet zo te zijn dat hij niet remt en vervolgens scheef aangrijpt!
 

Constant

Erelid
Ik heb dit met mijn Golf gehad (geen abs etc) na zeer koude nachten (min 10). Eén keer remmen en de rem deed vrijwel niets, daarna nog een keer goed remmen en de remmen deden het weer. Bij koud weer reed ik een tiental meter en trapte daarna een paar keer op de rem zodat ik zeker wist dat de remmen het zouden doen.

Bij veel pekel op de weg wordt het ook aangeraden om af en toe licht te remmen om de remschijven weer pekelvrij te krijgen, dit zou zelfs al in de ABS/ESP zitten ingeprogrammeerd is mij verteld (wie weet meer?).

Toch hoort het niet zo te zijn dat hij niet remt en vervolgens scheef aangrijpt!
Ik heb dit ook niet gehad met de Octavia II op de Autobahn tijdens koude en natte omstandigheden.
 

Rolle

Senior Member
Zoals hierboven reeds geschreven en staat geloof ik ook ergens in het handboekje. Bij regen/sneeuw (vochtige omstandgiheden kan er zich een film vormen op de remschijven/blokken waardoor de remmen niet zo krachtdadig zullen ingrijpen als deze een tijdje niet gebruikt zijn. Even kort de rem aantikken is meestal voldoende om deze film te laten verdampen waarna de remmen weer normaal zouden moeten werken.

Wat betreft het links en rechts trekken kan dat eventueel iets te maken hebben met het wegdek en snelheid waarmee je rijdt?
Vroeger bij de slipcursus hadden ze 2 soorten nat wegdek naast elkaar om de wagens nog sneller in slip te krijgen. Als er een wrijvingsverschil is tussen het wegdek links en rechts en de wielen daar kan het zijn dat de wagen niet rechtdoor stuurt bij het remmen.
 

hemi24

Forumguru
Bekend probleem, bij o.a. Audi lossen ze dit op door de auto zo nu en dan voorzichtig te laten remmen tijdens het rijden. Merk je niets van voor zover ik heb gehoord, totdat je de remmen even snel nodig hebt..!
 

Captain Hook

Forumguru
Dit issue is een al jaren bekend fenomeen. :(
Zowel bij VAG auto's als andere merken. Je hebt een poos niet geremd en bij winterse omstandigheden moet je dan opeens remmen (b.v. op de Autobahn), het rempedaal voelt in eerste instantie keihard aan, maar nauwelijks remwerking. Als je dan flink doortrapt, grijpen ineens de remmen met full power in en vlieg je zowat in de ABS ankers. :1884:

Er is geprobeerd met allerlei spoiler toevoeginkjes aan de voorwielen/ophanging er voor te zorgen dat zich die film van vloeibaar strooimateriaal en andere troep geen belemmering meer vormt voor de remwerking. Maar met teleurstellend resultaat.

Latere generaties van de ABS hydrauliek leggen om de zoveel tijd de remblokken voorzichtig tegen de schijven aan om zodoende die gladde film op de schijven weg te wissen.
Remschijfwissen noemen ze dat wel. :grin:

. The latest-generation Bosch Electronic Stability Programme (ESP Generation 8 ) is fitted to the new A4, and features major revisions to the understeer control function, plus Hydraulic Fading Compensation (HFC) for the brake system integrated with hydraulic brake assist and a new brake disc cleaning module. This system uses gentle, imperceptible application of brake pad pressure at regular intervals to keep the discs largely dry in wet weather
 
Heeft de superb van 2009 niet hetzelfde als de 2003 versies, namelijk volgelopen rembekrachtiging door waterophoping onder de paravan.

björn
 
Beetje laat maar beter laat dan nooit:
Ik heb hetzelfde probleem met een 2008 O2. Heeft bij mij en mijn medepassagiers ook al behoorlijk wat schrikreacties veroorzaakt en met name op de terugweg afgelopen wintersport waarbij de auto eerst geen reactie geeft op het rempedaal en vervolgens vol in de ankers gaat....

Ben benieuwd of mijn nieuwe auto hier ook last van heeft...
 

Constant

Erelid
Volgens mij hebben alle auto's hier last van, dit euvel was al bekend tijdens mijn jeugd (vroegah, toen het 's nachts nog echt hard kon vriezen :grin: ).
 
Bovenaan Onderaan