Rembekrachtiging instelbaar?

ronald_j

Actief lid
Hallo,

Ik heb pas een Fabia na een aantal jaren een Ford Escort gereden te hebben. Het is een heel fijne auto.
Wel valt het me op dat een aantal dingen volgens een andere filosofie werken. Alles gaat heel licht. Sturen, schakelen, koppelen, maar dus ook remmen.
Dat vind ik eigenlijk jammer.

Misschien is het iets waar je aan kunt wennen, maar ik heb erg veel moeite met het doseren van de remkracht. Vooral als je onverwachts even moet remmen is het steeds BENG. Je voelt het moment waarop de blokken pakken en gelijk heel hevig beginnen te werken.
Dat vond ik op de Escort beter. Hard trappen is hard remmen en zachter trappen is zachter remmen.

Kun je misschien op een of andere manier nog de hevigheid van de rembekrachtiging instellen?
 

Ronnie

Forumguru
Nee, dit kan niet, is afhankelijk van de fysieke grootte van de rembekrachtiger en de daarin heersende onderdruk(vacuum).
 

joergarms

Senior Member
Is inderdaad niet in te stellen.
Skoda en meerdere auto's uit de VAG groep staan er om bekend lekker te bijten.
Het is een kwestie van wennen, ik vind het heerlijk. En moet zeggen, het is prima te doseren. Maar als je gewend bent zachtjes trappen is zachtjes remmen, dat is in bij de Fabia eigenlijk hetzelfde, alleen het aangrijppunt is waarschijnlijk wat eerder.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik herken dit wel. Toen ik 10 dagen in een mercedes A170 had rondgereden, moest ik ook weer enorm wennen aan de bijtkracht van de remmen. Maar uiteindelijk vind ik het wel veel prettiger... je moet er alleen even mee om leren gaan.
 

Ronnie

Forumguru
Over doseervriendelijkheid......
Mijn vader had vroeger een aantal citroen DS'en, Daar was het rempedaal een grote ronde knop, (werkte op het hydraulisch veersysteem) daarbij was remmen zo ongeveer "aan-of uit" !!
Het was zeeeeer moeilijk te doseren!
 
Dat is gewoon een kwestie van wennen. Als je na een paar maanden in de Fabia gereden te hebben weer in je oude auto stapt dan zul je denken: zitten hier nog remmen op of hoe zit het? :D
 

cvegreen

Forumguru
Dat krachtig remmen haf mij toch een heerlijk gevoel van veiligheid . Is dat niet een zalig gevoel , als je je veilig voelt in je wagen. Is bij mijn weten de eerste keer dat er hier iemand klaagt over de krachtige remmen. Ik vond dat op mijn fabje echt prachtig.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik heb het na een lange dag in een Mercedes Sprinter gereden te hebben. Daar moet je veel meer pedaaldruk uitoefenen dan bij mijn Fabia. Met als gevolg dat ik bij de eerste beste rotonde met mijn Fabia veel te hard rem en bijna met mijn neus tegen de voorruit aanzit.
 

Gieliovd

Forumguru
Let wel dat het duidelijk per Fabia anders is hoor. Ik had zelf geen enkel probleem met de wagen, het remde erg netjes en doseerbaar. Was fijn na 2 jaar in een Micra waar het echt voelde als een kabelbediende rem.

Ik kreeg een leenauto mee, Fabia, en die remde eigenlijk heel anders.

Ligt ook stevig aan de remblokken die je erin hebt zitten. De ene bijt heel erg en de andere is veel "gladder".

Tevens heb je zit ik nu te denken zoiets als EBD of iets in de auto zitten dus wellicht is afstellen niet eens zo'n gek idee.

Ach wen er even aan. Ik heb zo veel auto's gereden onderhand en ze remmen allemaal anders. De Renault Kangoo 1.9D was toch wel het meest dramatische. Daarbij was het echt aan of uit met de remmen. Raak je het pedaal aan, RAM! vol in de ankers. Dat was echt vervelend. En de 2e, identieke Kangoo was helemaal anders.

Zo zie je maar. Maar goed, ik heb er wel aan gewend. Duurt een paar minuten. Vooral als je met grote werkschoenen in de auto zit. Haha.
 

ronald_j

Actief lid
Dat krachtig remmen haf mij toch een heerlijk gevoel van veiligheid . Is dat niet een zalig gevoel , als je je veilig voelt in je wagen. Is bij mijn weten de eerste keer dat er hier iemand klaagt over de krachtige remmen. Ik vond dat op mijn fabje echt prachtig.
Tja, het is maar wat je verstaat onder veiligheid. Uiteindelijk bepalen de banden hoeveel remkracht je hebt. Deze gaan uiteindelijk slippen. Dat maximum was met mijn Escort ook gewoon te halen. Alleen moest je je dan schrap zetten op het rempedaal. Maar dat vind ik volkomen acceptabel voor een noodstop. Dat hoort niet deel van je dagelijkse routine te zijn.

Het feit dat je plotseling heel veel vaart mindert zou er ook toe kunnen leiden dat de auto achter je in de kofferbak eindigt.

Maargoed. Ik zal er wel aan wennen. De motorloop en stabiliteit van de Fabia is wel stukken comfortabeler dan van de Escort.
 
Tja, het is maar wat je verstaat onder veiligheid. Uiteindelijk bepalen de banden hoeveel remkracht je hebt. Deze gaan uiteindelijk slippen. Dat maximum was met mijn Escort ook gewoon te halen. Alleen moest je je dan schrap zetten op het rempedaal. Maar dat vind ik volkomen acceptabel voor een noodstop. Dat hoort niet deel van je dagelijkse routine te zijn.

Het feit dat je plotseling heel veel vaart mindert zou er ook toe kunnen leiden dat de auto achter je in de kofferbak eindigt.

Maargoed. Ik zal er wel aan wennen. De motorloop en stabiliteit van de Fabia is wel stukken comfortabeler dan van de Escort.

Dat slippen gebeurd dus niet meer, je hebt ABS, en voor de rest is het net wat je schrijft, erg comfortabel.
 

ronald_j

Actief lid
Dat slippen gebeurd dus niet meer, je hebt ABS, en voor de rest is het net wat je schrijft, erg comfortabel.

Dat slippen gebeurt nu gecontroleerd. Hierdoor kun je tijdens intens remmen nog sturen. Daarbij is evengoed je maximum remvermogen bereikt.

Punt dat ik probeerde te maken is dat een auto met een minder krachtige rembekrachtiging nog niet slechter hoeft te remmen. Je moet er alleen zelf meer aan doen.

Ik vind dat persoonlijk prettig. Als je hard moet trappen om hard te remmen ga je vanzelf eerder remmen. Daardoor leef je wat minder op de rand, waardoor je bij glad weer niet voor nare verrassingen komt te staan (als je geen uitwijkruimte hebt gaat ook ABS je niet voor een aanrijding behoeden) en je spaart de remmerij.
 
Rij eerst maar eens een tijdje met de Fabia, dan zul je zien dat felle remmen uiteindelijk toch prettiger zijn. Je zegt dat het niets uitmaakt in remweg, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Voordat je maximale remkracht hebt bereikt in je oude wagen ben je al heel wat meters verder, terwijl de Fabia binnen een tiende seconde maximaal vertraagd.

Als je echt denkt dat het een aan/uit schakelaar is, kan er natuurlijk ook iets mis zijn.
 

joergarms

Senior Member
Je zou als de dikte van je schijven het toelaat, de schijven eens af kunnen draaien en de remblokken even "vlakken", dan heb je kans dat ie weer gelijkmatiger remt, dan ben je namelijk de hele slijtlaag kwijt.
 
Bovenaan Onderaan