Rem intrappen

Helmes12

Nieuw lid
BEste Skoda rijders.

Ik heb sinds zaterdag een Skoda Fabia 1.4 mpi uit 2000.... nu heb ik het idee dat ik het rempedaal ver moet intrappen voordat deze reageert.... is dit skoda eigen?...iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.


ps. iemand ook een idee wat de kosten zijn om een nieuwe microswitch bij de dealer te laten vervangen?

Wederom bedankt.
 

Noord26

Forumguru
Wellicht zit er lucht in het systeem. Dat is wel samen te drukken, hydraulische vloeistof niet. Of er zit gewoon wat weinig vloeistof in. Niveau al na gekeken?
 

Helmes12

Nieuw lid
Vandaag nieuwe remcylinders achter gekregen en dus vloeistof vernieuwd... echter was dit ook al voordat de boel vervangen werd en had dus een stille hoop dat dit nu verbeterd zou zijn...echter merk ik geen verschil...vandaar dat ik me afvroeg of dit skoda eigen is....
 

Wilko

Senior Member
@Helmes12: In de Fabia's (Eerst 2x een F1 en nu een F2) van mijn schoonouders heb ik al een paar keer met mijn hoofd tegen het dak gezeten toen ik op de rem trapte. Die hadden een veel kortere pedaalslag voor hij aangreep dan mijn Octavia's. Mijn huidige O2 heeft dan weer een redelijk korte slag voor de rem aangrijpt. Dat was ook even wennen. :-)
 

Helmes12

Nieuw lid
Zal binnenkort wel even langs rijden... even vragen of dit normaal is.... maarja wel gelijk voor hun een makkelijke inkopper op me een nieuwe reperatie aan te smeren... bestaat er nog iets gemakkelijks als een kabel strakker afstellen?.... heb er geen verstand van hoor......
 

Ronnie

Forumguru
De tijd dat remmen nog met kabels werkten ligt al zo'n 75 jaar achter ons.......

Remmen werken hydraulisch (oliedruk), pneumatisch (luchtdruk, meestal bij trucks) of een combinatie van beide.
Hydraulische olie laat zich niet samendrukken, dus als de leidingen en cylinders achter, en de remklauwen van de schijfremmen voor, goed zijn ontlucht en er is overal verse remvloeistof doorgespoeld moet het remsysteem goed en veilig werken.
Of het pedaal dan hoog of laag ligt(aangrijpt) is afhankelijk van de hoofdremcylinder (zit aan het pedaal) en de bekrachtiger(door hierin aanwezige onderdruk wordt door dit onderdeel de pedaalslag versterkt)
Deze hoofdremcylinder perst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof door de leidingen naar de wielcylinders welke op hun beurt weer de remvoeringen tegen de trommel/schijf drukken. Een rempedaal heeft dus in principe altijd hetzelfde aangrijppunt, of er moet een storing zijn in het opstelmechanisme van de achterwielvoeringen. Dit kan zijn door vuil, roest of een ander mechanisch mankement.
Is dit het geval dan moet er dus meer vloeistof naar de achterremmen gepompt worden en zal het pedaal pas later aangrijpen, todat er voldoende tegendruk is opgebouwd.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is......
 

Jasper02

Banned
Zal binnenkort wel even langs rijden... even vragen of dit normaal is.... maarja wel gelijk voor hun een makkelijke inkopper op me een nieuwe reperatie aan te smeren... bestaat er nog iets gemakkelijks als een kabel strakker afstellen?.... heb er geen verstand van hoor......

GEweldige opmerking over de kabels! Moet nu alleen me drankje van de muur poetsen :koffie:
 

Helmes12

Nieuw lid
Haha oke oke vraag niks meer... Haha desondanks toch bedankt voor het meedenken over mijn mooie skelter!
 

Cordoba

Forumguru
Ver weggesleten remblokken maken wel dat het pedaal later aangrijpt, als de remblokken vernieuwd zijn, komt het aangrijppunt weer terug op het niveau van nieuw.

Edit: @Ronnie: mijn fiets is nog lang geen 75 jaar oud, en toch heeft ie remkabels :winkie:
 

darkprojectx

Forumguru
Misschien is de auto voorheen van mensen geweest die heel zachtjes remde, waardoor de remblokken dus lange tijd goed heet worden en daardoor slechter gaan remmen.
Oplossing is een tijdje (indien er niemand dicht achter je zit) de rem kort en hard in trappen. Hiermee slijt je het gladde deel van de remblokken af waardoor de remkracht ook verder terug komt.
Na een weekje moet je hier het resultaat van voelen en merken.
 

The bone collector

Senior Member
Ver weggesleten remblokken maken wel dat het pedaal later aangrijpt, als de remblokken vernieuwd zijn, komt het aangrijppunt weer terug op het niveau van nieuw.

Ik geloof dat dat niet helemaal correct is. Remblokken komen niet steeds in hun originele positie terug, maar blijven op minimale afstand van de schijven. Zo kunnen zowel blokken als schijven wegslijten zonder dat het aangrijppunt van het pedaal verandert (zie uitleg Ronnie eigenlijk).

Ik reed met mijn vorige Felicia 230 k km met de eerste blokken en schijven, die waren dus behoorlijk versleten, maar dat kon je niet merken aan het pedaal hoor.

Voor de rest, ik zou ook denken aan lucht in het systeem, maar als dat niet het geval is, weet ik het ook niet.
 

Adoks

Senior Member
Weet wel zeker dat het niet correct is. Het enige dat verandert is het remvloeistofniveau in je reservoir. Dit gaat omlaag dus. Als je het pedaal ver moet indrukken, is dit 'by design' of je moet lucht in het systeem hebben.
 

dirkie996

Forumguru
@ The bone collector: 230.000 km met dezelde remblokken ?? Altijd autosnelweg of bij vertragen anker uitwerpen?
Bij m'n vorige wagen (Audi A4) schijven vervangen bij 180.000 km en blokken bij 100.000km en bij vernieuwen schijven. ( rustig rijden en zowel korte als lange afstanden). Ofwel moeten het zeer harde remblokken zijn.
 

The bone collector

Senior Member
@ The bone collector: 230.000 km met dezelde remblokken ??

Ja, echt gebeurt hoor. Alhoewel ik wel moet meegeven dat er in feite veel te ver mee doorgereden is toen. Dat was overigens niet moedwillig, de auto was voordien in bezit van mijn ouders, en de garagist had die gewoon nooit vervangen. Auto was van '98 en pas op de technische keuring van 2009, voldeden ze niet meer. Maar goed, dat is een ander verhaal, en maar om aan te geven dat dat nooit de stand van het rempedaal beïnvloedt.

Trouwens, om terug te komen op de originele vraag, het is ook niet eigen aan Skoda (voor zover ik weet) dat een rempedaal ver kan ingeduwd worden. Dat van mij grijpt snel en ik kan gemakkelijk de wielen laten blokkeren als ik dat wil, dus ze remmen ook krachtig.
 

Cordoba

Forumguru
@Bone Collector: je hebt het over een Felicia, dus een ouder model, ik weet niet of die meer stelmogelijkheden heeft dan de Fabia?

Overigens: er zijn verschillende mensen die beweren dat de slijtage van de remblokken geen invloed heeft op het aangrijpingspunt van het rempedaal, ik vraag me af, hoe dat dan zit?
- de wielremcilinders moeten een grotere slag maken bij versleten remblokken voor de blokken de remschijf raken (of voor de remvoering de trommel raakt)
- als er een grotere slag gemaakt moet worden, moet is er ook meer remolie nodig om de zuiger in het wielremcilindertje te verplaatsen

Hoe kan het dan, dat er meer remolie verplaatst wordt bij dezelfde pedaalslag (ten opzichte van nieuw)?
 

Adoks

Senior Member
Q: de wielremcilinders moeten een grotere slag maken bij versleten remblokken voor de blokken de remschijf raken (of voor de remvoering de trommel raakt)
A: de remzuigers gaan meer naar buiten staan als de blokken dunner worden. de remcilinder wordt hierdoor meer gevuld met remvloeistof. In feite verandert er dus niets. Het zou zelfs gevaarlijk zijn als je steeds dieper het pedaal moet indrukken, want ik kan je vertellen dat je voor een mm remzuigerbeweging al een aardig stuk je rempedaal moet indrukken. De combinatie schijf/blokken/remcilinder is vrijwel spelingsloos waardoor je rem altijd onmiddelijk aangrijpt. Let op dit zegt niets over hoe ver je het rempedaal moet indrukken, want dit bepaalt in feite de fabrikant of er zit lucht in je systeem.

Q: als er een grotere slag gemaakt moet worden, moet is er ook meer remolie nodig om de zuiger in het wielremcilindertje te verplaatsen
A: er wordt geen grotere slag gemaakt. Remvloeistof wordt als incompressiebel beschouwd.
 

Cordoba

Forumguru
@Adoks: dat remolie (= hydraulic olie) als onsamendrukbaar wordt beschouwd is mij bekend, maar als ik je goed begrijp, wordt dus de 'nul-stand' van de wielremzuiger aangepast aan de slijtage van de remmen? (waardoor de wielremcilinders dus ook niet meer hoeven te verplaatsen, alleen het gebied waarover de wielremzuiger verplaatst, verschuift samen met de slijtage)
 

Tonno

Actief lid
@Adoks: dat remolie (= hydraulic olie) als onsamendrukbaar wordt beschouwd is mij bekend, maar als ik je goed begrijp, wordt dus de 'nul-stand' van de wielremzuiger aangepast aan de slijtage van de remmen? (waardoor de wielremcilinders dus ook niet meer hoeven te verplaatsen, alleen het gebied waarover de wielremzuiger verplaatst, verschuift samen met de slijtage)

Helemaal juist, en daarom heb je ook een reservoir nodig om de boel constant vol te houden . . . .
 

Ronnie

Forumguru
Het wordt een ander verhaal (zoals ik al eerder omschreef) als bij de trommelremmen op de achterwielen het opstelmechanisme(spietje) vastzit; Dan moet je het pedaal wel dieper intrappen om eerst de afgesleten dikte van de remvoeringen te overbruggen.
Vroeger was dit heel normaal, bij de ex-kever ("72) van m'n dochter was het een hele kunst om de 4 trommelremmen gelijk te laten remmen.
Deze trommelremmen stelden zich niet automatisch en moest men eens in het half jaar middels stelnokken nastellen.
Waren ze gesteld dan kwam het rempedaal weer zo'n 4-5 cm naar voren (staande pedalen).
 
Bovenaan Onderaan