DIY Regensensor transplantatie

Pedori

Lid
Oké. Als beloofd zou ik verslag doen van de transplantatie van de regensensor.

Even samenvattend: het werkt!

En ik kan bevestigen dat het omwisselen van de module 192 voor een 377 een gewone instelbare interval wisser geeft!

De regensensor aansluiten
  • Bedrading van sensor boven plafond bekleding doorvoeren en langs raamstijl richting relais (de binnenverlichting console uitbouwen, kunststof kap van de linker raamstijl en rooster onder dashboard verwijderen)
  • Relais voet van ruitenwisserregelinterval relais 377 uitbouwen
  • De twee relais voet klemmen aan de zwart-groene en groene draad op respectievelijk posities 10 en14 in relais voet steken
  • Bruine draad aan een massapunt onder dashboard bevestigen
  • Relais voet inbouwen en ruitenwisserregelinterval relais 192 insteken
Even tijdelijk de regensensor tegen de voorruit geplakt voor een test… eureka!


De spiegel bevestigen, in wiens voet de regensensor bevestigd zal worden
  • De oorspronkelijke spiegel uitbouwen en bevestigings voetje van het raam verwijderen
  • Zwarte keramische stip verwijderen
Zoals verwacht was deze stip verwijderen een flinke uitdaging...
Een zoektocht op internet leerde mij dat een glas polijst set het klusje moest gaan klaren.
Bij TS24.nl “GLAS POLIJST SET KRASSEN PRO REPARATIES 3 INCH/75MM” aangeschaft.
En dat werkte geweldig! Met schuurschijfjes van diverse gradaties de stip weggeslepen, gewoon met een boormachine, en met polijstpasta het glas weer doorzichtig gekregen. Zie je niks van!
  • De ringvormige bevestigings voet op de ruit lijmen
Liefst zodat van buiten slechts een zwarte ring zichtbaar is, wat in de fabriek in het glas geëtst wordt.
Ik kwam uit bij autoruit lijm van Sika (SikaTack).
Met plak-plastic een mal gesneden in de vorm van de oorspronkelijk O-ring en op de juiste positie op de ruit geplakt. Met een plamuurmes een eerste dunne laag en daarop de bevestigings voet gelijmd.

Na genoeg droogtijd de sensor (toch met z’n oorspronkelijk gel-pad) met spiegel en al bevestigd.

KLAAR!

Nu ruim een jaar later zit alles nog steeds muurvast op z’n plaats en de regensensor doet zijn werk naar volle tevredenheid!

P1040039.JPG P1040043.JPG
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan