Regelmatig foutmeldingen

hemi24

Forumguru
Dat is leuk en aardig, maar wie krijgt dan de rekening voor de overige kosten gepresenteerd..?

Het pompje zelf zal niet zo duur zijn; uitbouwen van motor en versnellingsbak en het uit elkaar halen van de motor en daarna alles weer terugbouwen zal de grootste kostenpost zijn.
Zijn daar ook duidelijke afspraken over gemaakt?
 

JeSko

Forumguru
Ik, ik moet zowiezo de distributie riem en stofhoezen betalen, vraag is alleen of de pomp en bijhorende werkuren ook voor mijn rekening gaan zijn. Afspraak is dus ofwel betaal ik 780 euro, ofwel 3000, dit waren de afgesproken prijzen en daaraan moeten ze zich ook houden, dat heb ik zwart op wit. Die 3000 kan ook lager uitvallen want ze hadden 20 uur geteld voor het vervangen van de pomp, de expert gaat erop toezien dat dat wel nodig is, hijzelf vond het veel te lang en zei dat ze wel heel ruim hadden geteld qua uren.
 

coppe218

Senior Member
Vandaag is de auto weer naar de garage. Vanmorgen wilde hij niet starten nadat gisteravond de ventilator weer op hol sloeg. Accu leeg. Morgen heb ik de auto precies 1 jaar, maar dan is hij niet thuis. Ik heb de dealer aangegeven de auto niet meer terug te willen hebben totdat alle problemen zijn opgelost. De vraag terug was: wil je de auto überhaupt nog wel terug. Nu afwachten hoelang ik de leenauto moet gaan rijden....
 

sunder

Senior Member
Heerlijk weer de vraag van de garage of je überhaupt de auto nog terug wilt hebben. Ik begrijp dat het voor hun ook geen pretje is maar zo mag je gewoon niet met je klanten om gaan. Skoda levert een niet productie rijp product op. Althans als ik de diverse berichten zo mag geloven.
Als het een privé auto is zou ik persoonlijk behoorlijk balen van het geheel en zo'n opmerking zou mij niet een geheel vriendelijk antwoord doen teruggeven. Als lease auto heb je toch vaak wat extra vangnetten (betaal jij of je werkgever ook voor) maar dan nog zeer ongepast.

Hopelijk kunnen ze het fixen al ben ik bang dat het een software dingetje is. Dat kunnen ze denk ik niet oplossen zonder een update vanuit Skoda HQ. Succes en sterkte!
 

MY00

Senior Member
Ik persoonlijk denk dat ze met de opmerking "wil je de auto überhaupt nog wel terug" bedoelde of men bijvoorbeeld het geld terug zouden moeten geven of een zelfde nieuwe auto bestellen.
Ik zie deze opmerking niet als negatief maar als realistisch.
 

sunder

Senior Member
Ik ben blij dat jij het zo positief inziet. De intonatie doet veel, geen idee hoe het werd gezegd. Het zou mij verbazen als je dan het volledige bedrag terug krijgt of een nieuwe auto voor dezelfde prijs. Iemand moet water bij de wijn doen, over het algemeen is dat niet de dealer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

herby1

Lid
Mijn auto is na 6 maanden "GEKLOOT", want een ander woord heb ik er niet meer voor, terug gegaan naar de leasemaatschappij. Dit vind ik nog steeds erg jammer want de wagen zelf vond ik helemaal prima, maar dat gedonder met software/electronica is echt te triest voor woorden.

Vanuit Skoda wordt niet adekwaat opgepakt en duurt het maanden.
De garage houdt je dan bezig met tot 4 maal toe een nieuwe boordcomputer te plaatsen.

Kortom: Fabriek doet niets, garage kan niets doen, comunicatie is waardeloos.

Auto terug naar de leasemaatschappij is dus realistisch :-)
 

coppe218

Senior Member
Ik heb de opmerking ook als positief opgevat. Meeleven met het feit dat dit niet is wat ik wil en dat ze er alles aan gaan doen om het op te lossen. Wellicht helpt het dat ik echt wel snap waar ze daar tegenaan lopen.
 

sunder

Senior Member
Zeker is dat een optie @herby1. Ik had een vergelijkbare situatie. Echter was het bij mij zo dat de LM de auto terugnam en door had verkocht aan een particulier. Ik moest een andere auto uitzoeken (vrije keuze) en weer bij dezelfde LM afnemen (was een voorwaarde voor kosteloos inleveren). Echter eenzelfde auto werd duurder en minder opties (standaard opslag/wijzigingen door de leverancier).

Uiteindelijk heeft de LM water bij de wijn gedaan door de auto terug te nemen en te verkopen. Kan bijna niet anders dan dat het geld heeft gekost. Ik heb een andere auto uitmoeten zoeken wat mij weer extra geld kost als ik exact hetzelfde wil.

Mij hoor je niet klagen, ik ben blij dat het opgelost is. Het was echt een draak van een auto op het gebied van betrouwbaarheid. Echter moet iemand de prijs betalen.

Edit: @coppe218 , check dan is het alleen maar goed! :cheers:
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, daar zal die particulier blij mee zijn :sterretjes:
Richting jou wel netjes opgelost door de LM, maar niet zo netjes richting de nieuwe particuliere eigenaar, die dus nu die prijs moet betalen van z'n ongewijfeld zuur verdiende geld.
 

ibaun

Nieuw lid
Vandaag is de auto weer naar de garage. Vanmorgen wilde hij niet starten nadat gisteravond de ventilator weer op hol sloeg. Accu leeg. Morgen heb ik de auto precies 1 jaar, maar dan is hij niet thuis. Ik heb de dealer aangegeven de auto niet meer terug te willen hebben totdat alle problemen zijn opgelost. De vraag terug was: wil je de auto überhaupt nog wel terug. Nu afwachten hoelang ik de leenauto moet gaan rijden....

Hier is het ook weer van dat. Sinds november ventilator-en-12V-probleemloos rondgereden, nu net voor de eerste keer terug ventilator die op hol slaat. Zal maar contact opnemen met de garage voor een uitlezing zeker? ...
 

Detlev

Actief lid
Roel1980, softw 1810 verhelpt alleen de achteruitrijcamera en bluetooth verbinding met gsm.

Indien je andere problemen hebt zal dit wss niet verholpen zijn. Ikzelf heb al 1810 sedert november 21.

Nog steeds meldingen gehad tot januari van
Front Assist
Lane Assist
Radio geen geluid, geen geluid parkeersensoren, geen geluid in gps
Parkeerfunctie storing,
Parkeerfunctie niet beschikbaar
Cruise control die in storing gaat
Remmanoeuvrefunctie

Ik heb ongeveer 3-4 updates gehad via de e-sim eind december, en rij nu toch al paar weken meldingsvrij.
Alleen 1 keer radio en 1 keer parkeerstoring gehad in 3tal weken tijdsduur.

Vandaag is mijn wagen nu terug in de garage. Als ze van hun woord zijn, gaan ze morgen samen met de hoofd TD d'ieteren mijn wagen uitlezen en zien wat ze vinden / vervangen / doorgeven aan de fabriek.

Ohja, we zijn ondertussen toch al 1y6 maanden bezig :arghh:
 

sunder

Senior Member
Zo, daar zal die particulier blij mee zijn :sterretjes:
Richting jou wel netjes opgelost door de LM, maar niet zo netjes richting de nieuwe particuliere eigenaar, die dus nu die prijs moet betalen van z'n ongewijfeld zuur verdiende geld.

Dat was mijn 1e gedachte ook toen ik het las. Niet dat @herby1 hier iets aan kan doen natuurlijk.

Iets meer context hierbij kan helpen, echter ben ik het totaal met jullie eens. De auto is in de loop van 1 jaar zeker 5 maanden bij de dealer/importeur/externe beoordelaar geweest. De dealer en externe beoordelaar weten dat de auto soms problemen heeft met het vermogen behouden (soms gewoon ineens weg en motor storing). Diverse keren onderdelen vervangen en alles uit elkaar geweest. Vaak (7x) de auto terug genomen onder het mom van, je weet pas of het echt weg is na 2.500/5.000km.
De laatste keer is de auto naar de importeur terug gegaan. Zij hebben met speciale meetapparatuur voor mijn auto 8.000km gereden. Dit schijnt speciaal ingeregeld te moeten worden. Dit was nadat de dealer wederom alle contacten heeft los gehaald en ingespoten (geen idee met wat). Ze hadden niks gevonden en konden ook niet aangeven of het niet terug zou komen. Op dat moment had ik helaas een mindere periode privé waardoor ik regelmatig direct naar het ziekenhuis moest. Dan kan ik geen problemen met mijn auto hebben. Op basis van de eerdere ervaring m.b.t. hij zou het weer "kunnen" doen niet terug genomen.

Ik hoop dat de importeur gelijk heeft en het opgelost is voor de betreffende particulier. Alles is gedaan onder garantie, dus mocht er nog iets zijn hopelijk ook voor de nieuwe eigenaar. Het was een fijne auto zolang de motor het bleef doen :wavecry:

Nu hopen dat de nieuwe Octavia niet alle problemen heeft wat in dit topic staat :sterretjes:
 

CharlesTucker

Forumguru
Dank voor je uitgebreide uitleg, en ik hoop inderdaad voor je dat de nieuwe auto probleemloos is (en dat je er niet al te lang op hoeft te wachten). Wat ik niet snap (geen vraag aan jou, maar meer een soort van mijmering), waarom gaat zo'n auto niet terug naar de fabriek, om veel van te leren. Zoek echt uit wat er mis mee is, laat eens wat R&D mensen dat ding gebruiken voor een langere tijd, hang er voor deze langere tijd wat meer meetapparatuur in. En als je dan echt vindt wat er aan de hand is kun je misschien de productielijn of je kwaliteitscontole aan het eind van de lijn aanpassen. En daarna kun je zo'n auto in een opleidingstraject voor monteurs of zo gebruiken. Voor een eigenaar, leaser, LM of dealer zijn dit hele vervelende zaken, voor een fabriek een kans ...
 
  • Leuk
Waarderingen: MY00

sunder

Senior Member
@CharlesTucker Helemaal mee eens. Ik heb ook voorgesteld dat ze de auto van mij mogen omruilen volledig of tijdelijk zodat de oorzaak echt achterhaald wordt voor verbetering. Helaas was dit niet mogelijk, koste gewoon te veel. Al was een nieuwe auto leveren waarschijnlijk goedkoper geweest als je alleen al naar de arbeidsuren kijkt.

De hoofdmonteur van de dealer was zeer benieuwd wat er nou met de auto aan de hand was. Sterker nog hij vond het jammer dat ik hem niet terugnam om te kijken of het nu opgelost was. Dit voor eventueel toekomstige andere eigenaren met hetzelfde probleem. Schijnbaar was dit weer een unieke case.

Wat ik wel merkte is dat de importeur helemaal geen zin had in het geneuzel van deze auto. Ze lieten min of meer de dealer aan hun lot over. Vanuit de fabriek was minimaal support en erg traag. Daar hadden ze dit ook niet eerder gezien. Helemaal lastig als er 0 foutcodes worden gevonden en alleen aan de hand van één log moment wat aangeleverd is op USB wanneer dit voorkwam.
 

sitechris

Donateur
De fabriek zal vast een paar probleemgevallen hebben staan om uit te pluizen. Sterker nog, ik denk dat dit inmiddels topprio is binnen de VAG groep, want dit soort ellende is natuurlijk killing. Overigens is het niet alleen de Octavia waar het ellende is. ID.3 is ook drama qua software.

Weet je wat ik pas echt gevaarlijk vind? VAG is enorm aan het bezuinigen. Soms zichtbaar (materiaalgebruik, matige software etc) maar ongetwijfeld ook onzichtbaar. Hoe robuust/degelijk is een nieuwe VAG auto nog? Moet je dit nog wel willen?
 

sitechris

Donateur
Het gaat mij niet om de crashtest, maar om alle boutjes, snoertjes, fittinkjes etc etc in de auto. De kwaliteit van remschijven/blokken. De kwaliteitseisen bij de aangeleverde onderdelen (kwaliteit first of costs first). Als er door een concern zo overduidelijk wordt beknibbeld (in ID.3 zie je dat bijzonder sterk)......vind ik zeer zorgwekkend.

Als ik kijk naar onze duurtest ID.3 en de kwaliteitsbeleving daarvan. Poe. Stoelbekleding begint al te slijten na 15k kilometer. Trommelremmetjes achter. Alleen maar softwaregezeik en foutmeldingen. Standaard 2 speakers (! op een auto van 40 mille plus), beloofde laadsnelheden worden bij lange na niet gehaald, functies die uitvallen (keyless go, cruise control etc). En dat zijn nog de dingen die je kunt zien/voelen/ervaren. Onderhuids moet je maar hopen dat het goed gaat. Ik vraag me oprecht af of zo'n auto de 100.000 gaat halen.
 
Bovenaan Onderaan