Regelmatig foutmeldingen

Detlev

Actief lid
Binnenkort komt 1899 uit :)
LoL . Eerst zien en dan geloven. Niemand weet een exacte datum. Bij vw en cupra zijn ze al maanden op deze. Momenteel is het enige bij mij random cashes na start van het infotainmentsysteem. Geen idee of het opgelost raakt
 

PieterBe

Nieuw lid
Gisteren na ongeveer anderhalve maand in garage mijn wagen weer mogen ophalen. Hij stond bij de dealer voor deze lijst met issues:
- Foutmeldingen emergency assist / travel assist
-> Het stuur is vervangen (dit is het 3de stuur dat mijn wagen nu heeft). De eerste vervanging in december 2021 was zonder technische wijziging. Deze keer is het een 'nieuw' model met technische wijzigingen dat de problemen zou oplossen.
Op de beperkte afstand die ik gisteren met de wagen deed alvast geen foutmeldingen.


- Spontane reboots van infotainment systeem
->Hiervoor zijn 'tal van software updates' uitgevoerd. Ik ben nog vergeten te kijken welke versie ik nu heb, maar in ieder geval ... het is niet de versie die het probleem oplost ... Nog op de parking van de dealer, na de wagen voor de eerste keer te starten, deed hij weer een spontane reboot.
Meteen gaan melden, hoofd techniek is mee komen kijken. Bevestigde het probleem te kennen en gaf aan dat als ik video bewijs had, ze dat naar Skoda kunnen sturen en ze dan het volledige infotainment unit mogen vervangen. Zonder video bewijs kunnen ze zelf ook niet veel :'(


- Af en toe een luid 'plof' geluid uit de sos module in het dak
Nog niet gehad, maar zou ook onder de software updates moeten vallen. Fingers crossed.

- Storing parkeerrem als ik op een helling (onze oprit) geparkeerd sta en de wagen in achteruit zet
Hiervoor is geen idee van de oorzaak. Preventief zijn de ultrasoon sensoren voor en achter vervangen, omdat die wel eens problemen willen geven. Onder evaluatie.

- Koffer die regelmatig niet open / dcht wil gaan of na een 10tal cm stopt
Er is een calibratie van de koffer uitgevoerd (dat is nu de 3de keer), die het zou moeten oplossen ... ik geloof er niet echt in, maar onder evaluatie.

Verder merk ik op dat de 'Travel assist' intussen veel minder 'assist' is. Hij stuur nog wel mee, maar op de snelweg rijd ik los de berm in op plaatsen waar de travelassist voorheen vlotjes de bocht zelf kon nemen (ja, ik weet het, het is geen auto pilot, maar ik wil gewoon het verschil met VOOR de software updates aankaarten).
In de file heb ik een paar keer heel hard op de rem moeten trappen. De wagen voor mij vertrekt, mijn wagen reageert door snel te accelereren en zonder mijn tussenkomst op de voorligger te knallen. Groot rood 'Remmen' op de display en auditief signaal ... meermaals ... van file 'assistent' is dus ook niet veel sprake meer. Het voelt wel aan of de auto het zelf ook beu is en zichzelf in de vernieling wil rijden.
In de file voelt het stuur ook veel nerveuzer aan, constant kleine voelbare schokjes naar links en rechts. Voorheen waren het eerder vlote stuurbewegingen, die voelde je ook, maar niet zo in schokken en niet zo 'nerveus' wisselend tussen links en rechts.

De wagen is nu 1 jaar en 11 maanden oud en alles bij elkaar opgeteld heeft de auto nu een 5tal maanden in de garage gestaan. En nog steeds geen definitieve oplossing voor alle problemen.
 
Android Auto is draadloos vanaf 18xx, ze hebben er een 'oude' unit in gestoken lijkt wel. Normaal met een software update op te lossen. Je hardware gaat dan normaal ook weer terug van B naar H.

Inderdaad. De dealer de dag erna maar eens gevraagd hoe het kon dat mijn draadloze AA niet werkte. Uiteraard wilde ze mij er eerst op attenderen dat het met een kabeltje veel stabieler werkt. (In anderhalf jaar draadloze AA gebruik, is die bij mij nog nooit uitgevallen). Dus erop gehamert dat ze het na moeten kijken en heb ik ze geadviseerd om toch de update maar te doen naar 1896. Ze zeiden dat het in eerste instantie niet kon, maar met een omweg het wel wilde proberen. Ze gaven aan dat dit ook zou moeten werken. 4 uur later en de auto weer op 1896. Alles deed het prima, zowel AA draadloos als inloggen als hoofdgebruiker.

Wel een iD.Buzz als leen-auto gekregen voor de middag. Dat dan weer wel.
 

JeSko

Forumguru
@PieterBe

Grote bewondering hier voor je engelengeduld, bij mij had de auto uit frustratie al lang door de vitrine geparkeerd geweest :) heb je niet gewoon je geld teruggevraagd? Of is het lease via werkgever?
 

Rainesh

Forumguru
LoL . Eerst zien en dan geloven. Niemand weet een exacte datum. Bij vw en cupra zijn ze al maanden op deze. Momenteel is het enige bij mij random cashes na start van het infotainmentsysteem. Geen idee of het opgelost raakt
Ik weet dat het eraan komt, gaat gefaseerd namelijk. Welk software versie zit je?
En ja als het goed is komt deze ook OTA.
 

Detlev

Actief lid
@Rainesh Ik sta al sedert 04-2022 op versie 1986. Ze hebben verschillende keren hergeconfigureerd. Nieuwe stuurdoos.
Sedert 5 dec 2022 rij ik storingsvrij op het crashen van het infotainmentsysteem.
Front en lane werken voor geen meter op juistheid. Maar ze geven niet veel meldingen dus hoeven ze niet te kijken.

Ik ging je pm sturen met mijn chassis, kon je deze even controleren of het beschikbaar is.
Maar alles van berichten staat uit bij jou ;)

Ota updates ( grote softw heb ik nog nooit gehad. Dit werd altijd bij de dealer gedaan)
Ik heb dus al softw 1668-1810-1986 gehad.

Ga binnenkort maar eens informeren bij de dealer dan. Kunnen ze mijn zijn klacht na 2jaar en 6 maand eindelijk afsluiten
25 vervangwagens en tal 3 dubbel van interventie's en resets later ...
 

Bloembol

Nieuw lid
Een ding weet ik zeker, mijn auto had ook 1668 en ik weet niet 100% zeker of ze in 1 keer naar 1896 zijn gevlogen want na die update is het bij mij helemaal een shitshow geweest. Daarom zelf met OBD11 parameters terug *aan* gezet zie mijn eerdere post in deze draad. Bij mij crashte steeds de infotainment en dan de melding iets over de parkeerfunctie, is allemaal gewoon een opstartmelding. De crash kwam eerder doordat er diensten uit stonden waardoor verbinden met 'bepaalde' diensten bij Skoda (zoals de shop) niet werkte.

Ik vraag me af of ze dat bij de dealers echt goed weten, sommige updates moeten sequencieel worden uitgevoerd anders allerlei rare problemen. Omdat de autos van elkaar verschillen (bouwjaar, type, revisies) moeten ze bij die updates echt veel voorzichtiger zijn. Dat zijn ze nu ook denk ik omdat 1899 nog steeds niet als OTA beschikbaar is.

Mijn auto is probleemloos sinds 1896 maar dat was ie op 1668 ook, de update was enkel nodig voor de vervangen SOS control unit dat bij mij af-fabriek al niet in orde was.
Ik lees ook veel mensen die een nieuwe dashboard unit krijgen of vervangende middenconsole en soms nieuwe stuur. Het lijkt er echt op alsof dat (in bepaalde gevallen) symptoom bestrijding is met als risico dat je uit je garantie loopt ...

Ik hoop echt stellig dat als er weer een OTA binnenkomt dat de meeste problemen voor iedereen gaat verdwijnen maar ik denk het niet :0)
 
Laatst bewerkt:

Tukkerdad

Actief lid
Gebeld door mijn dealer. Omdat er zoveel sturen in backorder staan, en ze denken dat dat het (weer) is, verzocht om geduld. Met een maand spreken we elkaar weer.
 

PieterBe

Nieuw lid
4 dagen na vervanging stuur en software 1896 zijn mijn ervaringen niet positief :(
Dit is echt niet wat je verwacht na 1,5 maand 'diagnose' en een 'finale oplossing' van Skoda.
Na 4 dagen kan ik al 3 van de 6 problemen die ik gemeld had terug afvinken als 'niet opgelost'.

Gisteren na ongeveer anderhalve maand in garage mijn wagen weer mogen ophalen. Hij stond bij de dealer voor deze lijst met issues:
- Foutmeldingen emergency assist / travel assist
-> Het stuur is vervangen (dit is het 3de stuur dat mijn wagen nu heeft). De eerste vervanging in december 2021 was zonder technische wijziging. Deze keer is het een 'nieuw' model met technische wijzigingen dat de problemen zou oplossen.
Op de beperkte afstand die ik gisteren met de wagen deed alvast geen foutmeldingen.
DAG 4 na het afhalen: daar zijn de foutmeldingen terug. Cruise control / travel assist zijn niet bruikbaar.
Tot zo ver de 'finale' oplossing van Skoda dus ...

- Koffer die regelmatig niet open / dcht wil gaan of na een 10tal cm stopt
Er is een calibratie van de koffer uitgevoerd (dat is nu de 3de keer), die het zou moeten oplossen ... ik geloof er niet echt in, maar onder evaluatie.
DAG 2 na het afhalen: opnieuw problemen bij het sluiten van de koffer.
- Druk 1ste keer op de knop: kofferdeksel gaat een 10tal cm naar beneden en stopt
- Druk 2de maal op de knop: kofferdeksel maakt een schokkende beweging naar beneden, piepsignaal + richtingaanwijzers knipperen
- Druk 3de maal op de knop: kofferdeksel maakt een schokkende beweging naar beneden, piepsignaal + richtingaanwijzers knipperen
- Druk 4de maal op de knop: kofferdeksel gaat weer gewoon verder naar beneden en de koffer sluit normaal.
 

PieterBe

Nieuw lid
Gebeld door mijn dealer. Omdat er zoveel sturen in backorder staan, en ze denken dat dat het (weer) is, verzocht om geduld. Met een maand spreken we elkaar weer.
Hoop niet teveel dat het wat oplost ... ik heb deze week mijn wagen mogen afhalen met het vernieuwde stuur. Maar na 4 dagen heb ik opnieuw foutmeldingen :'(
 

Tukkerdad

Actief lid
Eens, denk t ook niet. Hoop meer op softwareupdate, al kan t ff uren
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Dannydude85

Forumguru
Wow net even vanaf pagina 50 de posts doorgenomen en veel herkenbare problemen gelezen :oops:. De post van Pieter_BE van afgelopen donderdag lijkt mij een goede tip. Ik heb nagenoeg de zelfde problemen maar de:
- Spontane reboot van infotainmentsysteem,
- beperkte of geen beschikbaarheid van front assist,
- knipperen/stotteren van lampjes laad- vulhoeveelheid brandstof
zijn nog zeer irritant. Ik heb hier ook contact over met de dealer en ze geven ook aan dat er vanuit PON de middelvinger komt zeg maar. Gelukkig zitten er een paar hele fijne medewerkers die me altijd goed helpen. Bij updates vanuit Skoda Tilburg zal ik ze ook hier doorgeven.
 
Bovenaan Onderaan