Regelmatig foutmeldingen

Alpha

Donateur
Deze melding nog nooit gehad. Maar ik lees wel dat je veel elektrisch hebt gereden. Mijn ervaring is dat 1 in de zoveel ritten de benzine motor aanspringt. M.i. Om te voorkomen dat die delen te lang stil blijven staan. Maar weet niet of dit hetzelfde is wat jouw auto hier probeert te doen.
 
Hmm.. dat lijkt me niet. T is wel heel opmerkelijk dat dit gedrag naar voren komt na een tankbeurt..

Maar; ik heb het ook gehad nadat ik niet had getankt, heel stuk snelweg had gereden (in hybride met motor aan) en dat het bij aankomst begon..

Ik rijd morgen ochtend even langs de wittebrug.. kijke wat die te zeggen hebbe.. misschien kunnen ze de software bijwerken.. dat duurt nier zo lang weet ik van de O3.. maar ze zullen wel geen tijd hebben zoals zovaak..
 
Ik heb inmiddels elders op het forum nog wat informatie verzameld.

Ik had elders (in een oud topic op het Seat-Online forum) gelezen dat wellicht de motor zo nu en dan zou moeten draaien omdat het een hybride betreft en geen full-EV. En dat je dus een hybride niet als full-EV zou kunnen gebruiken. Maar dat word ontkracht want er zijn er hier een paar met een S3 PHEV met dezelfde aandrijflijn die zowat een hele maand 400-500km puur elektrisch rijden en tussendoor dus tig keer opladen. Die hebben de melding nog nooit gezien. Lijkt mij ook totaal niet logisch dat dit zou moeten.

Dan een ander punt en dat zou de 12 Volt loodaccu zijn die leeg raakt tijdens het elektrisch rijden.
Dat is niet het geval, die word bij het elektrisch rijden van spanning voorzien uit de hoogvolt accu. Daarbij wordt de 12 V accu geladen tijdens het opladen van de hoogvoltaccu aan de laadpaal.

En om dit aan te tonen hier wat plaatjes.

Volgorde aangehouden: auto ontgrendeld, contact aan, interieurbewaking uit, motorkap open, auto op slot gezet. Vervolgens de accu een uur terug laten acclimatiseren.

Gemeten spanning 12,4 V, dus dat is een SOC van 80% wat genoeg moet zijn.
Echter wel vreemd dat hij niet vol-vol is, gezien gister nog gereden..

FA05BBB2-E348-476C-8B5A-B2007FD98E7F.jpeg


Zojuist in de auto gaan zitten, contact niet aangezet, uiteraard gaan er na ontgrendelen wel diverse systemen aan.
Spanning volgens de OBD 11,2 V.

B5FED781-6B9E-4D1B-A5B7-5395AD800564.jpeg 1BC1D450-5614-4F1A-BABB-26C4F572BD50.jpeg



Daarna alleen contact aan, maar nog niet in Ready modus. Dan gaat de boordspanning omhoog; 12,7 Volt.

DB18D246-72EF-40CB-B147-EC80CFDC31CA.jpeg E9EE23C2-4CB1-443C-9593-B57A82163911.jpeg



Vervolgens contact volledig aan, ready modus, spanning gaat naar 14,7 Volt.

4CC70760-8E9E-43DD-BD82-5B3D8EC0F937.jpeg 7B69D284-CD9A-4272-B631-61859F79AA10.jpeg



en om het helemaal compleet te maken:
Youtube video met het verschil met het inklappen van de spiegels met contact uit (dus pakweg 12 V) en contact aan (14 V)..

 

skodatinus

Nieuw lid
Helaas wel. Als ik nu zie hoeven ID3's Octavia's , Leons enz van de nieuwe generatie binnen komen met software issue's word je niet vrolijk. De dealers worden helemaal gek ervan en er zijn nog geen oplossingen voor de meeste problemen.

Ze gaan tegenwoordig veel te snel de markt op met nieuwe producten. Echt jammer. De kwaliteit van de VAG groep is veer achteruit gegaan.
Ik heb alleen maar problemen met mijn octavia, multimediasysteem herstart keer op keer. Ben intussen vier keer bij de dealer geweest. Hebben meerdere updates gedaan, opnieuw geïnstalleerd maar het probleem word alleen maar erger, afgelopen week start het multimediasysteem 3x achter elkaar opnieuw op....
 

xplain

Forumguru
Eindelijk eindelijk eindelijk na maanden zagen de update naar SW 1896 verkregen via mijn dealer en volgende issues zijn van de baan:
  • Regelmatig foutmeldingen emergency assist / travel assist
  • Spontane reboots van het infotainment systeem
  • Carplay wazig beeld: Bij het gebruik van de navigatie apps Waze en Google Maps via Carplay op zowel mijn iPhone 13 als iPhone 7, wordt na een tijdje het navigatie gedeelte van het scherm wazig. Beide iPhones hebben de nieuwste updates. De iPhones of het infotainmentsysteem van de auto opnieuw opstarten helpt niet en Carplay begint dan ineens enorm traag en laggy te werken. Dit is een gekend probleem dat Volkswagen met hun ontwikkelaars heeft onderzocht eb EINDELIJK een oplossing voor heeft gevonden in softwareversie 1896 voor alle Volkswagen-voertuigen (Skoda, Seat, VW, …). Je wil niet weten hoeveel keer men mij verteld heeft dit aan Google te laten weten. Deze fix zorgt er teven voor dat Carplay veel vlotter werkt wat bv. te merken is bij het skippen naar een volgende nummer via de knoppen op het stuurwiel
De auto verkreeg verder ook volgende terugroepacties:
- 90V7: S-Update gateway-regelapparaat
- OAA2: OCU-regelapparaat
Volgens de dealer zou hiermee ook het spontaan inschakelen van de achterlichten tijdens laden van de baan moeten zijn, maar dat kan ik nog niet bevestigen.

Wat ik ook nog altijd heb bij vrieskou (ja, echt waar!) is dat de MIB3 sinds dag 1 elke morgen in het hidden service menu gaat na nachtje stilstaan. Dat hidden service menu verkrijg je normaal door de menutoets paar seconden ingedrukt te houden, maar dat doe ik natuurlijk niet. Je hoort de unit ook de klikgeluiden maken die je normaal hoort als je het scherm echt zou aanraken. Ik kan uit het service menu geraken, maar de menu button en de volume touch buttons werken dan niet meer. Een reboot van de MIB3 unit is dan noodzakelijk.
Opvallend: dit gebeurt steeds bij vrieskou en nooit bij warmere temperaturen. Omdat je echt klikgeluiden hoort (zonder de home of menu button daadwerkelijk aan te raken) en omdat het hidden service menu steeds gelanceerd wordt lijkt het mij een hardware probleem te zijn met de touch buttons en wacht ik dus nieuwe vrieskou af.
 

Detlev

Actief lid
Hoe je maar vast aan de takken van de bomen. Voorspelling, het gaat 1 a 2 maand goed gaan. Dan komen te spontane reboots terug .
Ik en zoveel andere hebben hiervan last op 1896 softw
Blijkbaar bug in MIB3 systeem (dus skoda, vw, cupra , ...)
 
klopt wat Detlev zegt, bij mij ook 2 maand goed gegaan nu soms 3 keer reboots op een trip van 25km.
Krijgen ze ook niet opgelost voor de moment. :rolleyes:
 

JeSko

Forumguru
Hoe zit het in NL eigenlijk met het afleveren van een deugdelijk product? Als het lease is is het frustrerend, maar op zich niet de bestuurder zijn probleem, maar je zal er maar je zuurverdiende eigen centen in hebben zitten, dan is het niet alleen frustrerend, maar ook ronduit zorgwekkend, zeker richting de toekomst wanneer garanties aflopen en dergelijke. VW heeft hier mijn inziens toch gewoon een slecht product afgeleverd? Die had ik al lang teruggebracht en ze gedwongen de boel terug te nemen, zoniet, klacht aan hun been wegens het niet afleveren van een deugdelijk product.
 

ertromp

Forumguru
Het totale product auto doet wat hij doen moet en binnen de regels die er aan gesteld worden.
En blijkbaar accepteren we met zijn allen dat de elektronica of het nu je telefoon, televisie of de infotainment of andere secundaire regelapparatuur in je auto updates nodig heeft. Daar voldoet VAG aan alles.
Of het wenselijk is: Nee zeg ik
Maar als we allemaal in een Mazda gaan rijden wordt het hier ook zo stil en geen klachten/problemen meer om te lezen
 

jongetje

Forumguru
@ertromp wees maar blij dat er updates mogelijk zijn. Anders hadden de storingen nooit opgelost kunnen worden.
Wel enorm vervelend dat nu 3 jaar na de introductie de fouten er nog steeds niet uit zijn.
 

JeSko

Forumguru
Naja als de software onderdeel is van de auto, en tegenwoordig is het een groot deel van de auto, en deze doet het steeds niet naar behoren dan kan je imo toch spreken van een auto die niet doet wat hij zou moeten doen. Heb trouwens geen idee of de nieuwe Mazda's ook nog zo goed zijn dat terzijde, en ik zeg het ook niet om lullig te doen, het verbaasd mij gewoon dat sommigen hier echt zo'n engelengeduld hebben met de software, zeker omdat de auto's er toch meer en meer afhankelijk van worden, ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik er in elk geval helemaal zot van zou worden en de fun er snel vanaf zou zijn, nieuwe auto's koop je om geen zorgen/kosten te hebben vind ik.
 

ertromp

Forumguru
@ertromp wees maar blij dat er updates mogelijk zijn. Anders hadden de storingen nooit opgelost kunnen worden.
Wel enorm vervelend dat nu 3 jaar na de introductie de fouten er nog steeds niet uit zijn.
Je had bij aflevering een auto moeten krijgen die gewoon foutloos is betreffende software. Updates zie ik meer als functionaliteiten die toegevoegd worden of beveiligingsissues die er uitgehaald moeten worden. In de basis moet de auto met bijbehorende apparaten gewoon doen waar het gemaakt voor is. En zeker jammer dat VAG het na 3 jaar nog niet onder controle heeft maar blijkbaar kiezen er een hoop mensen voor zo’n product of het nu een Skoda, VW of Seat of Audi is.
Voor mijn Seat uit 2015 heb ik nog nooit een update hoeven doen. Infotainment (met Android Auto etc) en alle apparaten zoals adaptieve cruisecontrol en laneassist en noem maar op werken gewoon.Het lijkt met iedere nieuwe serie auto's steeds erger te worden de kwaliteit van software etc.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Het lijkt met iedere nieuwe serie auto's steeds erger te worden de kwaliteit van software
Tsja is dat echt gek ?
Nieuwe auto is weer meer gadgets die op software draaien.
En dan moeten peut autobouwers gaan vertellen tegen IT ers hoe en wat het moet gaan doen.
Dan moet er dus een stuk software geschreven worden die dan geïmplanteerd word in een bestaand stuk software van het oude model.
En dan word het ( helaas) niet goed getest op bugs etc en dan gaat het fout bij ons en dan begint de ellende want dan mogen wij met weer aangepaste software een proefkonijn zijn voor hun....
Ben bang dat dit een probleem is dat nog zeker vele jaren zal blijven en waar we dus zeker niet de eerste tijd vanaf zijn.
En dat maakt geen donder uit welk merk het is ....
Nu zijn de problemen groot bij VAG en over 2 jaar kan het ook zomaar gebeuren bij Tesla of polestar
 
Laatst bewerkt:

harry123

Actief lid
Hoe zit het in NL eigenlijk met het afleveren van een deugdelijk product? Als het lease is is het frustrerend, maar op zich niet de bestuurder zijn probleem, maar je zal er maar je zuurverdiende eigen centen in hebben zitten, dan is het niet alleen frustrerend, maar ook ronduit zorgwekkend, zeker richting de toekomst wanneer garanties aflopen en dergelijke. VW heeft hier mijn inziens toch gewoon een slecht product afgeleverd? Die had ik al lang teruggebracht en ze gedwongen de boel terug te nemen, zoniet, klacht aan hun been wegens het niet afleveren van een deugdelijk product.

Voor het probleem met betrekking tot de travel assist waar lange tijd geen oplossing voor was, is de leasemaatschappij meegegaan in mijn verzoek tot ontbinding van contract op basis van non-conformiteit. Hoogst ongebruikelijk, maar ik weet niet of dit 1 op 1 te vertalen is naar het bezitten van het fysieke product (ik nam immers een dienst af).

Dat de auto ‘doet wat hij moet doen als auto’ is voor mij te kort door de bocht, je koopt een product conform afspraak en niet naar een soort ‘in de basis kun je gebruiken waarvoor het product bedoeld is’-principe.
 
Bovenaan Onderaan