Regelmatig foutmeldingen

xplain

Forumguru
Mijn SW versie staat nog steeds op 1803, terwijl ik al 1806 en 1810 zag voorbijkomen hier. Blijkbaar zou de dealer daar zelf geen invloed op hebben en beslist Skoda zelf welke versie er 'best' op iedere wagen staat ...

Dus waarschijnlijk toch een voorzichtige uitrol. Of uitrol op basis van opties waarbij verbeteringen in een bepaalde sw versie misschien geen zin hebben wanneer de auto bepaalde optie niet heeft. Ach ik gok ook maar wat


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

PieterBe

Nieuw lid
Krijg je de melding van handen aan het stuur houden terwijl je tegen de streep van de naastgelegen rijbaan `aanleunt` ? Dat doet hij volgens mij bij iedereen die lane assist aan heeft...
Krijg je de melding nog als je lane assist Uitzet?

Ik krijg inderdaad de melding dat ik mijn handen aan het stuur moet houden en eerlijk gezegd intereseert het mij bitter weinig of ik de melding met lane assist aan of uit krijg ... het moet gewoon werken.
Lane assist staat sowieso standaard aan, zelfs als je hem uitzet, staat hij de volgende rit gewoon weer aan -> dan moet de wagen ook gewoon correct werken en niet onterecht melding geven die niet kloppen.

En als hun systeem niet werkt, dan moeten ze dat ook maar gewoon toegeven ... Maar dat zullen ze ook niet makkelijk doen, want dan kunnen ze zich aan een massa schadeclaims verwachten, waar ze niet meer onderuit komen met 'we gaan eens dit proberen' en 'misschien moeten we eens dat vervangen'.
 

Berghuis

Donateur
@PieterBe Dat je de melding krijgt is duidelijk, maar de vraag was of je de melding krijgt als je tegen de strepen van de naastgelegen rijbaan rijdt. Als ik dat doe, dan krijgt ik ook altijd de melding en weet niet beter dan dat dit normaal is. In andere auto's ook gehad.
 

PieterBe

Nieuw lid
Sorry, de frustratie over de wagen nam even over :-)

Tegen de rand rijden: melding 'Gelieve in het midden van uw rijstrook te rijden' -> zeer terechte melding en komt overeen met de werkelijke situatie.

Willekeurig tijdens het rijden in het midden van de rijstrook (met lane assist of travel assist ingeschakeld) melding ' Stuur overnemen' ... dezelfde melding die je krijgt als je het stuur effectief niet vast hebt. Alleen heb ik het stuur wel gewoon vast, alleen denkt de wagen van niet, dus dat komt niet overeen met de werkelijke situatie. Dat is zo ook bevestigd door de dealer.
Meestal volstaat het dan om een kleine stuurbeweging te maken om de melding weg te krijgen, in de meest extreme gevallen moet ik van vak wisselen (de witte melding is dan al een piepende rode melding geworden) om het weg te krijgen.
Dit kan echt niet de bedoeling zijn ...
 

Berghuis

Donateur
Ik krijg eerst de melding Gelieve in het midden van uw rijstrook te rijden en vervolgens Stuur overnemen als ik tegen de strepen aan ga rijden.
Maar zoals jij het beschrijft lijkt mij dat inderdaad niet helemaal normaal.
 

PieterBe

Nieuw lid
Vanmiddag de wagen gestart, deze keer geen issues met het stuur vasthouden.

Wel start de GPS weer maar eens niet op :(
Melding 'Wachten, alstublieft ...' en hoeveel geduld je ook hebt, de melding gaat niet weg. Aan de kant gaan staan, wagen stilleggen en weer starten ... alles is weer in orde.
Ik wordt er echt gek van. Als dat ook pas met de 'Q2 2022' update verholpen is ... tegen dan rijd ik meer dan een jaar met deze wagen.

Dadelijk nog eens langs de dealer met de bevindingen.
 

jongetje

Forumguru
@PieterBe Ik weet niet of er verschil zit in de NL of BE versies, maar ik heb juist die 1806 (in september) gekregen om een aantal van die meldingen die jij ook hebt op te lossen... In de 1809 schijnen ook de problemen met de achteruitrijcamera te zijn opgelost (maar die heb ik niet dus geen last van).
 

coppe218

Senior Member
Volgens mij zitten er ook verschillen in softwareversies voor PHEV en benzines. PHEV volgens mij nog niet hoger gezien dan 1803.
 

PieterBe

Nieuw lid
Ik heb de diesel uitvoering, 2.0tdi.
Phev waren op moment van bestellen nog niet toegelaten in de carpolicy van mijn werkgever en de benzine uitvoering kwam een stuk duurder uit in leasingprijs. Dus mogelijks ook wel een verklaring voor de verschillende versies.

Vandaag ook nog eens de melding gekregen dat de wagen geen hoofdgebruiker heeft. Dat was lang geleden. De vorige keer dat ik die melding regelmatig kreeg heb ik dat kunnen verhelpen door een factory reset te doen, maar dan zijn al je settings natuurlijk weer weg en het helpt blijkbaar ook maar even :(

De leasingmaatschappij had al een dossier geopend voor de wagen en gaat nu kijken wat de volgende stappen zijn.
 

Blondegod

Actief lid
Tjonge jonge, wat een gesodemieter met nota bene een nieuwe (!) auto.
Zou dit bij andere merken ook zo gaan?
 

Skoct4

Lid
Bij alle versies en uitvoeringen zijn er blijkbaar problemen. Ik zit volgens mij ook op 1803 met de phev en volgens mij is dit voor deze uitvoering de enigste versie die beschikbaar is.
 

Fmoon

Forumguru
Het is wel extreem inderdaad zo erg dat als ik nu plots een nieuwe auto zou moeten kopen ik na 11 jaar geen Skoda meer zal nemen!
 

Skoct4

Lid
In Q2 2022 zou het met een update verholpen moeten zijn. Na anderhalf jaar. Maar nog geen garantie dat het dan daadwerkelijk opgelost is.
 

sunder

Senior Member
Tjonge jonge, wat een gesodemieter met nota bene een nieuwe (!) auto.
Zou dit bij andere merken ook zo gaan?

Ik had vorig jaar slechte ervaringen met een Toyota Corolla TS 2.0. Veel storingen, zelfs een aantal keer weggesleept met een nieuwe auto. Van iedereen hoor ik dat Toyota onverwoestbaar is, helaas die van mij niet. Na 1 jaar meer bij de garage gestaan te hebben met de Corolla een Octavia besteld. Misschien een verkeerde gok, we gaan het zien. Levertijd was in maart 2021 3 maanden, ik heb de auto nog steeds niet. Wisten ze het echt niet of ben ik voorgelogen ? :pieker:
 

Skoct4

Lid
Er zal met alle merken wel wat zijn, maar ik erger me momenteel eigenlijk meer aan de houding en communicatie van de leverancier dan aan het probleem van de auto....
 

JeSko

Forumguru
Ik zit atm in gesprek met een expertisebureau ivm mijn Citroën en zijn hoge kosten, en de expert in kwestie zit al 20 jaar in het vak en zei vlakaf dat de laatste generaties auto's (5 jaar en jonger) veel meer zware problemen hebben dan de generatie auto's hiervoor, alle merken zitten ofwel te vol met ingewikkelde elektronica die problemen geven en vaak nooit duchtig opgelost geraken, ofwel is de bouwkwaliteit ondermaats omdat ze de winstmarges steeds groter willen maken. Motoren en mechanische onderdelen worden volgens hem te nipt berekend om productiekosten te drukken, en de autofabrikanten staan hopeloos achter qua elektronica en informatica kennis. Nieuwe generatie auto's zullen ook meer en meer als wegwerpproducten gebruikt worden, en sneller vervangen worden. Ze hebben nog nooit zoveel van soortgelijke zaken lopen gehad als nu, van particulieren vs de dealer/invoerder, zowel verzekeraars als expertisebureaus verdrinken in het werk, en waar expertisebureaus vroeger vooral moesten tussenkomen na een ongeval met schade, doen ze nu meer en meer gevallen zoals dat wat ik aan de hand heb, jonge auto's met zware mechanische defecten of aanhoudende elektrische/informatica problemen.

Als dit zo snel blijft doorontwikkelen word auto rijden iets exclusiefs voor rijke mensen, en de mensen met normale budgetten of weinig budget, zijn gedoemd tot het OV of zullen met heel oude auto's blijven rijden tot het echt niet meer kan.
 

BcB

Forumguru
Na alle berichten die ik gelezen heb op dit forum en andere media vrees ik dat je gelijk hebt JeSKo. Helaas. Aan de ene kant spijtig dat ik niet het geduld had om nog langer uit te zien naar de Octavia iV maar een goede nachtrust is ook wat waard. Elk bericht over storingen in dit topic, het is toch verschrikkelijk voor betrokkenen.
 

hemi24

Forumguru
@JeSko : is dit stap 1 voor de expert om jou te laten weten dat je toch maar moet betalen? Klinkt namelijk als een hoop excuses waarom hij niet zoveel voor je kan betekenen (drukte, veel soortgelijke zaken, wegwerpprodukt, bla bla bla…)

:pieker:
 

JeSko

Forumguru
@hemi24

We vrezen er onderhand wel voor ja, de expert heeft duidelijk gemaakt dat hij mijn standpunt begrijpt, en zelf ook zulke stappen zou nemen alvorens te betalen, maar men moet altijd kunnen bewijzen dat de garage een fout gemaakt heeft, dat de auto een belachelijk slecht ontwikkelde pomp heeft die er na 4-5 jaar al doorvliegt, maakt niet uit, ik moet via de expertise kunnen bewijzen dat de garage ofwel een fout gemaakt heeft, ofwel de auto te snel kapot is gegaan door slechte kwaliteit van de pomp. Ze gaan hem nu uit elkaar halen onder toeziend oog van de expert, dus ik heb moeten tekenen voor de start van de werken, en na deze werken krijg ik te horen of ik al dan niet de pomp moet betalen.
 
Bovenaan Onderaan