Ik zit atm in gesprek met een expertisebureau ivm mijn Citroën en zijn hoge kosten, en de expert in kwestie zit al 20 jaar in het vak en zei vlakaf dat de laatste generaties auto's (5 jaar en jonger) veel meer zware problemen hebben dan de generatie auto's hiervoor, alle merken zitten ofwel te vol met ingewikkelde elektronica die problemen geven en vaak nooit duchtig opgelost geraken, ofwel is de bouwkwaliteit ondermaats omdat ze de winstmarges steeds groter willen maken. Motoren en mechanische onderdelen worden volgens hem te nipt berekend om productiekosten te drukken, en de autofabrikanten staan hopeloos achter qua elektronica en informatica kennis. Nieuwe generatie auto's zullen ook meer en meer als wegwerpproducten gebruikt worden, en sneller vervangen worden. Ze hebben nog nooit zoveel van soortgelijke zaken lopen gehad als nu, van particulieren vs de dealer/invoerder, zowel verzekeraars als expertisebureaus verdrinken in het werk, en waar expertisebureaus vroeger vooral moesten tussenkomen na een ongeval met schade, doen ze nu meer en meer gevallen zoals dat wat ik aan de hand heb, jonge auto's met zware mechanische defecten of aanhoudende elektrische/informatica problemen.
Als dit zo snel blijft doorontwikkelen word auto rijden iets exclusiefs voor rijke mensen, en de mensen met normale budgetten of weinig budget, zijn gedoemd tot het OV of zullen met heel oude auto's blijven rijden tot het echt niet meer kan.