RefleCs - Tesla Model 3 LR AWD

RefleCs

Forumguru
Met veel pijn in het hart heb ik vorige week mijn Superb ingeleverd en diezelfde middag zijn opvolger opgehaald. Zoals de titel al doet vermoeden geen Skoda. Met bijna 20 jaar Skoda historie voelt het toch wat vreemd. Ik heb veel vragen gekregen of ik mijn ervaringen met de Tesla wil delen en mede om die reden maak ik bij deze even een topic voor de Tesla aan.

Het forum draag ik nog steeds een warm hart toe en ik kan het niet laten om de mooie projecten te blijven volgen.

De Tesla heb ik besteld met de volgende specs:
Model: Model 3 Long Range Dual Motor (ofwel AWD)
Kleur: Deep Blue Metallic
Opties: Trekhaak en achteraf full self drive

Qua velgen ben ik bij de 18" Aero velgen gebleven mede omdat die velgen toch zorgen voor aanzienlijk meer range op de lange afstanden.

Ik wil de auto nog wel wat meer eigen maken maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. Wensen:
- Accentkleur aanbrengen
- Dechrome (twijfel nog)
- Ontdoen van type aanduiding e.d.

Ten tijde van ophalen stond hij er zo bij:
1.jpg
2.jpg 3.jpg

In verband met de bijtellings aanpassingen per 1 januari is er een ware run op de Model 3. Dat is overigens niet de reden dat ik de auto heb gekozen.

De reden voor mij is meer omdat het kan en het weer eens totaal wat anders is. Ik wil de ervaring van het elektrisch rijden opdoen en op dit moment is dit de voor mij best betaalbare optie versus het, wat mij betreft beste, uiterlijk. Ik heb de opties dusdanig opgeplust dat ik netto maar een 5 tientjes onder de Superb ben uitgekomen ;) dus voor het geld heb ik het niet gedaan.

De auto werd uitgeleverd met versie 9 van de software. Daar versie 10 5% extra performance oplevert was ik enorm benieuwd naar de verschillen tussen die 2 versies. Het komt toch neer op een aanzienlijk merkbare winst aan vermogen en een 0-100 tijd die met 2 tiende seconde is verbeterd. De run op v9 met nagenoeg dezelfde vochtige omstandigheden kwam uit op 4.5s de run met versie 10 van de software kwam uit (meermalen) op 4.3s.

Het ophalen van een Tesla is op dit moment een ervaring an sich waarover ik een verhaaltje op het Tesla forum had geschreven:

Vandaag mijn Model 3 in ontvangst genomen. Ik was bijna een uur te vroeg (soms zit het verkeer ook mee ;) ). Maar keurig geholpen door het zeer behulpzame personeel en lekker aan het werk gegaan in de lounge hoek. Na 45 minuten eens de app bekeken en de auto was net in beweging gekomen. Afwachten wanneer ik afgeroepen zou worden :)

Dat duurde me na 15 min te lang. Na die 15 minuten ben ik even naar de balie gelopen. Goh ik zie dat mijn auto klaarstaat op het afleverterrein. Mag ik al die kant op? Oh zegt de dame ik heb nog geen afmelding gehad dat ie er zou staan. Kunt u even kijken of u de lampen kunt laten knipperen? Hops app open en knipperen maar. Ah heel mooi u kunt naar uw auto. Heel veel plezier ermee! Ik meld hem direct af dat u zit te wachten :D.

Gauw naar de auto toe en er even een paar rondjes omheen gemaakt, tandjes wat was het koud!!!! Gekeken of alle kabels en de trekhaak erin liggen en gauw het interieur in. 158km range en alles ziet er goed uit! :Djeeej!!! De eerste onwennige meters kunnen worden gemaakt. Afmelden bij het tentje aan het begin van het terrein en de reis naar huis ingezet via de SuC in Naarden.

Aangekomen in Naarden was het extreem druk. Ik had mazzel en kon de laatste vrije stall pakken. Het zag er naar uit dat de S naast mij er al even stond dus hopelijk snel een vertrekker zodat het laden wat sneller gaat. En dat was zo 700km/u max gehaald in de overvolle SuC. Ondertussen werd de rij wachtenden steeds langer. Vooral veel S- en X-rijders.

Tijdens het wachten alles uitgezocht wat ik wou weten en nog een extra rondje om de auto gelopen. Alles prima in orde. 2 kleine puntjes gevonden. Nog wat plakzooi op het chrome (had ik gemist vanwege de regen) en de sluiting van de gordel linksachter zit verstopt onder de bekleding. Dat krijg ik wel goed gepield denk ik.

Thuis gekomen de kids de auto in. Kom papa hoe hard gaat dat nou???? Alsof je ze in een achtbaan hebt zitten. Gillen van plezier hahaha :D

Ik ben een blij man! Smile van oor tot oor.

Na bijna een week de auto in mijn bezit te hebben kan ik wel zeggen dat qua weggedrag de auto vele malen beter rijdt dan de Superb. Het deinende gedrag van de Superb was ik de laatste maanden aardig zat aan het worden en ik merk nu eigenlijk pas hoe erg het echt was. De Tesla ligt superstrak op de weg maar zeker niet oncomfortabel.

Sinds versie 10 van de software zijn er heel wat verbeteringen doorgevoerd. Voor mij is de belangrijkste daarvan een enorm luxeprobleem en dat is dat je nu de auto gepland kunt laden en dat als de tijd die je instelt bijna daar is dan brengt de auto het interieur vast op temperatuur.

Ik heb de afgelopen week vooral veel in de stad gereden en ik betrapte mezelf erop dat het soms toch wel extreem hard ging zonder dat je het door hebt. Vanaf dat moment heb ik de auto in "Chill" mode gezet. Voor in de stad rijdt dat vele malen prettiger.

Qua ruimte valt het mij ook alleszins mee. De kids hebben meer dan voldoende beenruimte (nou ben ik zelf ook niet erg lang met mijn 1.78m) en de kofferruimte is meer dan voldoende. Het is even afwachten hoe en wat met vakanties maar ik verwacht dat dat ook wel goed komt.

Het puntje met de gordel is door Tesla reeds verholpen. Ik kon eigenlijk pas in december terecht maar ik ben, omdat ik toch in de buurt was, even lang gehobbeld en met 5 minuten was het geregeld. De plakzooi heb ik zelf verwijderd :)

Mochten jullie vragen hebben stel ze dan gerust in het topic en ik zal ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden met de kennis die ik heb of op ga doen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Maar hoe moet ik die drukte en het wachten bij dat laadstation nu zien? Is dat exemplarisch of kun je dat makkelijk vermijden op de één of andere manier?
 

Jewepe

Forumguru
@RefleCs

Het is eigenlijk best wel een mooi model en in een schitterende kleur. Ik blijf het jammer vinden, als 100% petrolhead, dat er geen verbrandingsmotor in ligt. Bij een elektrische auto heb ik altijd associaties met een trolleybus en een tram. Maar goed, dat is smaak/mijn vooroordeel :arghh:. Vele veilige kilometers toegewenst en geniet er van.
 

JeSko

Forumguru
Mooie kleur en langs buiten best een knappe wagen ( op de velgen na ) maar eerlijk is eerlijk, op dat stuur en die rechtstaande ipad wil ik niet hoeven gapen, dat stuur komt recht uit een slechte 90's film, en de mmi lijkt wel alsof iemand zijn iPad ertegenaan geplakt heeft met dubbelzijdige tape. Verschrikkelijk interieur.

Verder veel rijplezier gewenst, ik denk dat zo'n Tesla inderdaad fantastisch moet rijden!! En een geluk dat je in NL woont waar nog een laadpaal te vinden is, weer een infrastructuur waarop jullie ons ( Belgen ) af troeven.:jaja::D
 

JeSko

Forumguru
@Jewepe

Dat heb ik ook, maar zo'n Tesla rijd echt fenomenaal, zelf ( bewust ) nog niet mogen ervaren, maar de reviews en meningen uit mijn directe omgeving spreken boekdelen. Waarom bewust? Ik ben bang dat het zo goed rijd, dat mijn auto aftands en loom gaat aanvoelen:pardon:
 

RefleCs

Forumguru
Maar hoe moet ik die drukte en het wachten bij dat laadstation nu zien? Is dat exemplarisch of kun je dat makkelijk vermijden op de één of andere manier?

Het wordt natuurlijk hoe langer hoe drukker met Tesla's. Ik had het persoonlijk ook niet zo druk verwacht maar het was vol in de spits dus ik verwacht dat het normaal is. Wat me enorm verbaasde was dat het voornamelijk Model-S en Model-X Tesla's waren. Er stond op een gegeven moment echt een auto of 4 te wachten. Ik moet zeggen dat het best wel lekker doorliep eigenlijk.

Op zich heb ik op normale dagen geen Supercharger nodig. Ik knoop hem bij mij in de wijk aan een paal en de volgende ochtend is ie vol. Met gepland laden zorgt ie er ook nog eens voor dat het interieur lekker voorverwarmd is.

De eerste dag dat je de Tesla hebt is het Superchargen gratis. Dit is ook voor mensen die wat verderweg wonen van de aflever locatie. Voor mij was het meer de ervaring opdoen met de supercharger.
 
Laatst bewerkt:

MacRembrandt

Forumguru
Hele mooie kleur.

Als je dat chroom weghaalt, kun je dat dan niet op het stuur plakken?:D
Heerlijk stuurtje om vast te pakken, maar het ziet er inderdaad niet uit.

Kan ik je nog spotten in Apeldoorn, of ben je daar zolangzamerhand al weer weg?
 

RefleCs

Forumguru
Hele mooie kleur.

Als je dat chroom weghaalt, kun je dat dan niet op het stuur plakken?:D
Heerlijk stuurtje om vast te pakken, maar het ziet er inderdaad niet uit.

Kan ik je nog spotten in Apeldoorn, of ben je daar zo langzamerhand al weer weg?

Het stuur laat ik lekker zo dan heb ik nog het gevoel dat ik thuis achter de XBox zit :tongue:

Het interieur is inderdaad even wennen, maar storen doet het mij ook niet. Het is wel een mooi dik stuur en houdt wat dat aangaat wel lekker vast. Mij staat vooral die spoorbiels tegen. Ik ben van plan om dat met echt alcantara te bekleden (zit ook op de deurpanelen), maar het probleem is even wat de LM daarvan vindt. Als die het prima vindt gaat dat gebeuren. Is dat niet het geval dan zal ik een 2e interieurbalk moeten zien te vinden en die laten bewerken zodat ik weer terug kan wisselen zodra ik de auto weer in moet leveren.

Ik ben sinds afgelopen maand klaar in Apeldoorn. Wellicht dat ik in het voorjaar nog weer die kant op mag/moet. Maar voorlopig ben ik klaar.
 

Rallye

Forumguru
Leuk om te lezen dat je plezier hebt van je auto. Ik heb er laatst in één gereden en me vooral geërgerd aan de kilometerteller die ergens rechts onderaan in je ooghoek knippert. Dat hoort echt, net als de navi, voor je neus. Ook de toegang tot de kofferbak vond ik erg slecht (maar dat hebben sommige BMW’s ook. Wel snel en minder log aanvoelend dan de Model S. Ik blijf beleving en contact met de techniek missen, maar zo heeft ieder zijn ding.

Heb je eigenlijk afspraken met je baas gemaakt over de kosten van het laden thuis?
 

LT83

Forumguru
Gefeliciteerd. Mooie kleur heb je uitgekozen, wat mij betreft de beste kleur voor een Model3.
Verder kan het model mij qua ex- en interieur totaal niet bekoren, eerlijk gezegd vind ik het maar een lelijk ding.
Sorry voor de directheid, maar ik ga hier niet de schone schijn ophouden ;)
Uit rationeel oogpunt kan ik de keuze erg goed begrijpen, qua kosten zal het niet verkeerd zijn en de rij eigenschappen zullen ook best ok zijn.
 

sitechris

Donateur
Het rijdt fantastisch, maar qua design is het idd wat karig en basaal. Touchscreen werkt wel fantastisch overigens. Kunnen veel merken voorbeeld aan nemen.
 

Okki

Donateur
Mooie wagen...ik zou best eens een keertje in zo'n model willen proefrijden

M.b.t.

Ik knoop hem bij mij in de wijk aan een paal en de volgende ochtend is ie vol.

Bij mij in de straten staan er 4 laadpunten op tientallen (honderden?) gezinnen...daar zit de tekortkoming nog momenteel. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. En niemand haalt zijn auto daar weg als hij vol is....gewoon laten staan tot de volgende ochtend.
Ik geef ze geen ongelijk hoor...ik zou ook niet om 23.30 uur nog even naar buiten lopen om de auto af te koppelen om er vervolgens achter te komem dat er ook geen "gewone" parkeerplek meer over is.

Mocht ik een huis met eigen parkeer gelegenheid hebben, dan zou ik electrisch rijden zeker overwegen, maar zolang de laad infrastructuur nog niet op orde is..blijf ik nog benzine rijden.

Maar.....nogmaals...mooie auto, mooiste Tesla tot nu toe. Veel plezier ermee !
 
Bovenaan Onderaan