RefleCs
Forumguru
Met veel pijn in het hart heb ik vorige week mijn Superb ingeleverd en diezelfde middag zijn opvolger opgehaald. Zoals de titel al doet vermoeden geen Skoda. Met bijna 20 jaar Skoda historie voelt het toch wat vreemd. Ik heb veel vragen gekregen of ik mijn ervaringen met de Tesla wil delen en mede om die reden maak ik bij deze even een topic voor de Tesla aan.
Het forum draag ik nog steeds een warm hart toe en ik kan het niet laten om de mooie projecten te blijven volgen.
De Tesla heb ik besteld met de volgende specs:
Model: Model 3 Long Range Dual Motor (ofwel AWD)
Kleur: Deep Blue Metallic
Opties: Trekhaak en achteraf full self drive
Qua velgen ben ik bij de 18" Aero velgen gebleven mede omdat die velgen toch zorgen voor aanzienlijk meer range op de lange afstanden.
Ik wil de auto nog wel wat meer eigen maken maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. Wensen:
- Accentkleur aanbrengen
- Dechrome (twijfel nog)
- Ontdoen van type aanduiding e.d.
Ten tijde van ophalen stond hij er zo bij:
In verband met de bijtellings aanpassingen per 1 januari is er een ware run op de Model 3. Dat is overigens niet de reden dat ik de auto heb gekozen.
De reden voor mij is meer omdat het kan en het weer eens totaal wat anders is. Ik wil de ervaring van het elektrisch rijden opdoen en op dit moment is dit de voor mij best betaalbare optie versus het, wat mij betreft beste, uiterlijk. Ik heb de opties dusdanig opgeplust dat ik netto maar een 5 tientjes onder de Superb ben uitgekomen dus voor het geld heb ik het niet gedaan.
De auto werd uitgeleverd met versie 9 van de software. Daar versie 10 5% extra performance oplevert was ik enorm benieuwd naar de verschillen tussen die 2 versies. Het komt toch neer op een aanzienlijk merkbare winst aan vermogen en een 0-100 tijd die met 2 tiende seconde is verbeterd. De run op v9 met nagenoeg dezelfde vochtige omstandigheden kwam uit op 4.5s de run met versie 10 van de software kwam uit (meermalen) op 4.3s.
Het ophalen van een Tesla is op dit moment een ervaring an sich waarover ik een verhaaltje op het Tesla forum had geschreven:
Na bijna een week de auto in mijn bezit te hebben kan ik wel zeggen dat qua weggedrag de auto vele malen beter rijdt dan de Superb. Het deinende gedrag van de Superb was ik de laatste maanden aardig zat aan het worden en ik merk nu eigenlijk pas hoe erg het echt was. De Tesla ligt superstrak op de weg maar zeker niet oncomfortabel.
Sinds versie 10 van de software zijn er heel wat verbeteringen doorgevoerd. Voor mij is de belangrijkste daarvan een enorm luxeprobleem en dat is dat je nu de auto gepland kunt laden en dat als de tijd die je instelt bijna daar is dan brengt de auto het interieur vast op temperatuur.
Ik heb de afgelopen week vooral veel in de stad gereden en ik betrapte mezelf erop dat het soms toch wel extreem hard ging zonder dat je het door hebt. Vanaf dat moment heb ik de auto in "Chill" mode gezet. Voor in de stad rijdt dat vele malen prettiger.
Qua ruimte valt het mij ook alleszins mee. De kids hebben meer dan voldoende beenruimte (nou ben ik zelf ook niet erg lang met mijn 1.78m) en de kofferruimte is meer dan voldoende. Het is even afwachten hoe en wat met vakanties maar ik verwacht dat dat ook wel goed komt.
Het puntje met de gordel is door Tesla reeds verholpen. Ik kon eigenlijk pas in december terecht maar ik ben, omdat ik toch in de buurt was, even lang gehobbeld en met 5 minuten was het geregeld. De plakzooi heb ik zelf verwijderd
Mochten jullie vragen hebben stel ze dan gerust in het topic en ik zal ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden met de kennis die ik heb of op ga doen.
Het forum draag ik nog steeds een warm hart toe en ik kan het niet laten om de mooie projecten te blijven volgen.
De Tesla heb ik besteld met de volgende specs:
Model: Model 3 Long Range Dual Motor (ofwel AWD)
Kleur: Deep Blue Metallic
Opties: Trekhaak en achteraf full self drive
Qua velgen ben ik bij de 18" Aero velgen gebleven mede omdat die velgen toch zorgen voor aanzienlijk meer range op de lange afstanden.
Ik wil de auto nog wel wat meer eigen maken maar dat zal nog wel even op zich laten wachten. Wensen:
- Accentkleur aanbrengen
- Dechrome (twijfel nog)
- Ontdoen van type aanduiding e.d.
Ten tijde van ophalen stond hij er zo bij:
In verband met de bijtellings aanpassingen per 1 januari is er een ware run op de Model 3. Dat is overigens niet de reden dat ik de auto heb gekozen.
De reden voor mij is meer omdat het kan en het weer eens totaal wat anders is. Ik wil de ervaring van het elektrisch rijden opdoen en op dit moment is dit de voor mij best betaalbare optie versus het, wat mij betreft beste, uiterlijk. Ik heb de opties dusdanig opgeplust dat ik netto maar een 5 tientjes onder de Superb ben uitgekomen dus voor het geld heb ik het niet gedaan.
De auto werd uitgeleverd met versie 9 van de software. Daar versie 10 5% extra performance oplevert was ik enorm benieuwd naar de verschillen tussen die 2 versies. Het komt toch neer op een aanzienlijk merkbare winst aan vermogen en een 0-100 tijd die met 2 tiende seconde is verbeterd. De run op v9 met nagenoeg dezelfde vochtige omstandigheden kwam uit op 4.5s de run met versie 10 van de software kwam uit (meermalen) op 4.3s.
Het ophalen van een Tesla is op dit moment een ervaring an sich waarover ik een verhaaltje op het Tesla forum had geschreven:
Vandaag mijn Model 3 in ontvangst genomen. Ik was bijna een uur te vroeg (soms zit het verkeer ook mee ). Maar keurig geholpen door het zeer behulpzame personeel en lekker aan het werk gegaan in de lounge hoek. Na 45 minuten eens de app bekeken en de auto was net in beweging gekomen. Afwachten wanneer ik afgeroepen zou worden
Dat duurde me na 15 min te lang. Na die 15 minuten ben ik even naar de balie gelopen. Goh ik zie dat mijn auto klaarstaat op het afleverterrein. Mag ik al die kant op? Oh zegt de dame ik heb nog geen afmelding gehad dat ie er zou staan. Kunt u even kijken of u de lampen kunt laten knipperen? Hops app open en knipperen maar. Ah heel mooi u kunt naar uw auto. Heel veel plezier ermee! Ik meld hem direct af dat u zit te wachten .
Gauw naar de auto toe en er even een paar rondjes omheen gemaakt, tandjes wat was het koud!!!! Gekeken of alle kabels en de trekhaak erin liggen en gauw het interieur in. 158km range en alles ziet er goed uit! jeeej!!! De eerste onwennige meters kunnen worden gemaakt. Afmelden bij het tentje aan het begin van het terrein en de reis naar huis ingezet via de SuC in Naarden.
Aangekomen in Naarden was het extreem druk. Ik had mazzel en kon de laatste vrije stall pakken. Het zag er naar uit dat de S naast mij er al even stond dus hopelijk snel een vertrekker zodat het laden wat sneller gaat. En dat was zo 700km/u max gehaald in de overvolle SuC. Ondertussen werd de rij wachtenden steeds langer. Vooral veel S- en X-rijders.
Tijdens het wachten alles uitgezocht wat ik wou weten en nog een extra rondje om de auto gelopen. Alles prima in orde. 2 kleine puntjes gevonden. Nog wat plakzooi op het chrome (had ik gemist vanwege de regen) en de sluiting van de gordel linksachter zit verstopt onder de bekleding. Dat krijg ik wel goed gepield denk ik.
Thuis gekomen de kids de auto in. Kom papa hoe hard gaat dat nou???? Alsof je ze in een achtbaan hebt zitten. Gillen van plezier hahaha
Ik ben een blij man! Smile van oor tot oor.
Na bijna een week de auto in mijn bezit te hebben kan ik wel zeggen dat qua weggedrag de auto vele malen beter rijdt dan de Superb. Het deinende gedrag van de Superb was ik de laatste maanden aardig zat aan het worden en ik merk nu eigenlijk pas hoe erg het echt was. De Tesla ligt superstrak op de weg maar zeker niet oncomfortabel.
Sinds versie 10 van de software zijn er heel wat verbeteringen doorgevoerd. Voor mij is de belangrijkste daarvan een enorm luxeprobleem en dat is dat je nu de auto gepland kunt laden en dat als de tijd die je instelt bijna daar is dan brengt de auto het interieur vast op temperatuur.
Ik heb de afgelopen week vooral veel in de stad gereden en ik betrapte mezelf erop dat het soms toch wel extreem hard ging zonder dat je het door hebt. Vanaf dat moment heb ik de auto in "Chill" mode gezet. Voor in de stad rijdt dat vele malen prettiger.
Qua ruimte valt het mij ook alleszins mee. De kids hebben meer dan voldoende beenruimte (nou ben ik zelf ook niet erg lang met mijn 1.78m) en de kofferruimte is meer dan voldoende. Het is even afwachten hoe en wat met vakanties maar ik verwacht dat dat ook wel goed komt.
Het puntje met de gordel is door Tesla reeds verholpen. Ik kon eigenlijk pas in december terecht maar ik ben, omdat ik toch in de buurt was, even lang gehobbeld en met 5 minuten was het geregeld. De plakzooi heb ik zelf verwijderd
Mochten jullie vragen hebben stel ze dan gerust in het topic en ik zal ze proberen zo goed mogelijk te beantwoorden met de kennis die ik heb of op ga doen.