Reeds Tunen bij aankoop ?

Het is mogelijk mijn toekomstige Superb Greenline (1.9TDI ) te laten tunen van 105 naar 135 pk. Het is mogelijk dit te laten uitvoeren alvorens ik de wagen (nieuw) ontvang via de garage zélf . Ik heb hierbij enkele vragen ... misschien dat jullie kunnen helpen ? (Ter info : ik ben een rustige bestuurder die enkel interesse heeft in iets meer PK's gezien de grootte van de wagen ... maar gezien mijn ZEER goede ervaring met de 1.9TDI's van VAG wil ik liever geen 2.0TDI en zeker geen 1.6TDI) :

1 ) Is het verstandig een nieuwe wagen te laten tunen (is er geen inrijperiode nodig ?) ???
Volgens de garage zélf was hier volstrekt geen risico bij (officieële Skoda Dealer)

2) Ik heb nooit eerder een motor laten tunen (maar ik hoor enkel positieve reacties van mensen rond me) ... kan het écht geen kwaad , en kan die manuele 5-versnellingsbak het aan ?

Al vast bedankt !

hemi24

Forumguru
Als je van mening bent dat de dik € 1000,- het waard is, zou ik voor de ABT-optie gaan, krijg je weinig problemen mee en kan gewoon bij aflevering door de dealer gedaan worden.
Imrijden moet je hoe dan ook de eerste 3500km, maar als je dit maar beheerst doet, zou ik niet weten waarom hier risico's aan zouden moeten zitten.

De bak kan het wel aan, de koppeling kan echter wat eerder versleten zijn: nieuwe platen na 100.000 komt regelmatig voor bij de getunede 1.9.

Zou niet te lang wachten, voor je het weet is de 1.9 ook passé bij de S2...

Race Eend

Forumguru
Wij raden onze klanten toch aan om meestal even 2000 tot 3000km in te rijden, dit om problemen die affabriek in de auto zitten aan het licht te laten komen, anders bestaat er altijd twijfel dat het probleem door de tuning ontstaat.

Verder kun je dan beter het verschil tussen de tuning en het origineel voelen.

De 5 bak kan het prima aan MITS de tuner het koppel er vloeiend/vlak in laat komen en niet met een ram, want dan gaan de vliegwielen van de 1.9 TDI's allemaal rammelen (en uiteindelijk stuk).

Merci !
Ik lees hier ook dat het problemen kan geven samen met een DPF ?
Is dat ook zo bij die 1.9tdi met niet te zware voet ? (Ik ben toch van plan 160000km met die wagen te doen op 4 jaar tijd)

Race Eend

Forumguru
Als je als tuner te veel diesel in blijft spuiten en de turbodruk te hoog houd, hoog op toeren, dan kunnen de temperaturen in de uitlaat zo hoog worden dat dit schade aan het filter kan toebrengen. Ook zijn er tuners die VOOR dat de turbodruk volledig aanwezig is zoveel diesel inspuiten, dan ze het hele filter vol roet spuiten, waardoor deze veel sneller moet regenereren.

Amaai , gij zijt percies wel ne kenner Race Eend . Ik hoop dat het tunen behoorlijk gedaan wordt (daarom laat ik het bij de officiele Skoda Dealer doen) .
Ik ben helemaal niet vertrouwd met tunen , vandaar mijn stressy-vragen :-) .

Weet jij ook welke motorolie het best wordt gebruikt in geval hij getuned is , en op (Longlife) variabele intervallen gaat ? Vindt jij vaste onderhoudsintervallen beter ? (zo ja , welke olie zou je dan gebruiken ?)

Rolle

Senior Member
Race eend mag ook wel een kenner zijn. Hij werkt namelijk bij JD engineering (tuningexpert)

Als je overweegt om te tunen is de trip naar Lochem zeker de moeite waard.

Bovenaan Onderaan