Rechterbuiten spiegel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabia

† In Memoriam
Weet iemand of het mogelijk is om de rechterbuiten spiegel van de Fabia te vervangen door een groter exemplaar. De rechter is wel erg klein. De Fabia wordt toch ook geleverd in UK en daar zit de bestuurder toch rechts en zal dus ook een gewone rechterspiegel hebben? /forum/images/graemlins/bye.gif
 

Hetzer

Forumguru
de laatste modellen VW Passat (oud model) zijn ook geleverd met de "groter" rechter spiegel !!!
Die spiegels zijn hetzelfde dus ik denk dat je gewoon even langs de VW-dealer moet gaan en er een andere op moet laten zetten.... /forum/images/graemlins/wink.gif

Ik heb er trouwens ook al eens aan zitten denken ,alleen ik weet niet of ze mijn kleur ( sahara beige ) leveren bij de VW-dealer!!!
 

Henny

Actief lid
VW heeft al jaren de rare gewoonte om de rechter spiegel kleiner te maken. Er is altijd veel kritiek in de pers op geweest. Bij mijn O1, die ook zo'n kleine spiegel had, heb ik meteen aan de dealer gevraagd of daar dan wel een normaal exemplaar op kon en die is dan ook vervangen voor de aflevering.
De echte Britse spiegel, met dode hoekdeel, had ik ook wel gewild, maar dat schijnt moeilijk te zijn. Waarom is me nog steeds onduidelijk. /forum/images/graemlins/confused.gif
 

Henny

Actief lid
Niks, wat tijd, om te wachten tot de kap in de juiste kleur (cayenne orange) gespoten was.
Goeie service van de dealer. Aan de andere kant was er geen staat op te maken bij de vorige auto, het ene exemplaar had een normale, het andere weer een kleine spiegel en zo'n spiegel is gewoon niet voldoende; zoiets had er gewoon nooit op moeten zitten.
 
Wat betreft het monteren van een 'grote' rechter buitenspiegel van een 'right-hand' drive.

Op een Brits Skoda forum heb ik een topic gevolgd waar men de inverse situatie wou oplossen (een grote linkerspiegel plaatsen dus). Blijkt dat het zwenkbereik op horizontaal vlak van een electisch bediende spiegel voor hun situatie ontoereikend is. Iemand suggereerde de boel manueel wat te forceren, maar daar bestaan nog geen testresultaten van.

Ik veronderstel dat we met een left-hand drive en een grote rechterspiegel iets soortgelijks gaan voorhebben.
 

Henny

Actief lid
Oh ok, ik had zoiets ook al eens bij een dealer gehoord, maar het blijft wel vreemd dat een rechterspiegel zonder dat dodehoekdeel dan wel een voldoende bereik zou hebben (en dat had ie van mij. Je zag en ziet er overigens nog steeds door elkaar, groot en klein) ..
Lijkt me trouwens erg sterk dat ze voor spiegelhuizen met dodehoekdeel een ander mechanisme gaan gebruiken/fabriceren dan voor één zonder en dus ook speciaal voor stuur links en stuur rechts auto's ....
 
Het mechanisme is hetzelfde, maar de positie van dat mechanisme in de behuizing (en daarmee de positie en het zwenkbereik van het spiegelglas) verschilt.

Men suggereerde dat je met een beetje brute kracht de boel wel kon 'arrangeren', maar of dat écht gezond was wist men er niet bij te vertellen.

B.t.w : Ik denk dat iedere grote buitenspiegel een dode-hoeksegment heeft.
 

Henny

Actief lid
Nee niet dus, want mijn rechter heeft en had (O1) dat niet en dat heb ik ook bij andere niet gezien. Maar in GB is de rechter wel voorzien van een dodehoekdeel .... en de linker weer niet. Dus met een Britse rechterspiegel zou ik minder kunnen zien dan met mijn vasteland rechter?
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Nee niet dus, want mijn rechter heeft en had (O1) dat niet en dat heb ik ook bij andere niet gezien.

[/ QUOTE ]Zou kunnen. Maar de topic ging over een Fabia, die heeft altijd één grote en één kleine buitenspiegel, met langs de kant van de chauffeur een grote spiegel met dodehoeksegment.
 

JettaFreak

Actief lid
Als ik me niet vergis, bestaan er bij VAG in die serie rechterspiegels 3 maten: small (bijvoorbeeld Golf 4, Lupo, Fabia), medium (Polo, model 2000/2002 (geheel rode achterlichtunits) en volgens mij ook bij de Octavia Demarrage), en large (links, en voor Passat etc.). Het lijkt mij dat de medium spiegel van een Octavia of Polo ook zou moeten passen op een Fabia. Ik ben helemaal geen techneut, dus ik weet niet of het past, maar heb wel een tijdje gereden in een Polo van eind 2000. Daar zaten volgens mij de medium spiegels op.

Succes
 
Dat zou wel eens een optie kunnen zijn.

Volgens een recent bericht mij ter ore gekomen zou de Belgische keuring danig verstrengd zijn. Dit tot op het absurde punt dat je wagen zelfs met 'standaard'-knalpot van een uitlaatcenter afgekeurd wordt bij de jaarlijkse inspectie. Op ieder vervangonderdeel zou immers het logo van de auto-fabrikant moeten staan. Functionele luchthappers en buitenspiegels horen blijkbaar ook tot die onderdelen.

Ik zou wel eens willen weten of ze moeilijk gaan doen over een buitenspiegel uit de VAG stal op een Fabia, aangezien daar meestal toch zowel VAG/Seat als Skoda logo's in gegoten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan