Rechter zijspiegel een kleintje?

Stripedkrijn

Forumguru
Jaaa.... Zeg maar "Het Nieuwe Schuren"
Gewoon alles wat goed vast is laten zitten en alles wat slecht is weg schuren en de overgangen weg werken.
Daarna eventueel een primer over alles heen voor het extra hechten en dat dan na egalisatie als onderlaag voor de uiteindelijke lak gebruiken .
 

Hakar

Donateur
Gisteren ontvet, geschuurd, ontvet, 4 laagjes gelakt, 3 laagjes blanke lak aangebracht.
Tot dan geen enkel probleem, alles mooi glanzend.
Laatste blanke laklaag aangebracht, en vanochtend de hele handel mat geslagen en stroef aanvoelend.

Waarschijnlijk te lage temperatuur bij het harden van de laatste laag.
Was inmiddels circa 22.00 uur, en de buitentemperatuur niet hoger dan 10.
Tijdens het opruimen van de spullen de achterdeur van de garage open gehad om te luchten, en waarschijnlijk is er toen te veel koude lucht de overigens verwarmde garage ingetrokken.

Achterdeur zit op een meter of drie van de plek waar de kap was gepositioneerd voor spuiten en drogen.

Ala, lak laten uitharden, en dan heel lichtjes nog eens opschuren, kleurlak er over en dan weer aflakken.
 

EdK

Forumguru
Enne ff verder laten uitdrogen als dat nog niet geheel is gebeurd en dan polijsten ?
Krijg je het dan ook niet goed ?
 

Hakar

Donateur
Luchtvochtigheid wordt niet over gerept op de bus met spuitlak, en heb ik ook niet op gelet.
Temperatuur wordt wel vermeld, en ja die kelderde gisteren rond die tijd natuurlijk lekker.
In combinatie met open deur en mogelijk tocht misschien de boosdoener van het mat slaan.

De lak zou na het aanbrengen uitgehard / overspuitbaar zijn na 2 uur.
Of het dan al te behandelen is met een hele fijne korrel of een iets schurende wax vindt ik nergens terug.
Van mijn werkverleden in een metaalverwerkend bedrijf weet ik wel dat na het moffelen van de lak, deze wanneer afgekoeld prima te schuren was indien er fouten in de lak zaten.
Maar met de busjes methode weet ik dat niet.

Beste optie is denk ik even met rust laten voor een paar dagen, en dan proberen nog wat van deze spuitsessie te redden.

Niets te redden, dan weer ontvetten, schuren, ontvetten, lakken en afwerken met blanke lak bij iets hogere en stabielere temperatuur.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ja waardeloos is dat. Heb ik ook gehad met een ander projectje. Na een dag in de warmte was de melkachtige kleur gelukkig vanzelf weer verdwenen. Net wat je zegt: even een paar dagen wachten en temperatuur is best belangrijk. Eventueel als het nodig is licht opschuren en kleur en glans naspuiten maar ik schat dat de verkleuring vanzelf gaat verdwijnen met warmte
 

Hakar

Donateur
Spiegel hangt nu al een paar uurtjes op een stokje in de zon.
In de zon glimt natuurlijk alles, zeker met die metallic deeltjes er in.

Ik geef het een kans, door het een poosje lekker op temperatuur te laten komen in de zon, en dan denk ik eerst @EdK zijn optie te proberen.

Mocht dat geen resultaat geven, dan weer het procesje ontvet, schuur, ontvet, lak, blanke lak uitvoeren.
 

Hakar

Donateur
@Canon-Eye

Hmmm.
Die dingen eigenlijk al ergens in 1970 in de ban gedaan.
Of eigenlijk mijn ouders.
De boerderij waar we toen woonden / werkten, en ik kind kon zijn was er bijna niet meer geweest door zo'n ding.
Niet overal een kachel, en bijverwarmen met zo'n apparaat.
Net iets te dicht bij een dressoir schijnbaar.
Dit was aan de zijkant al flink zwart geblakerd, en aan het schroeien.
Als er destijds in plaats van 60 koeien 200 waren geweest, was in ieder geval het voorhuis op geweest.

Lak vandaag gewoon lekker laten voor wat het is, misschien morgen of nog een dag later verder.
Rust Alleen Kan U Redden, zei mijn Pa toen ook al.
 

Hakar

Donateur
Maandag de spiegelkap gelaten voor wat het was.
Gisteren liep de temperatuur al lekker vlot op, zo ook in mijn garage.
Na eerst de kap weer licht te hebben geschuurd, er weer een blanke lak op gezet.
Eerst weer 2 dunne laagjes om aan te prikken, en daarna een dikkere laag voor de afwerking met glans.

100% tevreden over het resultaat ben ik nog niet, maar voor een proefprojectje eerst genoeg.
Kleur van de kap lijkt iets donkerder dan die van de auto, maar de auto heeft dan ook al 13 jaar de kans gehad om te verkleuren.

IMG_20180523_082931.jpg


IMG_20180523_083001.jpg
 

Stripedkrijn

Forumguru
Ziet er top uit! Beter dan dat rood.
En als je er hard langsloopt valt het sowieso niet op. :koffie:
Of anders andere kap mee spuiten.
 
Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Oeps, kwist niet dat het op zou vallen van die fotosjop. :bloos:

Maak me even lekker met dat naar rechts trekken.
Nadat de remblokjes weer vrij gangbaar waren gemaakt, en mijn handjes zwart, was ik die opmerking van vrouwlief kwijt.
Als ze dit leest of hoort, kan ik er vergif op nemen dat ie morgen weer naar rechts trekt.
 
Bovenaan Onderaan