Rechter achter mistlamp

arnoe

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik heb sinds kort een melding op het dashboard van mijn Skoda Superb 2: check right rear fog light.
Deze rechter achter mistlamp doet het inderdaad niet. Nu lampjes verwisseld met linker mistlamp: nog steeds rechts achter geen licht. Dus het lampje is goed. Iemand hier ook ervaring mee?


Verder lees ik op forums dat dit rechter mistlamp niet mag branden maar daar is discussie over. Kan ik de melding weg krijgen in mijn dashboard?

Ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn...

Groet Arno
 

Canon-Eye

Forumguru
Als het rechter mistachterlicht niet brandt, dan zou ik dat lekker zo laten. Voor linksgestuurde auto's is dat namelijk de normale situatie.

Ik heb het niet nagezocht, maar voor zover ik weet zijn 2 mistachterlichten wel toegestaan, zij het niet aanbevolen. Om verwarring met de remlichten te voorkomen geniet één mistachterlicht sterk de voorkeur . Die ene pit moet dan links van het midden (of hoogstens in het midden) zitten.
Toen de mistachterlichten pas in zwang kwamen (jaren '70 of zo) en er dus vele achteraf werden opgebouwd (zoals op mijn 1970'er Kever) gold bovendien een minimale afstand dwars op de lengteas van het voertuig van 10 cm tot het remlicht. Te oordelen naar de moderne combinatie-achterlichtunits waarin alles is samengebouwd lijkt het erop dat dit criterium is losgelaten.
 

arnoe

Nieuw lid
Ja, is misschien wel prima, 1 linker mistlamp. Alleen krijg ik er steeds een melding van, dus dat zou mooi zijn als ik die niet meer krijg.
Bedankt voor je reactie!
 

Highway

Forumguru
Wat bij mij op komt:

- alle lampjes al gechecked? Mogelijk dat 1 lampje het nog wel doet, maar een te hoge weerstand heeft (of corrosie bij de fitting).
- heb je lampjes vervangen door LED? Wissel die voor de test even terug naar normale lampjes, kijken of het probleem dan is verholpen.
 

arnoe

Nieuw lid
Hallo Highway,
Ik heb geen LED; heb wel de lampjes omgewisseld van links naar rechts. Rechterkant blijft het niet doen en links wel...
 

arnoe

Nieuw lid
Nou, geacht forum,

Ik heb de stekkers doorgemeten, en er komt geen stroom door de mistlamp aansluiting rechts. Nu lees ik dat de kabelboom gevoelig is bij de scharnierpunten van de achterklep. Nu heb ik 2 scharnierpunten, de klep en de gehele achterklep (sedan uitvoering). Voordat ik alle panelen eruit ga slopen, weet iemand hoe de bekabeling loopt? Gaat het via de linker of rechterkant naar voren. Er zijn 2 doorvoeren bij het dak, links en rechts.
Heeft iemand een schema van bekabeling?

Groet en hopelijk tot later :-)
Arno
 

EdK

Forumguru
scharnier punt zit bij je rubbertje, dus zou eerst die eens lospeuteren en naar achter schuiven...
Dan kun je vaak al zien of er inderdaad wel bedrading doorgesneden is of dat het toch een defect achterlampje is....
 

arnoe

Nieuw lid
Beide mistlampen moeten branden. Ik heb de melding op het dashboard sinds een maand, daarvoor nooit. Er zitten aan beide kanten ook lampjes in. Ik zal het rubber eens gaan loshalen. Bedankt alvast voor jullie reacties!
 

Highway

Forumguru
Bij mij alleen links, echter heb ik LED lampen geplaatst, en zijn deze gecodeerd hiervoor. Hierdoor heb ik alleen 1 mist achterlicht.

Is dus te coderen (niet met vcds zover ik weet).
 

Highway

Forumguru
Om de led acjterlampen te laten functioneren, moet je de juiste bcm programmeren, anders functioneert de lamp niet juist. Of hierbij de lampen controle uitgezet is, weet ik zo niet.
 

Highway

Forumguru
ja, daar kan ik idd zo achter komen dat klopt. Punt is, dat het dus te programmeren valt. Je zou dus, als je wilt, 1 mistlamp uit kunnen laten programmeren.
 

Monteurtje

Forumguru
De kabelboom loopt via de linkerkant. Werken de andere onderdelen functie van de achterklep nog wel? Kabelboom is inderdaad een zwakke plek bij het scharnier. En best een klusje om te repareren.
 

arnoe

Nieuw lid
ja, alle andere onderdelen in de achterklep functioneren prima. Handig om te weten dat het via de linkerkant loopt!.
Ik denk dat ik het laat uit programmeren. Heb de mistlampen nog nooit gebruikt!
Voor de APK was het geen probleem zei de garage, als er maar 1 mistlamp achter brand.

Bedankt voor jullie reacties weer!
 
Bovenaan Onderaan