Rear left side lamp

casejunky

Forumguru
Zoals de titel het al zegt,

Ik krijg deze melding op me dashboard en ik heb alle lampjes al nagelopen en weet niet of het op de station het zelfde is als bij de 3t4(sedan) maar er zitten dus per achterlamp 3x 5w5 lampjes in en 1x w16w en een normaal knipperlicht(sorry weet de code zo niet)

Heb ze allen uitgewisseld voor nieuwe maar de melding blijft hangen. Ook gaan de lampen gewoon aan, met de nieuwe als met de oude lampjes.

Storing in de boordcomputer of mis ik iets?
 

Marcooctavia

Forumguru
Vlak na het weg rijden, maar heb daarna de lamp unit weer verwijderd met de melding aanwezig en alle lampjes werken naar behoren

Het is overigens geen led maar gewoon standaard halogeen

Begrijp het niet helemaal ( heb de unit weer verwijderd)?
Ben je aan het veranderen geweest?
Je kan niet zomaar gewoon lampje voor led gaan vervangen.

Maar als alles gewoon normaal is gebleven zo het kunnen zijn dat je accu spanning te laag is.
Meet je accu spanning als de auto 15 min uit staat wat voor spanning hij heeft.

https://nl.m.wikihow.com/De-accu-van-je-auto-testen

Marco.
 

casejunky

Forumguru
Begrijp het niet helemaal ( heb de unit weer verwijderd)?
Ben je aan het veranderen geweest?
Je kan niet zomaar gewoon lampje voor led gaan vervangen.

Maar als alles gewoon normaal is gebleven zo het kunnen zijn dat je accu spanning te laag is.
Meet je accu spanning als de auto 15 min uit staat wat voor spanning hij heeft.

https://nl.m.wikihow.com/De-accu-van-je-auto-testen

Marco.
Nee het is allemaal standaard, maar bedoelde dat ik de lamp behuizing er af had gehaald om te zien of alle lampen het wel doen.

Tevens met de melding aanwezig doen de lampen het gewoon.

Maar een spanning tekort? En dan enkel deze melding? Beetje vreemd niet waar...

Maar ja ik ben geen monteur dus kan dat wel even uitmeten dan.
 

Highway

Forumguru
Als de boordspanning te laag is, kan dit allerlei vreemde meldingen veroorzaken.

Kan ook zijn dat er ergens een slecht contact is bij de connector of in de lampunit zelf. De lampjes zelf heb je al verwisseld, dus die zullen waarschijnlijk wel goed zijn.

Heb je toevallig op andere plaatsen LED geplaatst?
 

casejunky

Forumguru
Als de boordspanning te laag is, kan dit allerlei vreemde meldingen veroorzaken.

Kan ook zijn dat er ergens een slecht contact is bij de connector of in de lampunit zelf. De lampjes zelf heb je al verwisseld, dus die zullen waarschijnlijk wel goed zijn.

Heb je toevallig op andere plaatsen LED geplaatst?
Nee op geen andere plek led.
 

casejunky

Forumguru
Begrijp het niet helemaal ( heb de unit weer verwijderd)?
Ben je aan het veranderen geweest?
Je kan niet zomaar gewoon lampje voor led gaan vervangen.

Maar als alles gewoon normaal is gebleven zo het kunnen zijn dat je accu spanning te laag is.
Meet je accu spanning als de auto 15 min uit staat wat voor spanning hij heeft

https://nl.m.wikihow.com/De-accu-van-je-auto-testen

Marco.
Heb na een half uurtje stil stand de accu gemeten. En is een continu spanning van 12.63 dat is een goed voltage gebied.

Dus de accu kunnen we voorlopig uitsluiten

kenteken verlichting brand ook ?

Jup
 

EdK

Forumguru
Je hebt ook de stekker verbindingen allemaal los gehad ?
Kan zijn dat je corrosie hebt in één van de stekkerverbindingen en hierdoor de melding krijgt.
Kunt ook als je echt niets kunt vinden verder eens meten op de lamphouders of daar de spanning goed is !!?
 

casejunky

Forumguru
Je hebt ook de stekker verbindingen allemaal los gehad ?
Kan zijn dat je corrosie hebt in één van de stekkerverbindingen en hierdoor de melding krijgt.
Kunt ook als je echt niets kunt vinden verder eens meten op de lamphouders of daar de spanning goed is !!?


Heb verder geen corrosie kunnen ontdekken, wel kan ik dat eens meten of er genoeg spanning op komt. Maar met een lager voltage gaat de lamp toch sowieso niet aan? Tenminste bij halogeen niet als ik me niet vergis
 

EdK

Forumguru
Maar met een lager voltage gaat de lamp toch sowieso niet aan? Tenminste bij halogeen niet als ik me niet vergis
Even vooropgesteld dat je gewoon gloeilampen in je verlichting achter hebt
Halogeen lampen komen alleen voor in de koplampen voor !
De lampjes achter hebben gloeidraadjes in de bol zitten en vandar dat ze ook gloeilampjes heten
En tsja die branden ook bij een lagere spanning alleen minder fel
En zou de spanning hoger zijn dan branden ze uiteraard feller en kunnen hierdoor sneller doorbranden.
 

casejunky

Forumguru
Even vooropgesteld dat je gewoon gloeilampen in je verlichting achter hebt
Halogeen lampen komen alleen voor in de koplampen voor !
De lampjes achter hebben gloeidraadjes in de bol zitten en vandar dat ze ook gloeilampjes heten
En tsja die branden ook bij een lagere spanning alleen minder fel
En zou de spanning hoger zijn dan branden ze uiteraard feller en kunnen hierdoor sneller doorbranden.
Ok, nu komt het.... Nu heb ik links en rechts alle lampen vervangen. En wat denk je? Nu blijft de melding weg.

Krijg de indruk dat de boordcomputer en ander idee van links en rechts heeft dan een gemiddeld mens.

Ook is mij nu pas opgevallen dat de lampen in serie staan met elkaar, wanneer links een lamp verwijderd word is het circuit niet meer gesloten en doet hij rechts het ook niet meer. Vreemde situatie vind ik
 

EdK

Forumguru
Ook is mij nu pas opgevallen dat de lampen in serie staan met elkaar, wanneer links een lamp verwijderd word is het circuit niet meer gesloten en doet hij rechts het ook niet meer. Vreemde situatie vind ik
En je hebt niks gedronken of geslikt ?
Op zich erg vreemd
Weet wel van bij de Yeti dat in een unit R of L de gewone achterlampen die zeg maar de C maken er ook 2 waren
En kon er één uithalen maar bleef ander branden, deed ik er 2 leds in dan kreeg ik melding deed ik er één gloeilamp in en één led dan had ik geen melding net als met 2 gloeilampen.
 

Highway

Forumguru
Prettig dat je het hebt weten op te lossen. Mogelijk toch 1 lampje niet helemaal lekker of slecht contact.
 

casejunky

Forumguru
En je hebt niks gedronken of geslikt ?
Op zich erg vreemd
Weet wel van bij de Yeti dat in een unit R of L de gewone achterlampen die zeg maar de C maken er ook 2 waren
En kon er één uithalen maar bleef ander branden, deed ik er 2 leds in dan kreeg ik melding deed ik er één gloeilamp in en één led dan had ik geen melding net als met 2 gloeilampen.
Lekker aardig weer:tongue:

Het is zo dat wanneer ik rechts en lamp er uit haal hij links het niet meer doet. Staat dus gewoon iets in serie geschakeld
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan