Rauw geluid bij weinig gas

AGTon

Forumguru
Goedemorgen,

Ik ben uiterst tevreden over mijn 1.2 tdi combi (2011). Ik merk nu echter wel een dingetje op wat ik hier even voor wil leggen. Wellicht is het een producteigenschap van de motor / auto, er zitten hier mensen met beduidend meer kennis van zaken.

Wanneer ik in de 5e versnelling rij, zo rond de 100 km/h en laat het gas net niet helemaal los, dan ontstaat er een soort rauw/resonerend geluid. Met mijn linkervoet op de rustplek naast het koppelpedaal voel je dan ook een soort brom/trilling.

Iemand enig idee of dit zo hoort en te maken heeft met de zuinigheidsdrang van de motor dat het kraantje voor de diesel net niet helemaal dicht gaat ofzo?

alvast bedankt.
 

turboturbo

Forumguru
Er is hier in het verleden wel een topic geweest over schurend / zagend geluid uit het motor compartiment van de 1.2TDI

Als ik me goed herinner ging dat om het filterhuis van het luchtfilter (voor de motor dus) of iets daaromheen. Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat jij omschrijft en of het hetzelfde is.

Wat helpt is als je er een (film)opname van kan maken. En hier delen. Dan luisteren we met je mee.
 

AGTon

Forumguru
@turboturbo

bedankt voor de reactie. Ik zal het topic eens opzoeken. Ik ben bang dat het geluid niet hoorbaar is, maar ik zal het eens proberen
 

eriktv

Forumguru
Zaken resoneren altijd net bij een frequentie die je niet stationair hebt :tongue:. Probeer eens wat plastic onderdelen uit te sluiten door er bijvoorbeeld iets van isolatie aan vast te maken, zo verander je de frequentie waarbij het geneigd is te trillen en kun je zaken uitsluiten: ik heb zo al uitgevonden dat ik trillingen kreeg van een klepje op de luchtinlaat (clipje was afgebroken, dus klep van een tientje vervangen) en later van een afvoerbuisje (stukje van dat verwarmingsbuisisolatieschuim omheen met een tiewrap).

Zie het maar als een leuke puzzeltocht, anders kun je helemaal gek worden :D
 

EdK

Forumguru
tsja me collega werd van de week ook gek van een resonerend geluid..
Tsja zijn collega ( ik ) had een koffiebekertje met een lepeltje in zijn dashboard bekerhouder in de transporter laten staan.
En laat nou net dat lepeltje voor een heel irritant resonerend geluid zorgen in dat plastice bekertje....:deuk:
 
Bovenaan Onderaan