Ratelend en klepperend geluid bij starten na lang stilstaan

herbiek

Senior Member
Mijn Skoda Octavia Combi van 2009 1.4 TSI 90 KW met bijna 200.000 km heeft al enkele maanden last een klepperend luid geluid bij het koud starten en dan met name als de auto meer als een dag stil heeft gestaan (bijvoorbeeld een heel weekend).

De eerste keer dat ik dit hoorde is inmiddels maanden geleden en had toen het idee dat dit geluid vooral te horen was als het kouder was. De dealer stelde voor een of ander goedje door de motorolie te gooien en de motor kort te laten draaien bij een beurt voordat de olie vervangen zou worden. Dat is ook gebeurt en ik meende echt dat het geluid niet of nauwelijks meer optrad.

Inmiddels zijn we een paar maand verder en hoor ik het ratelen ook in de zomermaanden. Vorig week heb ik de auto dus s'avonds bij de dealer gezet en deze s'morgens samen met een monteur gestart. Helaas was het ratelende geluid maar hooguit 2 seconden te horen. Zij denken dat de kans heel groot is dat het aan de nokkenasversteller ligt. Er werd mij verteld dat de distributeur een technisch schrijven verdeeld heeft met een geluidsfragment dat volgens de dealer hetzelfde klinkt. Het vreemde is echter dat het geluid hooguit een paar seconden zou moeten duren bij het koud starten, terwijl het bij mijn auto tot een minuut lang kan aanhouden. Als check is toen de oliedruk gemeten en die is prima in orde.

Vandaag werd er door de dealer nog een andere suggestie gedaan, het oliefilter (in de carterpan) zou vervuild kunnen zijn waardoor de olie niet snel genoeg rondgepompt zou kunnen worden en de kleppen langer dan noodzakelijk zonder olie zitten en dit geluid veroorzaken.

Voor het vervangen van de nokkenasversteller worden de kosten op 800 a 850 euro geschat (inclusief materiaal en arbeid). De kosten van het nakijken van het oliefilter worden op 250 euro geschat. (Uitlaat demonteren, olie af laten lopen, carterpan loshalen, filter nakijken en dan de boel weer monteren.

Probleem is dat ik bij beide ingrepen geen garantie kan krijgen dat het dan ook echt verholpen is en ik worst case betaal voor de arbeid en onderdelen en vervolgens nog steeds met een herriemakende koude start zit.

Ik heb afgelopen maandag (nadat de auto het hele weekend heeft stilgestaan) een geluidsopname gemaakt waarbij het geluid een kleine minuut aanhield) maar weet niet hoe ik dat hier kan toevoegen.

Hebben jullie ideeën hierover of beter nog herken je dit probleem en weet je de oplossing?
 

polf

Senior Member
Wat het voor geluidsfragment? Als het een filmpje is kan het uploaden aar Youtube en dan hier linken.
 

herbiek

Senior Member
Het is geen filmpje, maar een *wav bestand.
Heb het ergens anders geupload https://soundcloud.com/user-390311331/aug-31-085748

Eerste stuk is rustiger, opname gestart, in de auto gaan zitten, op contact zetten, wachten tot alle controle lampjes uit zijn en toen gestart. Op een gegeven moment word het volume flink minder hard, maar dat is iets van de opname app (waarschijnlijk omdat het te hard klonk?). In werkelijkheid klonk het ratelende geluid dus rond een minuut lang.
 
Laatst bewerkt:

Rob

Forumguru
http://www.skodaforum.nl/forum/index.php?posts/523169

Kijk even naar deze post en verder in het hele topic. Is dit geluid herkenbaar? Is je distributieketting al eens vervangen?
Als het geluid inmiddels al een minuut duurt is het vermoedelijk een ernstig opgerekte ketting of alleen een heel slechte kettingspanner waar je niet te lang meer mee moet doorrijden
 
Laatst bewerkt:

herbiek

Senior Member
Het geluid klinkt wel ongeveer hetzelfde. De distributie ketting is nooit vervangen. Het geluid wordt na een minuut (afhankelijk van hoe lang de auto stil heeft gestaan) weer stiller. Als het de ketting zou zijn, dan verwacht je toch dat het geluid veel langer (ook tijdens het rijden) aanhoud. Als het aan de ketting zou liggen dan zou ik tijdens de hele rit dit geluid toch moeten horen?
 

Rob

Forumguru
Nee, uiteindelijk brengt de kettingspanner de ketting wel weer op de juiste spanning waardoor het geluid afneemt. Maar je ketting en alle aanverwanten hadden al zeker 100.000km geleden door de dealer vervangen moeten worden. Is een terugroepactie geweest
 

Rob

Forumguru
Het forum staat bol van de informatie over de kettingproblemen. In het topic wat ik net doorstuurde staat al veel informatie.
 

EdK

Forumguru
Het forum staat bol van de informatie over de kettingproblemen
Waar jij op doelt is een probleem dat veel voorkwam bij de 1,2TSI en kwam doordat de fabrikant kettingen maakte met een tollerantie die als versleten bestempeld moest worden.
De 1,4TSI viel niet onder dit probleem.
 

herbiek

Senior Member
Ik heb mijn garage meerdere malen gevraagd of het hierboven genoemde ketting probleem bij mij ook zou spelen, maar elke keer kreeg ik te horen dat dit alleen de 1.2 TSI motoren betrof. Dus herken hetgeen Edk schrijft wel.

Omdat het een bewerkelijke en prijzige wissel is heb ik wel altijd gedacht dat de garage daar niet mee te koop liep en liever afwachtte totdat het probleem echt op zou treden.
 

Rob

Forumguru
Waar jij op doelt is een probleem dat veel voorkwam bij de 1,2TSI en kwam doordat de fabrikant kettingen maakte met een tollerantie die als versleten bestempeld moest worden.
De 1,4TSI viel niet onder dit probleem.
Mijn schoonvader heeft een 1.4tsi 122pk en die viel gewoon met z'n neus in de boter qua ketting en spanner. Viel onder dezelfde regeling. Weliswaar een Golf, dus misschien hanteerde VW en Skoda een ander beleid met deze kwestie?
 

Cordoba

Forumguru
Wat ik heb gelezen is het inderdaad grotendeels de 1.2 TSI die het probleem had, maar zeker ook een aantal 1.4 TSI blokken, en ik dacht ook nog een paar 1.6 en 1.8 motoren. Op het forum is ook een topic over het bekijken van de slijtage via een inspectiegat (al was dat volgens mij voor de Superb, maar moet bij andere Skoda's niet zo heel anders zijn), of was dat nu specifiek voor de DSG? Ik kijk even of ik snel iets kan vinden.
 

Rob

Forumguru
Als ik de inhoud van dat topic juist interpreteer kan er bij de 1.4tsi van topicstarter sprake zijn van een versleten spanner en hoeft niet perse de ketting slecht te zijn. Als het geratel ruim een minuut aanhoud is de spanner al aardig ver heen
 

herbiek

Senior Member
Interessante info. Ga het mijn eigen garage en een allround garage hier in de buurt eens voorleggen.
 

ertromp

Forumguru
Nee, uiteindelijk brengt de kettingspanner de ketting wel weer op de juiste spanning waardoor het geluid afneemt. Maar je ketting en alle aanverwanten hadden al zeker 100.000km geleden door de dealer vervangen moeten worden. Is een terugroepactie geweest

Op de ketting of kettingspanner van de 1.4TSI is bij Skoda nooit een terugroepactie geweest.
Spanner of nokkenasversteller is eerder een punt.
Bij de koude start hoor je ook nog het getik van de HD brandstofpomp hoor. Is een typisch 1.4TSI punt
 

herbiek

Senior Member
Op de ketting of kettingspanner van de 1.4TSI is bij Skoda nooit een terugroepactie geweest.
Spanner of nokkenasversteller is eerder een punt.
Nou noem je eerst de kettingspanner (waarop geen terugroep actie geweest is) en in de tweede regel nog een keer een spanner (neem aan de kettingspanner) dat wel een punt is? Is onduidelijk.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Als er geen terugroepactie is geweest wil dat niet zeggen dat de betreffende onderdelen nooit defect kunnen raken.
Duidelijk geschreven door @ertromp lijkt mij.
 

ertromp

Forumguru
Nou noem je eerst de kettingspanner (waarop geen terugroep actie geweest is) en in de tweede regel nog een keer een spanner (neem aan de kettingspanner) dat wel een punt is? Is onduidelijk.

Nogmaals dan hopelijk iets duidelijker:

Er zijn GEEN terugroepacties geweest op:
ketting'
kettingspanner
nokkenasversteller

Van de 1.4TSI

De meest voorkomende items die je treft op de 1.4 CAXA bij Skoda zijn:
defecte kettingspanner'
defecte nokkenasversteller

Dat zijn de punten die je het meest zult tegenkomen op de 1.4TSI maar waar dus GEEN terugroepactie op is geweest.
En dat bedoel ik aan te geven :D
 

Rosinfield

† In Memoriam
Kettingprobleem speelde zeker niet alleen voor de 1.2. Toen ik de mijne daarvoor naar de dealer bracht, stond er een 1.4 waaraan men voor hetzelfde probleem aan het werk was.
 
Bovenaan Onderaan