Ratelen 1.0 etec motor (DSG) tussen 1500-2200 rpm

Okkie73

Senior Member
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ratelt mijn 1.0 etec (DSG) motor tijdens het rijden (koud én warm) bij een toerental tussen (ongeveer) 1500-2200 rpm. Daarboven en daaronder hoor ik het minder/niet. De Octavia is van 11-2021. Het klinkt alsof er een bak knikkers in de motor zit. Stationair hoor ik het niet, ook niet als je gas geeft tot de genoemde rpm. Op de camping keek iedereen om als ik langs reed, en ik hoor het ook erg goed tijdens het rijden langs een muur of bergwand. Zelfs mensen met nul technische kennis zeggen dat de Okkie raar klinkt (als een oude diesel tractor).
O ja... Vlak voor de vakantie is de DSG automaat handle vervangen vanwege de bekende storingsmelding... Kan me niet indenken dat het daar aan zou kunnen liggen?

Wie o wie heeft enig idee wat het kan zijn? zijn?

gehaktbal

Forumguru
Als het uit je motor lijkt te komen, niet op het forum vragen maar direct terug naar de dealer. Je hebt nog garantie op de auto, gezien het bouwjaar.

Okkie73

Senior Member
Daar gaat ie ook binnenkort weer naar toe, maar wil graag een idee hebben wat het kan zijn zodat ik het beter kan aanduiden en ze de juiste richting in kan sturen. Wellicht zijn er anderen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben.

JeSko

Forumguru
Hoor je het in de buurt van je distributie tikken? Zou zomaar een versleten/defecte spanrol kunnen zijn.

Tees

Donateur
Had de 1.0 niet ook last van een probleem met de wastegate versteller van de turbo? Zijn hier recent ook topics over geweest dat dat een ratelend geluid kan geven. Al klinkt dit wel ietsjes erger, maar geluid is altijd moeilijk van afstand te beoordelen

Bovenaan Onderaan