Ratel geluid TDI

Flem_nl

Forumguru
Sinds deze week, na 2,5 jaar, weer in t bezit van een Octavia. Nu geen 1.4 TSI DSG, maar een 1.6 TDI DSG. In het forum vind ik veel berichten over een ratel geluid bij TSI blokken maar kan niet echts iets vinden over TDI's.

Als ik in lage toeren wegrij is het net of ik een rammelende ketting/tandwielen hoor. Kan me niet voorstellen dat dit hoort.

Een bekend geluid bij andere 1.6 TDI DSG rijders? Is een Octavia van eind 2019.

Is nu een voorloop auto in afwachting van mijn Enyaq en wil t komende half jaar (levertijd kan weer veranderen) toch probleemloos rijden.
 

JeSko

Forumguru
Die ratel is typisch aan de TDI van de VAG groep, en inderdaad hoe lager de toeren hoe feller de ratel, ik merk er weinig van als ik de toeren hoger houd, dit blokje gedijd dan het beste, zowel qua comfort als qua prestaties. Dus vooral niet te eco willen rijden. Er zit btw geen ketting in een TDI, bij mijn weten.

Je kan eens kijken onder de kap of je Octi de geluidsdempende motorplaat heeft zitten, deze word tegenwoordig wegbezuinigd, maar kan je los bestellen, deze zal het ratelen lichtjes dempen maar verwacht geen wonderen, en anders de auto verder isoleren, maar aangezien het een tussentijdse auto is zou ik dat er niet in investeren.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Inderdaad, als je van een TSI overstapt in een TDI, dan schrik je gewoon. Had ook een dag een 1.6 TDI mee als vervanging van mijn 1.0 TSI. Dan pas kom je er achter hoe stil zo'n TSI eigenlijk is.
 

Flem_nl

Forumguru
Ik heb van 2010 tot 2013 een Golf 1.6 TDI met DSG gehad en in al die jaren deze geluiden nog nooit gehad.
 

JeSko

Forumguru
@Flem_nl

Eens laten uitlezen/nakijken dan, houd er echter ook rekening mee dat een VW doorgaans wat beter geïsoleerd is als een Skoda, dat helpt tegen het indringende geluid van de motor.
 
Laatst bewerkt:

Ron321

Lid
Mijn 1.6TDI begon begin van de week ineens flink hard te ratelen.
Ze hebben de distributieriem en spanner vervangen en nu klinkt hij weer normaal.
 

catch me

Forumguru
De 1.6 TDI motoren zijn onderling ook verschillend, 2010 tov 2019 is hele andere motor ook wat geluid betreft.
Hoor bij mijn 1.6 TDI niks aan geratel....
 

Flem_nl

Forumguru
Maar ik mag hopen dat een 2019 toch beter in elkaar zit dan een 2010. Denk binnenkort toch maar eens even langs de garage.
 

JeSko

Forumguru
@Flem_nl

Skoda word door VAG al jaren ingetoomd, Skoda's pré 2015-2016 zaten kwalitatief beter in elkaar dan de nieuwere, er zijn daarover wel getuigenissen te vinden hier. Het merk raakte een serieuze piek rond die tijd, ze groeide sneller dan Audi en boekte meer winsten dan Volkswagen, dat moest wel teruggefloten worden. Of dat ook op de motoren slaat weet ik niet, er zit wel wat verschil op de TDI's onderling, maar of die beter/stiller geworden zijn...? Denk het zelf niet, ze weten bij VW al sinds het dieselschandaal dat de Diesel dood is, die gaan daar niet meer in investeren om deze nog door te ontwikkelen.

https://www.autoblog.nl/waarom-skoda-door-vw-aan-de-ketting-wordt-gelegd
 

Flem_nl

Forumguru
@Canon-Eye ik hoopte al voor de zomer in mn nieuwe Skoda te rijden, maar dat is idd uitgestelde teleurstelling! :D Nu maar hopen dat de gewenste kwaliteit van de nieuwe Enyaq niet teleurstellend is!:nailbiting:
 

hsvt51

Lid
ik zou beter kunnen zeggen als er 160.000 km opstaat want dat zal na 10 jaar bij mij waarschijnlijk het geval zijn.
 

Desperado

Forumguru
maar waarom tien jaar als er na tien jaar 200.000 op staat ? Gaat het om een kunststof distributie riem?
Ja, een speciale sterke kunststof. En dat droogt op een gegeven moment uit, heeft toch wel te lijden van altijd draaien enzovoort. De vervangingstermijn verschilt nogal per merk/type. Persoonlijk hou ik 10 jaar aan maximaal bij een riem.
 

Desperado

Forumguru
Voorzien van allerhande verstevigingen enzovoort.
Tegenwoordig zijn die intervallen heel normaal, het materiaal is dan ook stukken beter als 25 jaar geleden neem ik aan.
 

ertromp

Forumguru
Kunststof riem?
Tot op heden was het altijd rubber versterkt met fiber glas en kevlar en nu zelfs carbon
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

hsvt51

Lid
Dat was bij de Clio ook zo, maar daar is het 6jaar of 160000km. En aan die 6 jaar dien j j t houden....
 

Desperado

Forumguru
Ach ja...google had het over kunststof :D Ik kon er even niet opkomen:lezen:

Een distributieriem is een riem die gemaakt is van een sterke soort kunststof. Deze bevat een extra versterking van trekdraden die in het kunststof zijn verwerkt. De riem is daardoor soepel en sterk.
 

Tees

Donateur
Ik kan je wel verzekeren dat dat geen natuurrubber is, en daarmee per definitie een kunststof (want elke materiaal dat gesynthetiseerd is, is een kunststof). Tis dus een synthetisch rubber, die hebben sowieso al allerlei additieven, maar dit is dan ook weer een composiet, versterkt met glasvezel en/of carbon. Tot zover de chemische uitleg :jaja:
 
Bovenaan Onderaan