Ratel bij volledige stuuruitslag

Vandaag kwam ik erachter dat ik, bij volledige stuuruitslag, een rateltje hoor. Heel zacht en alleen te horen zonder radio aan. Ik hoorde het stilstaand, of hij het rijdend ook doet, geen idee. Ik stuur hooguit maximaal om te parkeren en ook dan nog liever niet.

Na een Google-actie kwam ik erachter dat er meer VAG-auto's zijn die zo'n rateltje hebben. Mijn vraag: wat is het? En nog belangrijker: is het schadelijk?
 
Wat voor kapje bedoel je? In elk geval ter verduidelijking, als ik mijn stuur maximaal uitgedraaid laat staan, blijft het ratelen.
 

Jasper02

Banned
Hmmm oke. Dan is het iets anders dan ik had met mijn superb. Daar kraakte de stuurkap van, kon ikzelf makkelijk oplossen. Succes met het rateltje.
 

Cordoba

Forumguru
Heb je enig idee waar het geluid vandaan komt Michel? Zou het de stuurbekrachtiging kunnen zijn? (misschien checken door de zekering van de stuurbekrachtiging er even uit te halen en kijken ehh. luisteren of je het dan nog hoort).
 

Inge

Lid
Ik heb geen idee of de mijne het ook doet - zal er bij de volgende keer eens goed op letten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mijn herinnering heb ik bij elke auto met stuurbekrachtiging wel een geluidje gehoord als je bij volledige stuuruitslag het stuurwiel "tegen de aanslag aan trekt": soms een gezoem, soms een bromtoon, kan ook best een rateltje zijn.

Is m.i. op zichzelf niks bijzonders - gewoon de stuurbekrachtigingspomp die de wielen verder wil laten uitslaan, maar dat niet kan.
Goeie reden om bij maximale stuuruitslag (inparkeren of zo) het stuurwiel na het aantikken van de aanslag enkele millimeters terug te draaien. Maakt in de draaicirkel hoegenaamd niks uit, en je forceert de techniek niet.
 
Ik heb het zojuist willen reproduceren, om te kunnen kijken of het de stuurbekrachtiging zou kunnen zijn. Maar uiteraard is dat geluid niet meer te horen: niks terwijl de auto rolt, niet als'ie stilstaat. Niet net gestart, maar ook niet na een kort stukje (20 km) rijden..

Ik hou het de komende rijd wel in de gaten, ik zal mijn muziek niet gelijk aanzetten ;) Tot dan toe: bedankt voor het meedenken :)
 

Elac

Lid
Dat ratelen heb ik een paar jaar geleden ook bij mijn Passat gehad toen ik op vakantie was in Frankrijk.Daar hebben ze onderin nieuwe tandwiel overbrenging in gezet (ik heb daar verder geen verstand van) Zou er toch maar even langs de dealer gaan

Elac
 
Ik vind het gek dat ik er vanmorgen niks van hoorde. Net nog een keertje geprobeerd maar weer geen geluid... Ik heb nog 1 jaar en 9 maanden garantie dus ik wacht het even af. Voor de zekerheid meld ik het even aan de dealer via mail.
 

Tones

Actief lid
@ Michelschreurs: Had je de ruitenwisser misschien in de "af en toe heen en weer" stand staan? Als ik hem in die stand heb, hoor ik zo nu en dan een heel erg zacht ratelend geluid. Ik hoor het alleen als ik de ruitenwisser in die "af en toe" stand heb staan. Het klinkt ook een beetje alsof je een binnenkabel zonder smering door een buitenkabel hoort trekken.
 

Antera

Donateur
maximaal sturen is ook nooit goed voor je stuurbekrachtiging deze moet zeer veel moeite doen. Maar lastig oordelen als je het niet zelf kan horen
 
@ Michelschreurs: Had je de ruitenwisser misschien in de "af en toe heen en weer" stand staan? [...]

Dat zou goed kunnen. Het geluid dat je beschrijft klinkt wel zo'n beetje als wat ik dacht te horen.. Ik moet zometeen toch even weg, dus ik ga weer luisteren. De 'af en toe'-stand heet trouwens interval.
 

Tones

Actief lid
Oh ja, interval hahaha. Wat een muts he :tongue: Ik kon er even niet op komen. Maar goed, ga maar eens proberen. Het geluidje komt waarschijnlijk niet van je stuurbekrachtiging maar van de ruitenwisser op interval stand.
 

Cyrus

Actief lid
Hoe dan ook, als een auto van slechts 3 maanden oud vreemde bijgeluiden maakt, dan is er maar één advies: terug naar de dealer en onder garantie laten verhelpen. Niet zelf gaan klooien want dat kost je mogelijk je garantie.
 
Vanavond moest ik even weg met de Citigo en hoorde ik het weer. Niet alleen bij volledige uitslag maar ook nog, hoewel stiller, bij driekwart. Helaas niet in de gelegenheid geweest om goed te luisteren waar het vandaan komt. Ik weet nu in elk geval dat de auto het met rijden (in dit geval onder de 5 km/u) ook doet, hoewel minder luid.


Ik zal mijn dealer eens even bellen en vragen wat ze ervan denken, ondanks dat ik niet érg enthousiast meer over ze ben. Hoe reageert een dealer als je er met een (mogelijke) garantiezaak komt zonder dat je daar je auto hebt gekocht?
 

Tones

Actief lid
@ Michelschreurs: Dus je had niet het gevoel dat het geluid door je ruiterwisser interval stand werd veroorzaakt? Bij mij hoor ik dan soms wel een zeer zwak geluidje zoals ik al eerder beschreef.
 
Nope, die had ik bewust uitgelaten.. Ik ga straks weer in de auto zitten en luisteren.. De zekering uit de auto halen ben ik eerlijk gezegd niet zo'n fan van..
 
Gisteren vroeg, met migraine naar bed. Net een kort ritje met de auto en, je raadt het al ... geen rateltje. De enige conclusie die ik kan trekken is dat hij alleen ratelt als het donker is :confused: maar dat lijkt me onzin...
 
Bovenaan Onderaan