Rare storing aanjager/achterruitenwisser!

Hallo allemaal,

Nu de temperatuur onder nul blijft ook overdag openbaart zich weer een vreemde storing aan mijn Fabia 1 combi uit 2005.
Tijdens koude start draait de kachel aanjager niet, op géén enkele stand ook doet op dat moment de achterruiterwisser niets!

Stop je de motor en start je opnieuw willen ze alle twee meestal wel weer werken.
Met deze buitentemperatuur lukt het ook soms niet ná tweede keer starten.
Ze doen dan tijdens rijden niets.
Aanjager/ruitenwisser springt dan ook niet spontaan aan.

Het vreemde is dat beide niet op 1 zekering zitten volgens handleiding en dus los van elkaar moeten functioneren.
Klopt dit?
Als de temperatuur buiten weer boven nul is komt dit probleem niet voor,
Treedt echt pas op bij zeer lage temperatuur.
Voor de rest werkt alles normaal behalve de 2 hierboven genoemde objecten.

Wie weet raad of heeft een bedradings schema?

Dank voor reactie alvast.
 

Duijzer

Donateur
Is je accu wel goed? Heb wel eens gehad bij een accu dat hij prima voltage aangaf, maar een piekspanning (zoals bij starten) niet kon hebben. Laadde keurig bij, gaf goede voltage. Alleen bij starten moest verlichting, verwarming etc allemaal uit anders deed hij het niet.... Kun je simpel testen door er een andere auto naast te zetten met startkabels erop. Als je aanjager het dan wel doet ligt het waarschijnlijk aan je accu.

Anders lijkt het een relais, maar dat zowel de aanjager als de ruitenwisser op dezelfde relais zitten lijkt me sterk. En dat twee relais hetzelfde probleem tegelijkertijd vertonen is een kans van 1 op....Maar zeg nooit dat het niet kan.
 
Vandaar dat een bedradingsschema mij handig lijkt zodat je terug kan zoeken naar waar mogelijk de twee gebruikers samenkomen.
Voor de rest functioneert alles naar behoren en is de koude start ook meteen 'starten/rijden.
 
Dank voor het mee zoeken.
Inmiddels aan stroomschema's gekomen maar blijkt nu dat beide apparaten niets gemeen hebben niets eens een aardpunt wat ze delen.
Dus zoektocht gaat verder.
 

Cordoba

Forumguru
@renew40 Probeer de suggestie van @Duijzer eens, en start de auto met starthulp/kabels van een andere auto. Als het probleem dan niet optreedt, lijkt het er wel op het de accu is met onvoldoende capaciteit, maar dan zou ik ook verwachten dat de stuurbekrachtiging als eerste uit zou vallen.

Andere zaken die je kunt checken: is het contact van de schakelaar voor de wissers niet versleten (en komt dit bij iets hogere temperatuur net goed)? Draait de ventilator niet te zwaar (versleten lager), en hoe zit het met de motor van de achterwisser (versleten koolborstels?), en is wat extra temperatuur ook daar net de drempel waardoor het net wel werkt.
 
Bovenaan Onderaan