Rare geluiden

Skoda-liefhebbers,

De laatste tijd als ik het stuur naar rechts draai dan hoor ik een lang tonig geluid dat ik niet thuis kan brengen. Het is alleen hoorbaar als ik het stuur naar rechts draai en verdwijnt als het stuur weer in de rechte stand staat. Dit geluid hoor ik niet als ik het stuur naar links draai. Iemand een idee waar het geluid door veroorzaakt wordt?

MvG.
 

Ronnie

Forumguru
Wanneer je het stuur naar rechts draait onder het rijden, komt dan het geluid van linksvoor?
 
@Ronnie: het is vrij lastig om vast te stellen vanuit welke hoek, maar dat zou zomaar kunnen! Heb jij enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
 

bluskabouter

Forumguru
misschien iets met het overdruk ventiel van de stuurbekrachtiging?
of te weinig olie?
volgens mij is er in het draadje"problemen met de fabia II" als iets hierover bericht.
 

Ronnie

Forumguru
@Ronnie: het is vrij lastig om vast te stellen vanuit welke hoek, maar dat zou zomaar kunnen! Heb jij enig idee waardoor dit zou kunnen komen?
Je hebt het over een "lang" geluid, ik ga van een "laag" geluid uit,
Ik denk hierbij aan een defect voorwiellager wat zich uit als een laag gebrom bij belasting van het betreffende wiel (rechter bocht is links grote belasting)Hoewel dit bij zo weinig km's niet zou mogen.
Misschien is ook de moer van de aandrijfas linksvoor iets losgekomen waardoor er te weinig voorspanning op het wiellager staat.
(het blijft gissen van een afstandje)
 
Het klinkt raar, maar ik denk dat het probleem nu verholpen is. Ik was in het weekend langs de dealer geweest. Samen met hem een paar rondjes gereden. Tijdens het insturen in de bochten naar links of rechts en bij het vasthouden van het stuur klinkt een soort stoomlocomotief geluid. Dealer kon het niet thuisbrengen, maar hij dacht waarschijnlijk dat het door de banden kwam. M.a.w., de wrijving tussen de banden en de weg. Hij demonstreerde dat door in stilstaand aan het stuur volledig naar links en rechts te draaien. Ik had hier nogal mijn twijfels over. Hij zei dat autobanden vaak de oorzaak zijn van geluiden? Dealer heeft zekerheidshalve de voorbanden tot aan 2.3 bar opgepompt. Na een paar dagen is het geluid verdwenen. Ik had een maand geleden mijn voorbanden opgepompt tot 2.4 bar. Het verbaast mij dat het kwam doordat de banden 0.1 bar extra zijn opgepompt.
 

Ronnie

Forumguru
Tja, het blijft gissen van een afstandje;
Maar in die vreselijk stille Skoda's hoor je ook van alles........
 
Bovenaan Onderaan