Rare banden slijtage

JJ te G

Donateur
Ik snap het probleem prima. De marge op de load-index is 9,7%. Moet ik het hier voorrekenen? VAG zoekt de grenzen van de band op. Kijk even op de eerste pagina. Daar heb ik wat waarden toegevoegd.
 
Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Ik ga er van uit dat de banden bij een EV sterker dynamisch belast worden en meer veiligheidsmarge nodig hebben.
Kennelijk is er een deel van de MEB-klanten (ID.4, Enyaq en Q4 Etron) die aan de grenzen komt en een extreem slijtagebeeld van de banden achter heeft. Uitlijningsfouten geven in de regel een ander beeld.
Uit mijn tijd dat ik serieus grote banden voor straddle carriers en rubber ducks mocht berekenen was de load index allesbepalend en een serieus punt waarnaar je keek samen met de producent. Mijn indruk is dat VAG zich vergaloppeerd met de keuze van het draaggetal. Natuurlijk is 50.000, 60.000 of 80.000 km respectabel maar een dergelijke slijtage is een serieus veiligheidsrisico.
 

hemi24

Forumguru
Denk eerder dat de problemen niet voortkomen uit de loadindex van de banden, maar meer uit een verkeerde aanname v.w.b. optredende vervorming van ophangingscomponenten zoals bussen…

Max aslast van een Enyaq is ca. 1.500 kg, dus een band met een load index van 107 (975 kg) is wel heel erg op save spelen…
Ter vergelijking: banden met een dergelijke LI monteert Tesla op een Model S Plaid
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Daarbij, als jij inderdaad zoveel ervaring hebt, weet jij net als ik dat LI en SI twee kengetallen zijn die een verband met elkaar houden, waarbij fabrikanten zoals Michelin ook aardig wat marge ingebouwd hebben.
 

JJ te G

Donateur
Kan jij aangeven wat de marge is? Ik niet.
Zoals Peter-036 schrijft: "We speculeren" en met bandenveiligheid wil ik dat niet doen.
Bij een 107T band is de marge 400kg (25,8%) op de achteras: load-index 2x975kg=1950kg bij een technische maximale aslast van 1550kg. Dat is nog steeds een lagere marge dan de fabrikant VAG zelf aanhoudt op de vooras.
 

hemi24

Forumguru
@JJ te G : je vergelijking gaat mank!

107T wil zeggen 975 kg bij 190 km/h

Een Enyaq is begrensd op een lagere snelheid.
En bij een lagere snelheid kan/mag een band zwaarder belast worden, afhankelijk van de toegepaste bandenspanning.

Exacte waarden of berekening kun je opvragen bij de fabrikant van de desbetreffende band(en).

Daarnaast: veel Enyaq’s zijn ook uitgerust met een breedset.
 

SanderW

Nieuw lid
Bij mij precies dezelfde slijtage. We gebruiken de auto normaal en na 37.000 km de achterbanden helemaal kapot. Loopt nergens tegen aan en zijn nog goed uitgelijnd. Zowel garage als dealer weet niet hoe het komt... schijnt dat na ongeveer 40.000 km de banden bij EV's wel op zijn.
4 nieuwe banden erop en maar weer door.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De garage/dealer stuurt je met een kluitje het riet in:
Dat de banden onder EV's sneller slijten is (heel!) misschien waar voor de Enyaq, maar zeker niet voor alle EV's.
De banden onder mijn Ioniq 5 (long range RWD) zitten er nu 48k+ km onder, en zijn net aan op (of over) de helft..... ik verwacht ze niet voor de 80k km te hoeven vervangen.
Die onder mijn vorige EV, een Kia E-Soul (64kWh FWD) waren bij ~70k km ook nog lang niet op.
 

JJ te G

Donateur
Deze week de wielen gewisseld voor een winterset. De originele Pirelli's van de breedset zien er na 33.500 km goed uit. Profieldiepte RV en LV zijn nu 5,0mm en RA en LA 4,8mm. De oorspronkelijke profieldiepte heb ik niet gemeten.
 

Japanese Power

Donateur
Gisteren de wissel zomer naar winter laten doen. Zomerbanden na 3 jaar (totaal 71.650 zomer en winter km) zijn helemaal op. Had nog 2 x 2,4 mm voor en achter 2 x 2,6 mm resterend. Komend voorjaar gelijk 4 nieuwe zomerbanden laten monteren.

Van de winterbanden zijn de achterste 2 nu vervangen door een vers exemplaar, 2,4 mm per band was er achter nog over. Voorzijde zit nog voldoende profiel op voor de komende winter.

Resumé. Zomerbanden 7 maanden tegen winterbanden 5 maanden op jaarbasis. Al met al best snel versleten als ik bovenstaande km en slijtages lees…
 

Jdbigg

Senior Member
Bij mij precies zo, na 60.000 km. Ik vermoed dat rijstijl een grote rol speelt. Ik ben niet iemand die sprintjes trekt bij het stoplicht, maar ik houd wel van doorrijden en niet te flauw door de bocht bij het afslaan. Mijn winterbanden zijn nog wél goed. De Wintracs pro hebben nog ruim voldoende profiel.
 
Bovenaan Onderaan