Rapid sluit vanzelf op de gekste momenten

Jackel

Lid
Hallo mede Skoda-ers,

Sinds al weer een hele tijd sluit mijn Rapid op de vreemdste momenten: bij uitstappen, deur(en) sluiten, achterklep sluiten, in de auto zitten of er buiten staan maakt niet uit. Contact aan- of contact uit evenmin. Al twee keer gehad dat ik de sleutel nog in de auto had liggen. Betekende dat ik een auto moest regelen om de reservesleutel op te halen. Ben best bang dat dat weer een keer gebeurt op een hele lastige plek (wasstraat oid ...., bij het uitzuigen van de auto oid).
De Rapid is uitgelezen met VCDS, diverse keren: geen foutmelding te zien. Het vreemde is wel dat het probleem steeds erg is geworden, frequenter. Van eens in de paar weken tot nu vrijwel iedere keer bij het uitstappen.

Ik weet dat er diverse draadjes zijn hier en elders op (Skoda/VAG)forums, maar is er iemand bekend met dit probleem en weet waar het in zit? Mij aangeven waar ik het juiste draadje hier kan vinden zou ook fijn zijn.

Alvast hartstikke bedankt!
 

Canon-Eye

Forumguru
Al twee keer gehad dat ik de sleutel nog in de auto had liggen.
Ik heb helaas geen structurele oplossing voor je - misschien eerst maar eens laten uitlezen?

Er zijn voor de tussentijd natuurlijk wel wat preventieve maatregelen mogelijk.
Regel één lijkt me dan heel simpel: de sleutel gewoon nooit in de auto laten liggen... :) maar (in elk geval voorlopig) simpelweg altijd in je zak steken als je de auto verlaat. Zelf heb ik dat trouwens rond 53 jaar lang precies zo gedaan; de laatste 3 jaar komt hij nauwelijks nog uit m'n broekzak wegens kessy.
Tweede mogelijkheid, althans bij droog weer, als je "even" iets buiten de auto moet doen (brief posten of zo): zet een raam open zodat je de deur alsnog van binnenuit kunt openen.
 

Jackel

Lid
Heb me al aangewend de sleutel altijd in mijn zak te steken bij uit de auto stappen, maar soms doe je het ongemerkt en of per ongeluk. Legde laatst alvast mijn jas op de achterbank: met de autosleutel in de jaszak. Ontdekte het even later en gelukkig was het zaakje niet op slot gegaan... Maar je zult net zien.
Zal waarschijnlijk toch langs de dealer moeten om uit te laten lezen met hun apparatuur omdat VCDS niets vreemds ziet.
Maar ik blijf hopen op de gouden tip hier op het forum :)
 
Zou maar zo een haperende microswitch in het (bestuurders)portierslot kunnen zijn of een kabelbreuk in de verbinding tussen portier en carrosserie.
Er wordt dan niet altijd een foutmelding weggeschreven simpelweg omdat de elektronica er vanuit gaat dat er een slot bediend wordt.
Deursloten en meer bepaald de microswitches daarin, die de gewenste informatie aan de elektronica doorgeven zijn niet het sterkste punt bij VAG auto's :nono:
 

Tees

Donateur
Ik zou het inderdaad zoeken waar @Frank_Rapid Spaceback ook op wijst. De aansturing van de centrale deurvergrendeling zit in de module die in de bestuurdersdeur zit. Ofwel het slot geeft een verkeerd signaal (defecte microswitch), of de module zelf.

Kabelbreuk denk ik zelf niet, dan zou ie namelijk af en toe niets doen, ipv af en toe een ongewenste handeling. Hooguit doorgesleten isolatie van kabels, maar dan zouden er 2 doorgesleten moeten zijn

Lastige aan dit soort situaties is dat het af en toe gebeurt, en dus lastig te vinden is dmv doormeten. Hooguit kan je ergens een fysiek defect/slijtage vinden, maar dan moet je ook geluk hebben. Ik zou zelf als eerste het slot laten vervangen bij een specialist (even uit m'n hoofd is er een bekende VAG slotenvervanger in Amersfoort die hier regelmatig aangehaald wordt).
 

bert44

Senior Member
Begin eens met een aantal sleutels na te laten maken
En dan bedoel ik alleen de baard, kost waarschijnlijk geen drol
Die doe je dan aan je andere sleutelbos en tadaa
 

Duijzer

Donateur
Doet hij het ook als de sleutel niet in de buurt van de auto is?

Het kan een probleem in je sleutel zijn, waardoor die signaal uitzend als het niet moet. Het kan ook een probleem in je auto zijn (microswitch bijvoorbeeld). Als je weet of hij het ook doet als de sleutel buiten bereik is, dan weet je dat het waarschijnlijk aan de auto ligt.
 

Jackel

Lid
Bedankt voor jullie tips en ideeën tot zover. Inderdaad wel logisch dat er bij doormeten niks te vinden is omdat er op dat moment ook geen "verkeer/verbinding" is. Klaarblijkelijk wordt er geen foutmeldingen gegenereerd en opgeslagen.
Iemand een idee voor een VAG "slotenvervanger" in de kop van Noord-Holland? Amersfoort is helaas voor mij best een stuk uit de buurt. Maar ..... wat nodig is nodig :D @Tees: je bedoelt met die in Amersfoort toch niet dat hele grote bedrijf beginnend met een P en eindigend met een n??:dankje:
 

Tees

Donateur
Even opgezocht, t was niet Amersfoort maar Apeldoorn, deurslotreparatie.nl
En nee, Pon zal niemand je hier aanbevelen hoor :nono:

De gemiddelde vakgarage zou het trouwens ook prima kunnen hoor, en als je een beetje handig bent kan je t zelfs zelf
 

Jackel

Lid
@Duijzer: heb ik vanochtend getest met de sleutel ver weg van de Rapid. Probleem bleef, ook met de reservesleutel. Helaas. Probleem zit toch echt wel in de (deur van) auto, ben ik bang.
 
Laatst bewerkt:

Jackel

Lid
@Tees: Bedankt voor de info. Ga de website sowieso even bezoeken. Je bedoelt met zelf kunnen het ombouwen / vervangen van de module in de deur, neem ik aan?
 

Tees

Donateur
De module vervangen is wel wat meer werk en een stukje duurder denk ik, maar het slot vervangen is niet zo heel lastig bij de meeste Skoda's. Is vast het eea over te vinden op internet of hier op t forum.
 

Jackel

Lid
@Tees: Ik heb het originele Skoda reparatiehandboek van alle modellen, met tekeningen en tekst. Dus dat moet wel lukken. Zaterdag maar eens even gaan sleutelen :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jesse_s93

Donateur
Voor de zekerheid even checken, aangezien VCDS ook bovenstaand is genoemd. Is toevallig de onderstaande functie aangezet in de central electronics (module 09)?
passive_exit_door_slam_lock

Als dit is geactiveerd dan locken de deuren nadat je de deur sluit.
 

Jackel

Lid
@jesse_s93: Zaterdag hebben we ook de VCDS erbij. Neem jouw suggestie zeker mee. Mocht dit de oorzaak zijn, dan bevreemd het me wel dat de symptomen eerst sporadisch voorkwamen en nu eigenlijk gewoon "standaard" ..
 

Cordoba

Forumguru
Dealer en meeste garages zullen domweg het slot (meestal bestuurdersportier) vervangen, dit is namelijk bijna altijd een probleem met één of meer microswitches in het slot. Dat je geen foutmelding klopt is logisch: de auto registreert niet dat er iets onlogisch gebeurt, zelfs niet als de motor nog loopt en de deuren gaan op slot nog niet. Bij mijn Fabia I soortgelijk probleem gehad, zelfs toen de monteur met open deur wijd open op de laptop de auto aan het checken was, gaf de auto aan dat bestuurdersdeur dicht en op slot was. Wat de auto 'waarneemt' klopt dan niet met de werkelijkheid. Tot het opgelost was, zorgde ik er altijd voor dat bij het uitstappen er minsten één raam een stuk open was, of een deur duidelijk open was. Wat je ook ziet, is dat je interieurverlichting ook op vreemde momenten aan of uit gaat (ook door die haperende microswitches). Op deurslotreparatie.nl bij Frank in Apeldoorn, ben je in elk geval bij een deskundige, die de goedkoopste professionele oplossing biedt.

Slot vervangen is meestal technisch gezien niet zo lastig, maar vaak wel een geklooi om de deurgrepen/hendels binnen en buiten weer netjes mechanisch aan het mechanisme te koppelen.
 

Jackel

Lid
Heb nog niet gemerkt dat de binnenverlichting vreemd doet. Wel dat het "schakelaarslotje" in de middenconsole aangaat / gaat branden wanneer de zaak (ongewild) op slot gaat. Heb dat uitgevinkt in het menu. Dus dat zou niet horen te gebeuren. Oook een teken dat er iets mis is (met de module ......)
Zaterdag maar eens de deurbekeleding loshalen en bekijken wat er mis zou kunnen zijn. Anders wordt het toch een ritje Apeldoorn :bloos:.

Weet iemand overigens waar je sleutelbaarden kunt laten maken? Ik verwacht dat de sleutel / schoenmaker ze niet zal hebben. Het lijkt me wel handig om er eentje aan mijn gewone sleutelbos te hebben voor het geval dat .....
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Ik zou een in de meetwaarde blokken kijken met VCDS dan kan je snel zien of er een deurslot niet goed is.
 

Jackel

Lid
Het heeft even geduurd omdat helaas de tijd ontbrak om de Rapid uit te lezen. Nu gelukt, vanmiddag gedaan. Inderdaad geeft het volgende o.a. aan:

1 Fault Found


206344 - Locking Unit for Central Locking; Driver Side


B1679 29 [009] - Signal Implausible


Confirmed - Tested Since Memory Clear

Freeze Frame:

Fault Status: 00000001

Fault Priority: 4

Fault Frequency: 1


Reset counter: 134


In ieder geval wel duidelijk waar het in zit. Hij geeft een "implausible signal".... Dit wordt vervangen van de module dus..

Heel apart dat sinds het weekend alles weer normaal functioneert. Toch maar wel vervangen.

Wordt vervolgd .....
 

Tees

Donateur
Ik zou niet op basis van deze foutmelding de module vervangen! Als je kijkt naar wat Gerrit Speek (onze VCDS rots in de branding) erover zegt (het duurde even voordat ik de correcte foutcode erbij gevonden had, dat is 00928):

Mogelijke oorzaken:
Zekering(en) maken slecht contact of zijn defect
Bedrading en/of aansluitingen van/naar de Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Stroomvoorziening voor de Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Het sluitmechanisme en/of microswitches van de deuren zit vast, of is kapot
De Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Mogelijke oplossingen:
Check / vervang zekering(en)
haal de zekering(en) er uit
maak de uiteinden van de zekering(en) schoon (heel licht opschuren met fijn schuurpapier, daarna heel klein beetje contactspray er op)
zekering(en) doormeten met een multimeter (de zekering(en) ziet er soms prima uit, maar schijn kan bedriegen)
zekering(en) terugplaatsen / vervangen
soms is aan de buitenkant van de zekeringkast niets zichtbaar, maar inwendig is zekeringkast defect
is het gedeelte waar je de zekeringen indrukt geoxideerd of gesmolten?
Check / repareer bedrading en aansluitingen van/naar de Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Check de stroomvoorziening van de Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Check de werking van het sluit mechanisme
Check de Sluit Module voor Centraal Sluiten; voor, bestuurderszijde (F220)
Kijk op dit draadje van de tdiclub.nl
Kijk op dit draadje op vwvortex.com

Dan zie ik daar verwijzingen naar zekeringen, allerhande slechte contacten of bekabeling, én een van de microswitches van de bestuurdersdeur. En die laatste heb ik ook niet voor niets al eerder gemeld. De module vervangen is het allerlaatste wat je wilt doen, want de allerduurste optie.
 
Bovenaan Onderaan