Rapid niet meer te bestellen

Okki

Donateur
Op de Skoda site is de Rapid niet meer te configureren. Alleen de Clever versie zou nog uit voorraad leverbaar zijn.

  • De knop naar voorraad geeft een foutmelding.
  • Bij de algemene voorraad pagina staat de Rapid er niet meer tussen..

Dit is dus het einde van de Rapid Spaceback..
 
Ongeveer 3 weken geleden waren er nog 18 stuks op voorraad in heel Nederland beschikbaar.
Ze zijn allemaal voor 1 april op kenteken gezet omdat de auto's anders 2000,- duurder zouden worden. (er verviel een korting ergens vandaan). Ik weet uiteraard niet hoeveel er nu nog beschikbaar zijn.
Een van deze 18 gaat binnenkort van ons worden :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Okki
@Okki Nou sinds half juni staat hij bij ons op de oprit. Inmiddels hebben we de eerste 7000 km erop zitten. (dat gaat snel met een ritje zweden en weer terug). Ik moet wel wennen aan de korte overbrengingen bij de eerste en 2de versnelling. Soms bij een rotonde in zijn 2de versnelling lijkt het alsof hij geen power heeft. Het is wel zo dat we nu benzine hebben ipv een diesel (octavia) hiervoor.
 

Okki

Donateur
@jpknoops is het een automaat of handbak? En welke motor ligt er in?
Met mijn 1.2 DSG 85 pk nergens last van, ook niet met 4 personen en bagage in de bergen....ik reed die Fransen er gewoon uit op bochtige wegen....

Zweden....mooi hoor, ben ik vorig jaar ook geweest. (..en dit jaar dus Frankrijk)
 

Japanese Power

Donateur
Einde Rapid, maar niet helemaal. Zie artikel Autoweek.

In de krochten van het internet duiken we foto’s van de nieuwe Skoda Rapid op. Zowel de Sportback als de Sedan gingen onder het mes en zijn cosmetisch flink aangepakt. Maar wij hebben reeds afscheid genomen van de compacte Skoda, toch?

Schermafbeelding 2019-09-18 om 15.12.20.png Schermafbeelding 2019-09-18 om 15.12.28.png Schermafbeelding 2019-09-18 om 15.12.35.png Schermafbeelding 2019-09-18 om 15.12.47.png

Dat laatste klopt. Sinds begin deze zomer neemt de Skoda Scala het plekje van de Rapid in bij het overgrote deel van de Europese showrooms. Behalve in landen als Algerije, waar onze voormalige Rapid sinds vorig jaar zelfs pas wordt gebouwd, en Rusland. Ook in China voert Skoda de naam nog. Hoewel dat een ándere auto is dan die wij kenden. De Chinese Volkswagen Santana is namelijk de basis voor de Chinese Skoda Rapid. En die laatst genoemde is dus flink aangepakt. Hebben we hem nog?

Grappig genoeg vertoont de nieuwe Chinese Rapid veel ontwerpinvloeden van onze Skoda Scala. Dat blijkt uit de foto’s die het Skoda-News-Twitteraccount heeft gedeeld. Zo komen de koplampen, grille en voorbumper vrijwel identiek overeen met zijn Europese equivalent. Ook aan de achterkant tonen de auto's treffende gelijkenissen. De achterlichten van zowel de nieuwe Rapid Sportback als Rapid Sedan lijken sterk op die van de Scala. Tel daar de nieuwe Skoda-naamaanduiding en de deels zwarte achterklep van de vijfdeurs hatchback bij op en je hebt een soort van compacte Scala. Dat de verhoudingen van de nieuwe Rapids wat ongelukkig lijken ten opzichte van onze Scala is te herleiden aan het platform. Als basis gebruikt de Chinese tak van Skoda namelijk het A05-platform: de basis van bijvoorbeeld onze voorgaande Volkswagen Polo (2010-2018) en Audi A1 (2010-2018). De jongste generaties van deze modellen zijn, samen met de Scala, overgestapt op Volkswagens nieuwe MQB-basis en groeiden daardoor flink.

Mocht je al deze informatie met enige moeite hebben verwerkt, dan doen we er nog een schepje bovenop. In India voert Skoda ook de Rapid-naam voor een compacte sedan. Deze auto staat echter weer los van de Europese én Chinese Rapids, want de Indiase variant deelt zijn basis met de Polo Sedan die als Vento door het leven gaat. De voor ons voorgaande generatie Polo, wel te verstaan!
 
Lekker zorgvuldig geschreven door Autoweek; Sportback is een 5 deurs Audi de Rapid heette Spaceback, wat autoweek Rapid sedan noemt heette officieel Rapid hatchback....dit omdat hij een grote achterklep had weliswaar met een knikje er in waardoor hij een beetje op sedan leek maar toch echt een 5e deur en geen aparte kofferbak zonder toegang tot het interieur.
 

Henrik

Forumguru
@G.P. Ik hou hier wel van. Je hebt ook gewoon gelijk. Ik vind het leuk om AutoWeek een beetje af te struinen, maar als het op schrijven aankomt, dan maken ze er vaak een potje van. :cry:

Overigens, leuke woordspeling, die “laatstgenoemde”. ;)
 
Bovenaan Onderaan