Rapid en Dunlop SP sport.

peperskoda

Forumguru
Sinds een ruime week rij ik met een Rapid SB. Deze was bij aflevering voorzien van Dunlop SP sport banden in de maat 215/45 r 16. Het blijkt dat deze banden veel problemen geven, ze zijn namelijk bikkelhard en vrijwel nooit mooi rond. Inmiddels rij ik dus niet meer op Dunlops, ik ben voorzien van Bridgestone Turanza banden en dat scheelt enorm in de trillingen en het gehobbel. Zijn er nog meer Rapid rijders met een dergelijke ervaring?
 

Altos

Banned
Hmmm, interessant topic dit.
Mijn auto wordt over een paar weken geleverd en ik heb er vrije bandenkeize bij geregeld, omdat ik de vaak standaard geleverde Continentals verschrikkelijk hard en luid vind. Onze Octavia heeft nu sinds een paar maanden Dunlop BlueResponse erop liggen en ik vind ze fantastisch! Superstil en heerlijk comfortabel, maar dit betreft 205/55/16 dacht ik.

Ik twijfel nu dus wat ik op de nieuwe Fabia zal laten leggen als deze op Conti's binnenkomt.
Bridgestone Turanza, Dunlop SportMaxx, Michelin of iets anders?
De maat betreft 215/40/17.

Wat raar om te horen dat de Dunlops zo slecht bevallen bij je.
Je geeft aan dat er meer klachten over deze banden zijn, allemaal in dezelfde maat als jij?
 

3deskoda?

Senior Member
Mijn O2 werd (inmiddels 10 jaar terug) geleverd op dunlop SPsport. Vond dit, op een relatief hoge slijtage na, een meer dan degelijke band. Ging om 225/45R17.
 

Sand3r

Senior Member
Ik twijfel nu dus wat ik op de nieuwe Fabia zal laten leggen als deze op Conti's binnenkomt.
Bridgestone Turanza, Dunlop SportMaxx, Michelin of iets anders?
De maat betreft 215/40/17.

Tot zover ik heb gezien worden de Fabia's met 17inch velgen op Bridgestone Potenza 's afgeleverd.
 

Altos

Banned
Mijn dealer hun demo heeft wel Continentals en een andere demo die ik heb zien staan ook...de Rapid die ik laatst als leenauto mee had had Dunlop.
Hoe zijn de Bridgestone's? Weet er iemand hoe deze zijn?
 

peperskoda

Forumguru
@Altos Ik weet niet of het allemaal dezelfde maat betreft. Mij is wel verteld dat er vanuit Pon allerlei richtlijnen zijn opgesteld over welke metingen er verricht moeten worden bij klachten over Dunlop banden. Bij de set die op mijn auto lag is op alle banden hoogteslag geconstateerd(overdreven gezegd zijn ze dan ovaal in plaats van rond) vandaar dat mijn dealer deze heeft gewisseld voor een set met Bridgestone. Waren de Dunlops wel mooi rond geweest en was het dus een kwestie van goed balanceren geweest dan had ik ze rustig laten zitten, ik ben niet het type dat speciaal een bepaald merk band gemonteerd wil hebben. Waar ik absoluut buitengewoon allergisch voor ben is trillingen in mijn auto, dan ga ik tot het gaatje om het opgelost te krijgen.
 

EdK

Forumguru
Mijn Yeti werd 4 jaar terug ook afgeleverd met de Dunlops en de twee achterbanden zijn dan welliswaar nu Vredesteins omdat ik met één van de Dunlops een balkje op de weg raakte waardoor er een uitstulping ter grote van een ei op de zijwang kwam.
Ben nu dus met de 2 overgebleven Dunlops een 65K verder en vermoed dat er nog wel een 15 a 20K verder mee kom.
Heb ze nooit als hard of lawaai ervaren en altijd een zeer goede grip met de banden gehad buiten de 2 maanden wintertijd om daar er dan winterbanden onder zitten.

Maw voor mij is het nooit geen reden geweest om ze te vervangen vanwege dat ik geen goede grip oid zou hebben.
Een volgende wagen zie ik het liefst met Vredestein afgeleverd worden, maar als er weer Dunlops onder zouden zitten dan ben ik hiermee evengoed tevreden
 

peperskoda

Forumguru
Onder mijn Roomster zaten ook Bridgestones en daar heb ik geen klachten over. Redelijk slijtvast en ik vond/vind ze ook niet lawaaiig, maar dat is natuurlijk wel een subjectief gegeven
 

Altos

Banned
Ik ben vooral een zeikerd over het afrolgeluid en te harde wangen bij banden, ben geen merkenfreak hoor maar na 16 jaar van alles gereden te hebben (michelin, dunlop, viking, vredestein) ben ik nu ff de weg kwijt omdat ik geen van de huidige type's heb gehad...Dunlop is voor mij altijd comfortabel geweest en stil, jammer als dat nu minder wordt, Michelin net zo, echter wel 10 jaar geleden inmiddels, vredestein was superstil en supergrip maar te snel op (helft van de rest ongeveer) en de Vikings...tja...stil, redelijke grip maar in de regen niet geweldig helaas. ALLE Conti's tot nu ervaar ik als te stug en veelsteveel afrol geluid en rumoerig in het stuur...wel een goed grip...ik vind het moeilijk...
 

peperskoda

Forumguru
Hankook levert ook goede kwaliteit, al is dat wel afhankelijk van het type. Even googlen en dan krijg je vast en zeker een hoop reviews te zien, misschien helpt dat je wat om een goede keuze te maken. Zo ben ik aan mijn winterbanden van Nokian geraakt....
 

servies

Forumguru
Hankook levert ook goede kwaliteit, al is dat wel afhankelijk van het type. Even googlen en dan krijg je vast en zeker een hoop reviews te zien, misschien helpt dat je wat om een goede keuze te maken. Zo ben ik aan mijn winterbanden van Nokian geraakt....
Eigenlijk geld dat voor alle merken en soorten banden. De testresultaten van een band zeggen niets over de kwaliteit van de opvolger. Het zal waarschijnlijk nooit van 'uitstekend' naar 'slecht' gaan maar het is iedere keer weer gewoon een andere band... Dus iedere keer weer opnieuw recente reviews lezen...
 

Altos

Banned
Kan ik me gedeeltelijk in vinden...de Continentals winnen al jaren op een rij veel prijzen en top 3 plaatsen en ik ben daar niet geheel over te spreken...een bandentest is natuurlijk uitgesmeerd over vele vlakken en eigenschappen echter kan ik me totaal niet vinden in sommige dingen uit eigen ervaring.
Testen zijn leuk maar ik zie ook graag ervaringen van mede rijders die op andere meer dagelijkse dingen letten dan op een testbaan...daar rij ik nooit.
 

peperskoda

Forumguru
De testen zoals die worden uitgevoerd door diverse autotijdschriften moet je imo zien als indicaties. Ik vind de reviews die gebruikers geven informatiever omdat die berichtgeving komt vanuit de dagelijkse praktijk.
Gisteravond even een stuk gereden om te kijken of de wissel van Dunlop naar Bridgestone het probleem heeft verholpen. Het trillen op snelheid en hobbelen op lage snelheid is helemaal verdwenen, nu is mijn Rapid zoals die bij aflevering had moeten zijn.
 
Mijn Rapid SB is geleverd op Dunlop Sportmaxx, zelfde maat als bij jou: 215/45/16.
Geen klachten over, hooguit dat recent in een stortbui een beetje aqauplanning optrad maar regende ook extreem veel en hard, diepe plassen op de weg etc. daarbij doet de relatief forse breedte daar ook geen goed aan.
In ieder geval veel rijplezier gewenst met de Rapid
 

CDK

Forumguru
@peperskoda, op mijn Dunflop winterbanden zit ook allemaal hoogteslag, het zijn gewoon k#t banden :nailbiting: Bridgestone is al een verbetering, zitten onder onze Fabia en dat bevalt wel goed. Zelf zweer ik bij Michelin voor de grotere inch maten.
 

peperskoda

Forumguru
Ik ben blij dat mijn dealer het zo heeft opgelost, scheelt mij een hoop frustratie. De Rapid rijdt nu echt super, het onderstel is veel comfortabeler dan bij de "oude" versie. Gister een MY 2015 Rapid SB mee gekregen als leenauto en het verschil tussen beide onderstellen is goed waarneembaar. MY 2016 veert en dempt veel soepeler zonder week te worden.
Eind volgende maand gaan de winterbanden er weer onder, eens kijken hoe het dan gaat.. Mijn winterbanden zijn Nokian's in de maat 185/60 r 15
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Ronbe

Senior Member
@peperskoda, mijn Rapid Spaceback is standaard afgeleverd op Bridgestone Turanza, in dezelfde maat als jij hebt. Ben tevreden over deze banden. Op mijn vorige Skoda had ik Dunlop SP Sport, ook hier was ik tevreden over.
Blijft echter vreemd wat er constant door Skoda (of Pon) gegoocheld wordt met banden.
 

peperskoda

Forumguru
@Ronbe Ik denk dat dit op zich niets te maken heeft met Pon. De fabriek koopt banden in voor eerste montage en Pon veranderd daar miets meer aan. Vroeger zetten ze elke VW over op Conti's, maar dat doen ze in elk geval met Skoda niet. Was misschien wel beter geweest, dan was mijn eerste eraring met mijn Rapid niet zo vertroebeld geweest als nu het geval is. Overigens rijdt deze nu perfect met de Bridgestone's eronder.
 
Bovenaan Onderaan