Rangschikking storings gevoelige auto's

EdK

Forumguru
Top 20 meest pech-gevoelige auto’s

Eerder al schreven we over de conclusie van een onderzoek door de consumentenbond waaruit bleek dat Aziatische auto’s vaak betrouwbaarder zijn dan Europese auto’s zoals die van het Duitse Audi of Franse Peugeot. Dit was overigens geen compleet nieuwe conclusie want dit is ook al uit onderzoeken van andere jaren gebleken, gedaan door de consumentenbond.
Franse-auto-300x184.jpg

Toch vinden we dit een vrij opvallende conclusie. Dus leek het ons interessant om te zien of deze conclusies ook getrokken kunnen worden uit de cijfers van de Nederlandse pechhulp diensten. Uit de cijfers van Route Mobiel is een top 20 gemaakt met de meest pechgevoelige auto’s:

Merk
1 RENAULT
2 VOLKSWAGEN
3 FIAT
4 PEUGEOT
5 HYUNDAI
6 BMW
7 SEAT
8 SUZUKI
9 OPEL
10 AUDI
11 VOLVO
12 CITROEN
13 FORD
14 MERCEDES
15 MITSUBISHI
16 MAZDA
17 NISSAN
18 SKODA
19 TOYOTA
20 KIA
Bron: Route mobiel

De cijfers zijn gebaseerd op pechmeldingen van Route Mobiel klanten. Hierbij zitten dus ook meldingen die niets met de betrouwbaarheid te maken hebben, zoals het tanken van verkeerde brandstof of iets dergelijks. Aangezien dit type pechmeldingen gemiddeld slechts klein percentage deel uitmaakt van alle meldingen is de invloed hiervan niet groot.

Net als bij het onderzoek van de consumentenbond doen Renault en Peugeot het slecht, evenals Volkswagen. Hyundai lijkt niet zo betrouwbaar te zijn als het onderzoek doet geloven. Wanneer je deze top 20 naast de eerdere lijstjes legt kun je hier toch wel een aantal merken uithalen waarbij je wellicht nog eens wat langer nadenkt voordat je daarvan een dergelijke auto (tweede hands) aan wilt schaffen en waarbij je in ieder geval voorzien wilt zijn van een pechhulpverzekering.

Mark69

Senior Member
Leuk om te zien dat ook Citroen het goed doet tov de andere fransen. Jaren in gereden en heb zelf kunnen constateren dat de laatste modellen steeds degelijker werden en amper nog storing gaven.

Skoda doet het nog beter hoop dat ik dat ook zal gaan ervaren.

Frank C

Forumguru
Toch wel opvallend dat technisch verregaand vergelijkbare merken zoals VW en Seat slechter scoren dan Skoda. Of hebben we hier weer te maken met statistieken en andere verhalen? :bloos:
Je mag toch verwachten dat route mobiel voldoende steekproef grootte heeft.

Kogamyata

Senior Member
@EdK Dat jij en enkele anderen zouden zeggen dat dit lijstje eigenlijk niets zegt. Dat zeg je toch ook? Die reactie had ik wel verwacht. Duidelijk nu? Iedereen mag hier zijn of haar commentaar op geven. Het valt mij in ieder geval op dat Skoda er als de beste Europeaan uitkomt. En je kunt niet zeggen dat er die maar 'n paar rijden op s'lands wegen. Want het ziet wit van de "Zwarte" en zwart van de "Witte" Skoda's, nietwaar? :D Groeten,
Joop.

EdK

Forumguru
Wel om volgende reden zegt dit lijstje me bar weinig.
Allereerst zie ik niet een onderscheid in personenwagens en bedrijfswagens
Dan is VW nog steeds in beide categoriën sterk aanwezig met vele oplagens dus ook meer kans op pech.
Dus tsja dan kun je zo maar stijgen in zo'n lijstje...

Maar dat wil dus nog steeds niet zeggen dat je met bv VW meer langs de weg zal staan.

Dus vandaar mijn opmerking, een nietszeggend lijstje wat het weer leuk doet in de Fora en verdere media.

rhaak1991

Forumguru
Ik ben het met @EdK eens. Het is niets zeggend. Gaat dit over absolute pechgevallen? Dan verbaasd me het namelijk niets. Volkswagen is een populaire auto, zeker als je zit hoeveel zakelijke rijders er 1 hebben, en hoeveel bedrijfswagens van VW rondrijden. Zonder een goede bronvermelding van deze lijst van route mobiel, wat betreft de gegevens waarop dit gebaseerd is, of het percentueel per auto welke in Nederland op de weg rijdt zo is, wat voor brandstoftypen etc. Er zijn mensen die bellen route mobiel of de ANWB al als ze een lekke band hebben, heeft m.i. Weinig te maken met de betrouwbaarheid van de auto. Of die denpechdienst bellen na een ongeval. Een leuke lijst voor Facebook & twitter, maar ik zie onvoldoende betrouwbare feiten om aan een dergelijke lijst enige informatieve waarde te hechten. Misschien meer iets voor de stamtafel...

Kogamyata

Senior Member
Waarom halen jullie er VW tussenuit en niet Renault, Fiat en Peugeot. Nu wordt het flink minder met de pech, maar ook ik heb heel veel VW Golfs onderweg met pech gezien enkele jaren achtereen. Waarom lette ik daarop? Omdat ik toen zelf "oude" VW's had en ook 'n beetje omdat ze zichzelf nogal op de borst klopten. Jaren achtereen was Opel marktleider, maar waren lang niet de meeste pech gevallen. Opel had 't probleem jaren met de waterpomp dat is over. VW had het probleem met water binnen en dat hebben ze nu nog, ook Seat en Skoda. Geen ander merk heeft dat. En ja dat zal hendig ergens aan liggen, maar waarom veranderen ze dat dan niet?
Overigens als je Route Mobiel goed leest zie je dat ze ook bandenpech en benzinetekort e.d. hebben meegerekend, maar dat geldt natuurlijk wel ook voor Kia en Toyota. Waarom Skoda 't beter doet dan Seat, Audi en VW weet ik ook niet. Het geeft in ieder geval stof tot praten eh...reageren. Tijdje terug stond er ook "Skoda Rijders de beste", nietwaar?

Laatst bewerkt door een moderator:

Cordoba

Forumguru
Het probleem met zo'n lijstje is dat 'het uit de lucht komt vallen' zonder goede toelichting/verklaring. Joop noemt een aantal zaken die wel genoemd zijn, maar heel veel zaken zijn ook niet genoemd:
- gaat dit om absolute aantallen of percentages ten opzichte van het wagenpark van de klantenkring van routemobiel
- hoe zit het met de km's die per jaar gemiddeld met de verschillende merken gemaakt worden. Skoda doet ondertussen ook aardig mee op de leasemarkt, maar mijn inschatting is dat Skoda bijvoorbeeld meer particuliere klanten heeft, en die zullen over het algemeen minder km's maken dan zakelijke rijders (leasers dus). Dat kan bijvoorbeeld al voor een deel het verschil verklaren tussen Skoda en de andere VAG-merken.
- verder zul je verschil hebben tussen de chauffeurs van verschillende merken: je kunt je voorstellen dat 'typische boodschappenautootjes' vaker door vrouwen worden gebruikt, en dat die wat vaker hulp nodig hebben bij een lekke band (hetzelfde geldt voor auto's die vooral door 'snelle pakken' worden gereden: afgezien van de kennis en vaardigheden van de pakken, zal een deel ook bewust de pechhulp waarschuwen om zo hun pak netjes en schoon te houden, zodat ze netjes bij hun volgende afspraak arriveren.
- een ander punt is de leeftijd van de pechauto's. Jaaaaren terug is al eens naar voren gekomen dat Jappen tot een jaar of vier oud, betrouwbaarder zijn, dan een paar jaar dat het weinig uitmaakt, en vanaf 7-8 jaar oud zijn de Jappen dan weer de onbetrouwbare auto's en maken de merken met een goede reputatie, vaak die reputatie weer waar..

Dit zijn zomaar wat (ongefundeerde) stellingen, maar ik denk dat wel duidelijk is, dat je dergelijke lijstjes pas serieus kunt nemen als je veel meer informatie hebt, hoe die lijstjes zijn ontstaan.

rhaak1991

Forumguru
Voor Peugeot idem. Dat ze bandenpech e.d. Voor ieder merk meerekenen snap ik ook. Gelijke monniken, gelijke kappen. Mijn bezwaren berusten op de bron van dit onderzoek. Routemobiel is wel een gerenommeerde pechhulpverlener, maar vraag me af of dit op percentueel ten opzichte van de hoeveelheid VW's/peugeots in NL is of absolute cijfers in hun pechdatabase. Populaire auto's hebben vaker pech omdat er nou eenmaal meer rijden. Daarnaast zijn er gewoon heel veel meer factoren die je hier niet uit op lan maken

Mark69

Senior Member
Wel om volgende reden zegt dit lijstje me bar weinig.
Allereerst zie ik niet een onderscheid in personenwagens en bedrijfswagens
Dan is VW nog steeds in beide categoriën sterk aanwezig met vele oplagens dus ook meer kans op pech.
Dus tsja dan kun je zo maar stijgen in zo'n lijstje...

Maar dat wil dus nog steeds niet zeggen dat je met bv VW meer langs de weg zal staan.

Dus vandaar mijn opmerking, een nietszeggend lijstje wat het weer leuk doet in de Fora en verdere media.

Niemand weet welke data ze er precies voor gebruikt hebben. Als je er van uit zou gaan dat ze ook rekening houden met de hoeveelheid geleverde producten dan zou dit een aardig beeld geven. Mocht dat niet zo zijn dan is dit een volledige onzin lijst. Ik vind de mate van de storing minder belangrijk net als dat het een bedrijfswagen of personen auto is. Het gaat om de kwaliteit van de fabrikant.

Cordoba

Forumguru
@Mark69 Een bedrijfswagen maakt gemiddeld meer km's, en zal doorgaans minimaal 5 dagen per week gebruikt worden, dus dat kan wel degelijk invloed hebben op de uitkomsten.

Routemobiel is wel een gerenommeerde pechhulpverlener, maar vraag me af of dit op percentueel ten opzichte van de hoeveelheid VW's/peugeots in NL is of absolute cijfers in hun pechdatabase.
@rhaak1991 Cijfers ten opzichte van de verkochte aantallen in NL geeft al een verbetering, maar ten opzichte van de verhoudingen van de klanten van Route Mobiel lijkt me beter: het kan best zijn dat de samenstelling van het klantenbestand van Route mobiel behoorlijk afwijkt, van de doorsnee van het Nederlandse wagenpark.

Mark69

Senior Member
@Cordoba Dat zal bij Peugeot VW en Renault personen auto's ook het geval zijn omdat het redelijk populaire lease auto's zijn die veel op de weg zitten. Zelf deed ik dat met een Golf 7 de hele dag op de weg zowel stad als snelweg. Overigens 80k mee gereden nooit een storing gehad die mij tot stoppen heeft gedwongen. Maar dat heeft mijn 2002 C5 ook nooit gedaan.

Cordoba

Forumguru
@Mark69 Ik zeg niet dat het voor andere merken niet kan gelden, maar per merk kan het aantal bedrijfswagens wel fors verschillen, net als het aantal lease auto's. Ik denk ook dat bijvoorbeeld de doorsnee Mercedes (zowel E-, C-klasse enz. als Vito, Sprinter, Citan) totaal anders gebruikt worden dan bijvoorbeeld een Dacia.

Ron_2

Senior Member
In de (net) afgelopen vakantie waren de auto's die we met pech langs de snelweg en autoroute zagen staan toch echt meer VW en Opel dan andere merken. Iets wat me echt opviel en waar ik mijn vrouw op attendeerde.
Verder vind ik het verschil tussen Kia en Hyundai ook opvallend aangezien de meeste modellen van beide merken technisch 100% identiek zijn. Op elk onderdeel van onze Hyundai staan beide logo's.
In het artikel staat een link naar een eerdere test van de Cosnumentenbond, daar staat Hyundai juist weer redelijk hoog met een 8, boven Kia.
De VAG merken bungelen allen onderaan, met Audi als triest dieptepunt.

Dat Renault de meest storingsgevoelige auto is verbaast me niets, ik lach me elke keer weer suf om de afsluiter van de Renault reclame: "kies voor de kwaliteit van Renault" :deuk:

Verder niet bepaald een test om de keuze van auto op te baseren.

Bovenaan Onderaan