Het probleem met zo'n lijstje is dat 'het uit de lucht komt vallen' zonder goede toelichting/verklaring. Joop noemt een aantal zaken die wel genoemd zijn, maar heel veel zaken zijn ook niet genoemd:
- gaat dit om absolute aantallen of percentages ten opzichte van het wagenpark van de klantenkring van routemobiel
- hoe zit het met de km's die per jaar gemiddeld met de verschillende merken gemaakt worden. Skoda doet ondertussen ook aardig mee op de leasemarkt, maar mijn inschatting is dat Skoda bijvoorbeeld meer particuliere klanten heeft, en die zullen over het algemeen minder km's maken dan zakelijke rijders (leasers dus). Dat kan bijvoorbeeld al voor een deel het verschil verklaren tussen Skoda en de andere VAG-merken.
- verder zul je verschil hebben tussen de chauffeurs van verschillende merken: je kunt je voorstellen dat 'typische boodschappenautootjes' vaker door vrouwen worden gebruikt, en dat die wat vaker hulp nodig hebben bij een lekke band (hetzelfde geldt voor auto's die vooral door 'snelle pakken' worden gereden: afgezien van de kennis en vaardigheden van de pakken, zal een deel ook bewust de pechhulp waarschuwen om zo hun pak netjes en schoon te houden, zodat ze netjes bij hun volgende afspraak arriveren.
- een ander punt is de leeftijd van de pechauto's. Jaaaaren terug is al eens naar voren gekomen dat Jappen tot een jaar of vier oud, betrouwbaarder zijn, dan een paar jaar dat het weinig uitmaakt, en vanaf 7-8 jaar oud zijn de Jappen dan weer de onbetrouwbare auto's en maken de merken met een goede reputatie, vaak die reputatie weer waar..
Dit zijn zomaar wat (ongefundeerde) stellingen, maar ik denk dat wel duidelijk is, dat je dergelijke lijstjes pas serieus kunt nemen als je veel meer informatie hebt, hoe die lijstjes zijn ontstaan.