Rammelend geluid

Qali77

Lid
Sinds een kleine week mag ik bij mijn Octavia het volgende vaststellen. Het voertuig heeft nu 15000km en is 7 maanden oud.

Bij een eerste probleem maakte het stuur een piepend storend bij het draaien. Dit was blijkbaar een probleem met het "sleepwiel". Eerlijk is eerlijk, het werd wel correct opgelost door de garage.

Op @random tijdstippen hoor ik nu een ratelend/tikkend geluid van onder de motorkap.
Bij het ontkoppelen stopt het dan om er x aantal tijd van verlost te zijn...

Garage heeft contact opgenomen met invoerder en die heeft het probleem op zijn beurt overgemaakt naar Tsjechië... Een normale gang van zaken of is er hier meer aan de hand?

Hoe zit het met de mobiliteitsgarantie?

boontjeRS

Forumguru
Heb dit verschijnsel ook opgemerkt overlaatst. Na lossen koppeling ratelt er iets. Bij indrukken koppeling is het weg. Weet niet of het normaal is. Heb net de 4000 km aangetikt. Als het verslechtert ga ik naar dealer. Aja, mn bodem platen rammelen ook. Ga er eens moeten deftig naar kijken en vast maken met iets. Weet nog niet met wat. Iemand met antwoorden hier? Merci he! ;)

Joske

Forumguru
Aja, mn bodem platen rammelen ook. Ga er eens moeten deftig naar kijken en vast maken met iets
moet je garage maar nieuwe parkers inschroeven ;)
Na lossen koppeling ratelt er iets. Bij indrukken koppeling is het weg.
zal onder de noemer producteigenschap komen te vallen denk ik. Ik heb iets ongeveer gelijkaardigs, maar eigenlijk enkel en alleen direct na het starten. Voor de rest van de dag/rit niets meer van zo een geluiden. (is ook niet ratelen maar eerder zachtjes "geklop", maar dan "fading", dus zachtjes minderen in geluid)

Ja geluiden beschrijven met woorden is nie evident é :D

boontjeRS

Forumguru
@Joske Het is ongeveer gelijk je beschrijft. Zowel koud als warme motor en alleen hoorbaar op rolanti. Vindt het verdacht. Zou niet mogen voorkomen met 4000 km op de teller!

Joske

Forumguru
Ik weet het niet @boontjeRS .. :) @micky heeft dit ooit eens beschreven op het forum (dacht ik toch) waar hij zoiets met zijn Audi had en deze gewoon >150k km zonder problemen gereden te hebben. Was de drukgroep van de koppeling. (DENK ik é ;) )

MORGANA

Senior Member
Ook ik heb dit opgemerkt. A.s. zaterdag heb ik voor de zomercheck (mede vanwege dit euvel) een afspraak bij de garage. Bijna 17.000 km gereden. Ben benieuwd wat ze ervan zeggen. :pieker:

Joske

Forumguru
Ben benieuwd naar wat je garage gaat zeggen.. ik hoor het eigenlijk niet echt meer... mijn auto staat ook meestal binnen 's nachts, maar zelfs na een nachtje buiten valt het me alleszins niet meer op. Een paar maanden terug hoorde ik dat wel frequenter. Moet wel zeggen, dat ik mijn koppeling niet loslaat na het starten (als de wagen binnen staat). Dus koppeling in, starten en dan in reverse om zo te garage uit te rijden.

Nadien hoor ik toch niets raar meer.. :pieker:

MORGANA

Senior Member
Ik kan je een hand geven hoor @Joske. Bij mij is de handelwijze precies zo.:pardon:

Daarnaast hoor ik, wanneer ik de koppeling laat opkomen, een "tok" geluid. Net bij het aangrijpen van de koppelingsplaten.:shocked:
Dat geluid hoor ik dus tijdens het overschakelen van z'n 2 naar 3. Bij de andere overgangen niet waargenomen.

Skoda-MAN

Forumguru
Het is heel normaal als je de koppeling op laat komen dat er geluid van uit de versnellingsbak komt. Het draaien van tandwielen en hun onderlinge speling kan een ratelend geluid geven. Dit kan bij de ene auto van het zelfde type erger zijn dan bij de andere en heeft te maken met de tolerantie marges in de toegestane minimum en maximale speling.
Een stationair draaiende motor draait in werkelijkheid niet zuiver rond maar heeft last van oneenparige beweging die in het dubbel massa vliegwiel zoveel mogelijk gedempt word.
Vaak zijn de geluiden bij warme motor minder dan wel niet meer hoorbaar.
Als je de mogelijkheid hebt om een staaf van ijzer op het huis van de versnellingsbak te drukken bij draaiende motor en je houdt je oor aan het andere deel van de staaf dan schrik je van de geluiden en durf je geen meter meer te rijden.
Laat nu iemand anders de koppeling intrappen dan is het opeens stil.
Ik hoop dat dit je probleem is en daar kan hij oud mee worden, en ja dat valt dan onder producteigenschappen.

Als je een heel klein beetje, en dan bedoel ik ook heel klein beetje, gas geeft is het geluid dan weg of veel minder geworden?

boontjeRS

Forumguru
Heb het rammelend geluid gevonden!:dankje:
De bescherm/hitte platen tegen de carrosserie boven de uitlaatlijn rammelden meer of veel. Opgelost met extra vast te maken met sjieken. Koppeling is verbetert maar absoluut normaal. :jaja: Ik content!

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Soms is het al voldoende om het toerental met 25 of 50 te verhogen. De motoren draaien tegenwoordig vrij langzaam stationair ten opzichte van oudere auto's en is het vliegwiel steeds lichter geworden, het gevolg is een levendige motor en laag brandstofverbruik.
Nadeel is dat bij dat lage toerental de versnelling en vertraging van de krukas merkbaar toeneemt door het produceren van rammelende geluiden onder andere uit de versnellingsbak, Door het versnellen van de tandwielen en weer afremmen hoor je de speling op de verschillende onderdelen. (als er geen speling zou zijn gaat de bak zeker stuk)
Die oneenparigheid is normaal en klinkt veel erger dan het is.

Daar komt bij dat het versnellingsbakhuis steeds dunner is geworden en zo min mogelijk olie in de bak waardoor de geluidsdemping minder is als zou kunnen zijn.
Voordeel, minder gewicht, lagere inwendige weerstand = brandstof besparing en kostenbesparing op materiaal en olie.

Slaap lekker :deuk:

Bovenaan Onderaan