Rammel rammel bij lage snelheden op slechte wegen

Muug

Senior Member
Hoi,

sinds een paar duizend kms rammelt er "iets" ter hoogte van de wielen van onze Yeti 4X4 met 123.000km. Het begint wanneer ik op onze kassiekoer achteruit rij, en ook als ik rustig onze slechte straat doorrij hoor ik het gerammel, rechts vooraan en rechts achteraan. Hier en daar lees ik iets over de lagers van de veerpoten, maar even goed iets over stabilisatorstangen. Ik ben bij een garage langs geweest maar bij een eerste controle merken ze niet echt iets. Nu, volgens mij hebben ze slecht gezocht en slecht geluisterd. :-) Maar goed, wat zou ik nu best doen? Ik wil vermijden dat de garage zomaar onderdelen gaat vervangen zonder zeker te zijn van hun zaak....
 

Hakar

Donateur
Dus eigenlijk schrijf je in je vijfde zin, dat je niet tevreden bent over de garage over hoe ze jouw vraag dan wel probleem hebben opgepakt.
Welnu, het best zou je eerst een andere garage vragen je vraag dan wel probleem te beoordelen, alvorens andere stappen te ondernemen.

Veel gebruikers van dit forum hebben veel kennis in huis, maar doen dit vanaf een PC, Laptop, en of telefoon.
Daar komt niet automatisch het geluid mee wat jij omschrijft als rammel, dus wordt wel een hele grote gok om dit te beoordelen.

Edit.
In je titel verwijs je naar lage snelheid.
Iets sneller rijdend heb je het niet?
Oplossing, sneller rijden.
 

Muug

Senior Member
lol,
ik heb de afgelopen jaar al gebruik gemaakt van drie garages. De grootste waar ik de wagen gekocht heb, daar heb ik onder garantie de motor laten repareren vanwege het megagrote olieverbruik. De andere - ook een officiële - is veel dichter in de buurt en die laat ik het grote onderhoud doen. En dan is er nog een ouwe man die weigert om op pensioen te gaan en die laat ik het klein onderhoud doen. Het is bij die laatste dat ik geweest ben. Dus ik heb nog wat garages op reserve :-)

Ik zal straks eens een filmpje maken met de smartphone.
 

Hakar

Donateur
Ik heb de oorzaak denk ik al gevonden in regel 4.
Overigens is goed luisteren niet altijd een waarborg voor het goed horen van een probleem.
Wanneer ik een rammel of geluid probleem heb bij mijn auto, ga ik altijd samen met de monteur op pad.
Waarom?
Wanneer we onze jaren optellen zijn we de 100 gepasseerd, en hij heeft een fenomeen aan zijn linker oor, daar waar ik het aan het rechteroor heb.
Afhankelijk van waar wij denken dat het geluid vandaan kan komen, kun je ons wisselend van positie in de voiture tegenkomen. ;)
 

Muug

Senior Member
ik heb een filmpje, maar om nou te zeggen dat het allemaal duidelijk en helder klinkt ...
 

ertromp

Forumguru
Heb je een auto deskundige wellicht in je familie / kennissen kring rijdt dan eens samen een stukje wellicht valt dan beter te lokaliseren waar het vandaan komt
 

Muug

Senior Member
Neen, in mijn familie zitten geen autoliefhebbers. Helaas. Ook geen motorliefhebbers, of boten of paarden of zo. Ze gebruiken allemaal hun wagen als dom transportblik. :-/
 

EdK

Forumguru
Het klinkt misschien erg vreemd wat ik nu ga zeggen, maar haal eens eerst alle losse spullen uit portier vakken en dasboard kast etc en ga dan weer eens rijden.
Zal niet de eerste keer zijn dat er ergens iets ligt te rammelen op een plek waar je net dacht dat het niet vandaan kwam.
Zelf een keer gehad dat ik een rammel in de Yeti had waarvan ik dacht dat hij ergens van voor kwam.
Maar bleek uiteindelijk de gordel te zijn achter, die tegen het portier aan lag te rammelen....
En heeft me 3 dagen gekost om daar achter te komen, omdat je denkt dat het ergens voor zit....
 

Antera

Donateur
Het is altijd lastig om rammeltjes en andere zaken goed te plaatsen. Niet altijd is alles direct aan tewijzen en kan het zijn dat er dingen uitgesloten moeten worden door bepaalde delen eerst te vervangen. Dat het alleen recht voor en achter is vind ik wel erg opmerkelijk. De vraag is dan komt het wel echt van de voor en achter ophanging vandaan?
 

brepus13

Forumguru
Ik had dit ook bij mijn vorige auto, een bmw. Was een bekend euveltje bij lage snelheden en wegen met oneffenheden. Oorzaak daar: stabilisatiestangen voorzijde..... als die versleten zijn hoor je ze rammelen zeg maar.
 
Bovenaan Onderaan