Rammel achter, stofhoes schokdemper?

Bas Jansen

Senior Member
Hoi,

Even een vraag waarop ik geen antwoord kon vinden.
Wellicht dat deze al vaker is gesteld, zo ja mijn excuus.

Een paar weken terug een 2001 combi op gehaald.
Nu hoor ik sinds een paar dagen een storend rammeltje links achter.
Lijkt mij bij de schokdemper weg te komen.
Ik heb het idee dat het de stofhoes is, ik heb gekeken en deze blijkt los te zitten.
Het "rammeltje" is voornamelijk hoorbaar bij lage snelheden en vooral bij klinker wegen.
Rechtsachter zit deze vast.
Mijn vraag is hoe kan ik het beste weer fixeren?

Het hoeft geen mooie oplossing te zijn, schokdempers zullen spoedig vervangen gaan worden.
Maar het rammelen is voor mij persoonlijk storend genoeg om er tot die tijd vanaf te willen zijn.
 

Erik_NL

Forumguru
een vaker gesignaleerde klacht waarover met de zoekfunctie wel het nodige is te vinden.
Op zich kan het geklapper geen kwaad.
Ik herinner me trouwens dat iemand bij de vervanging voor Monroe achterschokbrekerhulzen is gegaan in plaats van de originele omdat hiij herhaling voorzag.
 

Elmarrr

Actief lid
Ik heb deze hoezen ook los zitten. Het plastic is van het rubber los gegaan. Aan beide kanten vastgezet met 4 tie-wrapjes wat prima werkt! Ik denk ook dat de oorzaak van het lawaai ergens anders van komt ;)
 

Cordoba

Forumguru
Kort na aankoop van mijn auto had ook het probleem van losse stofhoezen, dat is na een paar weken direct verholpen door Vagtechniek bij een onderhoudsbeurt. Nooit last gehad van gerammel van de stofhoezen, dus ook ik denk aan een andere oorzaak.

Ik neem aan dat het niet gaat om de rubbers van de draagarm (daar heb je ook nog wel eens vergelijkbare klachten, maar dan van de vooras). Wat de rammel betreft: ik zou zeggen op onderzoek uit, en als je in staat bent om het te reproduceren, kun je eventueel met z'n tweeën op pad: de één rijden, terwijl de ander achterin probeert om de rammel te localiseren.
 

Berry1912

Forumguru
Zelfde probleem hier, ducktape deed wonderen. Heb al wel nieuwe rubbers en hoezen liggen maar moeten er nog op. Zijn los te koop voor weinugh. Rammelen geen last van want daar zorgen de draagarmrubbers wel voor. :cry:
 

Antera

Donateur
Hele bekende klacht. Het rammelen van de stofhoes vervangen of weg snijden is de enigste oplossing. Als het dan nog is kan het ook zomaar zijn dat je dempers niet lekker meer zijn en dat je die gaat horen
 

Bas Jansen

Senior Member
Hoi medeforummers.

Sorrie voor mijn late reactie in dit draadje.
maar vanwege familie omstandigheden ben ik even niet is staat geweest te reageren.

De kofferbak heb ik helemaal nagekeken, niets gevonden wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Morgen zal ik eens proberen de stofhoes vast te zetten, ook hier geen tijd voor gehad.
Ik begin echter te twijfelen of het de stofhoes is.
Gister onderweg naar huis uit het ziekenhuis reed mijn vrouwtje achter me aan en gaf aan iets te zien, maar kon het niet goed omschrijven.
ze omschreef het als een stukje kunsstof wat ze zag klapperen.
Ik begin te vermoeden dat het de schokdemper zelf is die de geest heeft gegeven.
 

milanseegers

Forumguru
Nou die zie je niet klapperen als een stukje kunststof hoor ;)

Wellicht is het een kunstof bodem bescherm plaat die los is geraakt. Door turbulentie van luchtstromen onder de auto kunnen deze behoorlijk gaan klapperen.

is het geluid alleen aanwezig bij hogere snelheden? Dan heb je goed kans dat het zon plaat is.
 

Bas Jansen

Senior Member
Nee juist dat dacht ik ook.
het geluid is echter alleen bij lagere snelheden en hobbelwegen.
dat icm de observatie van vrouw lief doet me nu vermoeden dat het de demper zelf is
 
Bovenstaande viel mij laatst op met de bandenwissel. Het gedeelte wat over de demper schuift zat bij onze Octavia 2 FL echter knetter vast... zo erg dat ik begon te twijfelen of het wel los hoort te zitten...
 

eriktv

Forumguru
Normaal gesproken zit de kap vastgeklemd over de rubberen bumpstops. Als deze zijn vergaan (wat je op de foto’s hierboven ziet) scheurt op gegeven moment het deel waar de plastic kap aan hangt, waardoor deze naar beneden valt. Niet teveel aan sjorren dus als het goed vast lijkt te zitten ;)
 
Bovenaan Onderaan