Ramen half open !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vanmorgen keek ik nog half slaperig uit het raam en zag tot mijn stomme verbazing dat de zijramen van de auto half open stonden. En bij nadere inspectie inderdaad aan beide kanten even ver. Hoe kan dat nu in vredesnaam ??
De auto zelf was nog vergrendeld: spiegels ingeklapt, deuren op slot.

Ik heb nog even geprobeerd, maar als je de auto met de sleutel opent en de sleutel ingedrukt houdt, dan gaan alle ramen inderdaad ook open, maar ontgrendelt de auto ook. Dat was dus hier niet het geval....

Tja, en nu ? Iemand van jullie een verklaring ?

Groet, Dirk
 

Bijlagen

  • IMG_2932.jpg
    IMG_2932.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 17

JeSko

Forumguru
Exact wat @Peter-036 zegt, heb het ook eens meegemaakt met mijn oude Superb, die stond toen de dag erna ook met zijn ramen naar beneden maar wel vergrendeld. Sleutel had even klem gezeten in mijn jeans.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Even de check en extra uitleg voor TS: meestal gaan de ramen dus ook open als je de open-knop op je afstandsbediening lang ingedrukt houdt (en dicht als je lang op dicht drukt). Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is (en verder het verhaal van Jeffrey en Peter hierboven).
 

Eltjo

Forumguru
Zo is dat, b.v. als je op je hurken gaat zitten en b.v. de huissleutel in je broekzak tegen je de openknop van je autosleutel aandrukt.
Waarschijnlijk heb ik dit al vaker gehad dan ik weet - als het regent gaan de ramen bij mij ook weer automatisch dicht.
Komt niet meer voor met de sleutel in de jaszak aan de kapstok...
 

EdK

Forumguru
auto zelf was nog vergrendeld: spiegels ingeklapt, deuren op slot.
Allemaal heel normaal , dat deuren nog vergrendeld zijn en spiegels ingeklapt en je ramen half dicht staan !
Test alleen eens of je ramen wel weer dicht gaan als het regent !!
Dit door met een plantensproeier even water op voorruit te sproeien rond de regensensor !
Dit doe je uiteraard met de auto in de staat zoals je hierboven hebt beschreven !
Als goed is gaan je ramen dan wel weer geheel dicht ! En is een fijn vooruitzicht als dit gebeurd !
Kan uit ervaring vertellen dat zitten op een natte stoel zeker geen leuke ervaring is ! ( was met een H100 jarennnnnn geleden )
 
Tja, zo moet het gegaan zijn: sleutel ergens even klem gezeten. Zo heb ik ook al eens de achterklep open zien staan.....
Het openen van de ramen kun je gelukkig uitzetten in het menu. Snap ook niet zo goed voor welk probleem het tegelijk kunnen openen van de ramen met de sleutel een oplossing is. Alles tegelijk sluiten kan handig zijn, maar alles tegelijk open ?
Voortaan de autosleutels dus maar apart ophangen en niet aan de grote sleutelbos.

Trouwens: de auto was nat van binnen. Het had geregeld, maar de ramen waren dus NIET dichtgegaan.

Er zijn naar mijn idee teveel software-dingetjes waar net niet genoeg over is doorgedacht of waar mijn begrip van "comfort" anders is dan die van de makers van de auto.
Waarom gaat de auto automatisch wel weer op slot als je die per ongelijk open drukt met de sleutel maar niet instapt. Maar gaan de ramen niet mee dicht ? Dom systeem :-)

Dank voor het meedenken allemaal weer.

Groet, Dirk
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
Ik vermoed dat als je eens een bezoek brengt aan @Antera of @Rainesh je wat van die instellingen geheel op maat kunt laten instellen met VCDS.
Want neem toch aan dat je een regensensor hebt ? Dan zouden theoretisch de ramen hieraan gekoppeld kunnen worden.
En alle ramen open is met heel warme dagen toch echt wel lekker hoor, kom je bij je wagen aan en zet je ze onder toezicht allemaal open zodat de boel al wat kan doorwaaien.....
 

Tees

Donateur
Toen ik erachter kwam dat t ook op m'n O2 zat vond ik t ideaal. Op de camping vanaf de tent even de ramen open, half uurtje voor we weg gaan, kan de boel even afkoelen. Oh, het gaat regenen, ramen weer ff dichtdoen! Zo gepiept. En als je t niet wil, je kan t zo uitzetten, dus voor ieder wat wils. Simply clever!
De mijne werkt volgens mij niet op de regensensor. Moet ik nog eens naar kijken, maar niet belangrijk genoeg voor me om er al te veel tijd aan te besteden :-)
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is ook niet een kwestie van helemaal open (of dicht), want daarvoor moet ik de knop vasthouden tot de ramen hun uiterste stand hebben bereikt. Als ik de knop eerder loslaat, stoppen ze direct.
Dus met een beetje gevoel voor timing kan ik ze ook alle 4 tegelijk op een kier naar keuze zetten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Tja, zo hep elk nadeel ook z'n voordeel. Ik heb het uitgeschakeld in het menu. Het risico dat als de sleutel even ergens klem zit de hele nacht de ramen open staan is me te groot.

Dank allen voor jullie reacties.

Groet, Dirk
 

Rallye

Forumguru
@EdK Volgens mij is de koppeling van de ramen en schuifdak open met de regensensor al een jaar of tien niet meer aanwezig op Skoda’s. Op mijn RS FL uit 2012 zat dat al niet, zo dacht ik?
 

EdK

Forumguru
Op mijn Yeti had ik het wel zitten maar moest wel geactiveerd worden met VCDS.
Bij mijn Fabia is het niet mogelijk omdat ik de comfort modules op de ramen niet heb, althans wel op bestuurders kant maar niet op de andere ramen en volgens de VCDS goeroe helaas niet mogelijk was....
Op mijn AB doen de ramen ook niets hierdoor.....helaas
 

Eltjo

Forumguru
Alles tegelijk sluiten kan handig zijn, maar alles tegelijk open ?
Voortaan de autosleutels dus maar apart ophangen en niet aan de grote sleutelbos.

Trouwens: de auto was nat van binnen. Het had geregeld, maar de ramen waren dus NIET dichtgegaan.
Net zoals Tees doe ik als ik kom aanlopen alle ramen open als de auto in de zon staat. Daarna stap ik in rij weg en doe daarna de ramen pas dicht als ik de airco aanschakel.
Bij mij gaan de ramen dicht bij regen omdat dit het eerste was dat ik via VCDS heb geprogrammeerd.
 

Japanese Power

Donateur
Ieder zo z’n ding. Ik heb deze optie als eerste uitgezet. Als de auto echt warm is laat ik hem wel even vanuit de app koelen voordat ik vertrek.

Zit er in elk geval toch nog 1 voordeel aan een Enyaq…
 

Eltjo

Forumguru
Ik weet niet eens dat de functie ramen open/dicht via AB bij mijn auto aan/uit te schakelen is (heb een S2 - geen Enyaq), iets wat ik bij mijn Passat 3BG miste omdat de 3B daarvoor het weer wel had.
Dat komt misschien omdat het voor mij goed stond, verder heb ik wel meer dan alle opties in VCDS ingesteld of geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan