Ramen beslaan snel

Hallo Allemaal,

Rij nu een maand in mijn Octavia. Wat mij opvalt is dat mijn ramen ontzettend snel beslaan, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige Astra.
De ventialtie staat op automatisch, met de airco aan, temperatuur ingesteld op 20.0 graden. Bij het beslaan zet ik de stand op "max', het vocht is dan gauw verdwenen. Echter zodra ik de stand "max" weer uit zet, zijn de ramen wederom snel beslagen.

Via de voorgeprogrammeerde programma's ook de toets "vrij zicht" aangevinkt, dit werkt opzich ook goed. Alleen wordt het dan wel flink warm binnen.

Zoals gezegd, in mijn Astra stond de airco ook op automatisch, beslaan van de ramen van een zeldzaamheid. Bij de Octavia is het eerder de regels in plaats van een uitzondering.
Wat doe ik fout que instellingen? Of is dit een probleem waar meer berijders last van hebben?

Gr.
Wijnand
 
Nog niet gedaan nee. Ben er vanuit gegaan dat de auto schoon (ook qua ramen van binnen en buiten) afgeleverd is.
Zal inderdaad de boel even ontvetten van binnen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vooral in nieuwe auto's vervuilen de ramen aan de binnenkant vrij snel doordat er weekmakers uit nieuwe kunststoffen vrijkomen en een blauwige aanslag vormen - het sterkste bij de uitstroomopeningen van de verwarming. Die aanslag vormt een goed startpunt voor het condenseren van vocht uit de lucht in de auto, oftewel beslaan.
Daarom is het verstandig om juist bij nieuwe auto's de binnenkant van de ramen - en dan vooral de voorruit - heel regelmatig goed schoon te maken. Gebruik daarvoor liefst (koud!!) water met een scheut ammonia.

Ammonia in warm water heeft geen zin, want bij stijgende temperatuur neemt de oplosbaarheid van ammoniakgas in water af en daarmee de effectiviteit van de reiniging. Het dan ontsnappende ammoniakgas helpt bij verkoudheid goed tegen een verstopte neus, dat dan weer wel...
 
Laatst bewerkt:

redriver

Actief lid
is je kachelradiateur niet (een beetje) lek ? Hierdoor kan er ook vochtige lucht uitgeblazen worden tegen je voorruit.
 

EdK

Forumguru
ontsnappende ammoniakgas helpt bij verkoudheid goed tegen een verstopte neus
Pas wel op dat je hierdoor geen snotneus krijgt !!
Dit is weer een symptoom van Covid en dan ben je weer verplicht om een teststraat op te zoeken....:koffie:
 
Bovenaan Onderaan