Hetzer
Forumguru
Cyprus Rally preview: met vijf Skoda's voor de IRC titel
IRC
30.10.2011
Niet minder dan 5 rijders – Kopecky, Hänninen, Neuville, Mikkelsen en Loix - komen in Cyprus nog in aanmerking voor de IRC 2011 eindzege. Het reguliere puntenschema wordt er immers met een coëfficiënt 2 vermenigvuldigd en dat opent dus nog vele poorten…
Skoda rijders Jan Kopecky (2 overwinningen) en Juho Hänninen (3 overwinningen) hebben ongetwijfeld de beste troeven in handen om zich de IRC titel toe te eigenen. Kopecky zit aan kop van de klassering, maar moet zijn minst goede resultaat (hij heeft de keuze tussen 15 behaalde punten in de Yalta, de Azoren of in Schotland te laten wegvallen) kunnen verbeteren. Hänninen volgt in tweede stelling (6 punten achterstand op zijn teamgenoot) maar kan nog een vol resultaat inbrengen (in het IRC tellen de beste 7 resultaten mee voor het eindklassement). Diegene die dus op Cyprus eAzoren_HANNINENen nieuwe zege aan zijn palmares kan toevoegen, is meteen ook zeker van de IRC eindzege, welk ook het resultaat van de andere rijder moge zijn. Het is echter nu al een certitude dat Skoda de constructeurtitel reeds definitief op zak heeft. Eén opdracht, mogelijk wel de belangrijkste, die alleszins tot een goed einde werd gebracht door de Tsjechische constructeur…
Voor Juho Hänninen zou een verlenging van zijn IRC titel een extra dimensie krijgen, want in Spanje maakte de Fin – eveneens na een campagne met de Skoda Fabia S2000 - eerder al de SWRC titel tot de zijne!
Maar ondanks het feit dat Thierry Neuville (2 overwinningen), Andreas Mikkelsen en Freddy Loix (beiden 1 overwinning) enige achterstand tellen op het Skoda duo Kopecky-Hänninen, zijn ze echter nog niet uitgeteld. Zij moeten echter hopen op één – of zelfs meerdere – misstappen van de concurrentie om straks ook de nieuwe kampioen te worden. De zesde potentiële kanshebber op de titel is de Fransman Bryan Bouffier, momenteel 5de in de klassering. Hij moet echter verstek geven omdat Peugeot al haar krachten wil bundelen op haar best geklasseerde rijder, nl. Thierry Neuville.
PERFECT EVENWICHT
Met 51,6% onverhard en 48,4% asfaltwegen zijn de organisatoren van de Cyprus Rally 2011 er in geslaagd een bijna perfect evenwicht te vinden tussen de twee types ondergrond. Voor een stuk mee de verdienste van de Fransman Denis Giraudet die sinds twee jaar de Cypriotische organisatoren ondersteunt in hun parcourskeuze.
“Door het rallycentrum en assistentKOPECKY_barumiepark van Limassol naar Paphos te verplaatsen hebben we zowat alle chronorit(>edit<)ten kunnen vernieuwen”, stelt Giraudet. “Op enkele kilometers na is het parcours voor iedereen helemaal nieuw. Zowel het onverhard als de asfaltwegen zijn tegelijk breder en sneller dan elders op het eiland.”
Het specifieke kenmerk van de afsluitende IRC-manche is dat iedere chronorit uit een aaneenschakeling van zowel onverhard als asfalt bestaat en dat de deelnemers verplicht worden gravelbanden en een ophanging voor onverhard te gebruiken.
http://www.willyweyens.com
IRC
30.10.2011

Niet minder dan 5 rijders – Kopecky, Hänninen, Neuville, Mikkelsen en Loix - komen in Cyprus nog in aanmerking voor de IRC 2011 eindzege. Het reguliere puntenschema wordt er immers met een coëfficiënt 2 vermenigvuldigd en dat opent dus nog vele poorten…
Skoda rijders Jan Kopecky (2 overwinningen) en Juho Hänninen (3 overwinningen) hebben ongetwijfeld de beste troeven in handen om zich de IRC titel toe te eigenen. Kopecky zit aan kop van de klassering, maar moet zijn minst goede resultaat (hij heeft de keuze tussen 15 behaalde punten in de Yalta, de Azoren of in Schotland te laten wegvallen) kunnen verbeteren. Hänninen volgt in tweede stelling (6 punten achterstand op zijn teamgenoot) maar kan nog een vol resultaat inbrengen (in het IRC tellen de beste 7 resultaten mee voor het eindklassement). Diegene die dus op Cyprus eAzoren_HANNINENen nieuwe zege aan zijn palmares kan toevoegen, is meteen ook zeker van de IRC eindzege, welk ook het resultaat van de andere rijder moge zijn. Het is echter nu al een certitude dat Skoda de constructeurtitel reeds definitief op zak heeft. Eén opdracht, mogelijk wel de belangrijkste, die alleszins tot een goed einde werd gebracht door de Tsjechische constructeur…
Voor Juho Hänninen zou een verlenging van zijn IRC titel een extra dimensie krijgen, want in Spanje maakte de Fin – eveneens na een campagne met de Skoda Fabia S2000 - eerder al de SWRC titel tot de zijne!
Maar ondanks het feit dat Thierry Neuville (2 overwinningen), Andreas Mikkelsen en Freddy Loix (beiden 1 overwinning) enige achterstand tellen op het Skoda duo Kopecky-Hänninen, zijn ze echter nog niet uitgeteld. Zij moeten echter hopen op één – of zelfs meerdere – misstappen van de concurrentie om straks ook de nieuwe kampioen te worden. De zesde potentiële kanshebber op de titel is de Fransman Bryan Bouffier, momenteel 5de in de klassering. Hij moet echter verstek geven omdat Peugeot al haar krachten wil bundelen op haar best geklasseerde rijder, nl. Thierry Neuville.
PERFECT EVENWICHT
Met 51,6% onverhard en 48,4% asfaltwegen zijn de organisatoren van de Cyprus Rally 2011 er in geslaagd een bijna perfect evenwicht te vinden tussen de twee types ondergrond. Voor een stuk mee de verdienste van de Fransman Denis Giraudet die sinds twee jaar de Cypriotische organisatoren ondersteunt in hun parcourskeuze.
“Door het rallycentrum en assistentKOPECKY_barumiepark van Limassol naar Paphos te verplaatsen hebben we zowat alle chronorit(>edit<)ten kunnen vernieuwen”, stelt Giraudet. “Op enkele kilometers na is het parcours voor iedereen helemaal nieuw. Zowel het onverhard als de asfaltwegen zijn tegelijk breder en sneller dan elders op het eiland.”
Het specifieke kenmerk van de afsluitende IRC-manche is dat iedere chronorit uit een aaneenschakeling van zowel onverhard als asfalt bestaat en dat de deelnemers verplicht worden gravelbanden en een ophanging voor onverhard te gebruiken.
http://www.willyweyens.com