Radio Swing slechte FM ontvangst

Hallo,

Mijn Fabia 2 GL Combi heeft naast een kabelbreuk in de deurdoorvoer (andere post) ook nog een ander kwaaltje waar mijn vrouw inmiddels aardig gek van wordt.

De FM ontvangst van de Swing radio is zeer slecht en eigenlijk niet meer luisterbaar.

Wat ik inmiddels heb geleerd/gelezen op andere posts:
  • Het kan de antenne spriet zijn (heb ik vervangen geen verschil)
  • Het kan ontstaan door het vervangen van de voorruit i.v.m. antenne in ruit (niet van toepassing)
  • Het is mij niet duidelijk of deze versie (Fabia 2 Combi GL Augustus 2010 met Swing radio, geen NAV/GPS) van mijn auto een actieve versterker heeft in de antennevoet, weet iemand dit ?
  • Uitgaande van een actieve versterker in de antennevoet, is deze dan 12 of 16V. Ik zie namelijk beide voltages op de onderdelen webshops.
  • Nog andere dingen die ik kan doen om te troubleshooten ? Denk er zelf aan om de (actieve) antennevoet te vervangen als volgende stap maar dit is wat ingrijpend, fijn als er nog andere opties zijn.
Wederom bedankt, leuk forum dit!
 

DJSmiley

Actief lid
Heb je het ‘kaal’ getest?
Veel (vooral goedkope) chinese usb laders/adapters (denk aan telefoonlader, elcheapo navigatie of dashcam) storen als een gek op de fm ontvangst
 

Zwapp

Forumguru
Antenne is inderdaad gevoed, met 12v.
Deze voeding word verzorgt door de swing.

Heb nu al een aantal vag auto's gehad en bij allen had ik ool slechte fm ontvangst, na het vervangen van voet en spriet geen last meer.
Je kunt ook even achter de radio kijken of alles nog goed is aangesloten.
 
@DJSmiley , goede tip ga ik proberen. @Zwapp bedankt voor je feedback weet je toevallig of de voeding via de coax van de antennekabel gaat of dat er een separaat 12V. draadje naar de antennevoet loopt ? (Dit i.v.m. vervangende voet/spriet).
 

Frazajunior

Actief lid
Ik had het probleem ook toen ik mijn vorige fabia combi kocht.
Slecht ontvangst en terug naar dealer. Swing latennvervangen en nog problemen. Ze wilden toen de radio vervangen voor een normale Kenwood of Pioneer radio maar ik stond er op dat ik de swing wou houden omdat deze in de auto hoorde en qua kleur licht erbij hoorde.
Ze hebben toen de antenne vervangen (compleet) en daarna was het wel goed
 
Inmiddels weer wat wijzer, het VAG artikelnummer van de antenne(voet) is: 6R0035501. Hier zijn weer verschillende versies van, ook een sharkfin uitvoering met GPS/Telefoon aansluiting. De verbindingen zijn een soort vierkante blokjes. De uitvoering voor alleen de radio heeft 1 wit blokje de GPS/Telefoon versie heeft 3 blokjes. Ga binnenkort de hemel loshalen en dan laat ik even weten wat ik aantref :)
 
Na het openen van de hemel (beetje bijzondere zin zo ;)) zag ik de onderkant van de antennevoet en de bekabeling. De antenne(voet) is met de antennekabel verbonden via een kleine male/female vierkante connector, volgens mij is dit een zogenaamde Fakra connector. Ik weet alleen nog altijd niet zeker of deze antenne actief is en of er via deze Fakra connector ook 12 V. richting de antenne komt, iemand die dit toevallig weet ?
 

Zwapp

Forumguru
Er loopt bij mij 1 draad, coax naar achteren.
Mijn antenne heeft ook 1 connector en daar loopt door de kern 12v overheen.
Ik kan deze voeding in mijn radio, een zenec, ook uitzetten maar dan is er weinig tot geen ontvangst.
 
Ik heb een Fabia Combi Tour 1.2 tsi uit 2011 met een korte dakantenne. Toen ik naar de wasstraat ging wilde ik 'm losdraaien maar na 3 slagen zwaar draaien kwam hij niet los. In het instructieboekje las ik, later, dat er bij bezoek aan de wasstraat niets aan de auto hoeft te worden weggehaald. Helaas te laat... nu heb ik een minder helder radiogeluid (geen gekraak overigens) en ook vindt hij nu nog maar amper de 18 verschillende voorprogrammeerbare zenders. Er zijn zoals bekend veel meer zenders in de ether. Heb ik de antennekabelaansluiting stukgedraaid???
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb een F2combi uit 2011 gehad, daarvan kon het sprietje gewoon van de voet worden gedraaid. Het dan resterende draadeindje is inwendig verbonden met de antennekabel: ik heb ooit een overzet-haaievin geplaatst die door een simpel koperdraadje met een oogje op dat draadeind werd vastgeschroefd (juist om van dat wasstraatgedonder af te zijn).

Het is denkbaar dat de schroefdraad van de spriet teveel zat vastgeroest zodat het draadeind is gaan meedraaien, met een slechte of verbroken verbinding als resultaat. Ik zie zo snel maar één methode om dat te testen: zet 'm flink in de WD40 zodat je 'm er uiteindelijk toch af kunt krijgen en sluit vervolgens even een flink eind (installatie)draad aan op het draadeind. Als dit geen verschil maakt in de ontvangst, dan is er iets mis in de antennevoet.

Terzijde: je Fabia heeft hoogstwaarschijnlijk een tweede antenne die in de voorruit is verwerkt: een héél dun bruin "draadje" dat midden-boven begint en recht naar onderen loopt, tot een cm of 15 à 20 van onderaf.
Dat ontdekte ik toen de voorruit een keer vervangen moest worden en ze in eerste instantie een verkeerde ruit zonder antenne hadden gemonteerd: toen ik een keer wat verder van huis moest, bleek de RDS het niet meer te doen. Door die 2e antenne heb je vermoedelijk toch nog wat ontvangst, ook zonder de dakantenne.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn eerdere O2c ook, als ik het me goed herinner (rechtsachter), maar bij de F2 uit 2011 is de voorruit de meest waarschijnlijke plek. Die locatie is denkelijk wel model-specifiek.
 
Bovenaan Onderaan