Radio dab informatietekst

De laatste tijd valt het mij op dat wanneer ik radio luister (DAB) dat de ene keer de tekst van het radio-station wel verandert en andere keren niet. Denk aan bv de naam van het programma, zanger + titel. Ik heb al bij instellingen zitten kijken en alle mogelijke opties en combinaties (aan/uit) geprobeerd.

Herkent iemand ditzelfde probleem of weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Het infotainmentsysteem is het type Bolero en zit in een fabia combi III first edition uit mei 2015
 

Seigersbjorn

Senior Member
Ik heb net hetzelfde voor. Ik dacht eigenlijk zelfs dat ik enkel de artiest/titel kreeg als ik ergens op FM zat ipv DAB+ want, de radio schakelt automatisch over denk ik.
 
Op dezelfde zender, of verschilt het per station?

Het enige station welke het consquent goed aangeeft is Studio Brussel. Alle andere stations doen het dan weer wel dan weer niet. Sommige, zoals Veronica, zendt volgens mij helemaal geen info mee. Het lijkt erop dat de Nederlandse radiostations hierin willekeurig iets meezenden.

Ik heb net hetzelfde voor. Ik dacht eigenlijk zelfs dat ik enkel de artiest/titel kreeg als ik ergens op FM zat ipv DAB+ want, de radio schakelt automatisch over denk ik.

Dit is inderdaad een instelling, automatisch schakelen tussen FM/DAB+, Is te vinden onder uitgebreide instellingen van de radio (als ik het goed heb).
 

fanSkoda-VW

Donateur
Ook ik heb een probleem(pje) met DAB. bij aanschaf werkten alle logo's prima. nu niet meer.
Ik heb al de zenders opnieuw ingesteld, maar dat hielp niet.

En tijdens verblijf bij onze oosterburen dacht de radio er goed aan te doen alle voorkeuzezenders
in te stellen op Duitse zenders. Bizar.
 

Seigersbjorn

Senior Member
Het enige station welke het consquent goed aangeeft is Studio Brussel. Alle andere stations doen het dan weer wel dan weer niet. Sommige, zoals Veronica, zendt volgens mij helemaal geen info mee. Het lijkt erop dat de Nederlandse radiostations hierin willekeurig iets meezenden.



Dit is inderdaad een instelling, automatisch schakelen tussen FM/DAB+, Is te vinden onder uitgebreide instellingen van de radio (als ik het goed heb).
Op zich prima want zo is er altijd muziek in de auto, alleen jammer van de tekst die niet altijd door komt
 

Cordoba

Forumguru
Als is het zo lees, gaat het met de infotektst op DAB al net zo als met de RDS-tekst op de FM. In de beginperiode maakten sommige mensen zich daar heel druk om, het is bij RDS een keuze van de radiozender en het al dan niet netjes werken van het zenderpersoneel.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het is maar net waar je behoefte aan hebt. Mijn huidige simpele RDS-radio geeft soms info over het programma of de plaat die gedraaid wordt, maar daar let ik eigenlijk nooit op. Al is het maar omdat het bij stukjes en beetjes voorbij komt en het daardoor de aandacht teveel en te lang afleidt van het verkeer.
Als ik in één oogopslag kan zien welk station er opstaat, ben ik al tevreden; de rest is voor mij overbodig.
 

AndreM

Forumguru
Info van de DAB zenders, zoals bij de gewone FM, waren bij mij 3 jaar niet zichtbaar.
Pas de laatste maanden krijg ik zender info te zien bij o.a. Radio 538.

Deze info wordt normaliter door de zender meegestuurd.
Blijkbaar is het bij DAB eerder niet mogelijk geweest. :jaja:
 
Sinds 2 dagen doet alles het weer. Vindt het leuk om de liedjes te zien welke gedraaid worden zodat ik beetje kan oefenen qua artiest en titel :rockon:.

Als is het zo lees, gaat het met de infotektst op DAB al net zo als met de RDS-tekst op de FM. In de beginperiode maakten sommige mensen zich daar heel druk om, het is bij RDS een keuze van de radiozender en het al dan niet netjes werken van het zenderpersoneel.

Dacht al dat het aan het zenderpersoneel moest liggen. Niet echt netjes als je dat vergelijkt met onze buren (Duitsland en België), waar het wel altijd netjes wordt gedaan. Ach Nederland loopt wel op meer vlakken achter.

Info van de DAB zenders, zoals bij de gewone FM, waren bij mij 3 jaar niet zichtbaar.
Pas de laatste maanden krijg ik zender info te zien bij o.a. Radio 538.

Deze info wordt normaliter door de zender meegestuurd.
Blijkbaar is het bij DAB eerder niet mogelijk geweest. :jaja:

Het was al wel mogelijk maar gebeurd niet consequent in Nederland. Het is niet anders.
 
Bovenaan Onderaan