Radio blijft aan & piepend geluid na nieuw blok

robrt

Lid
Hoi allemaal,

Ik heb net mijn S2 terug met een nieuw blok vanwege het zuigerprobleem, maar nu heb ik meerdere nieuwe problemen.. als ik het zelf niet op kan lossen gaat 'ie terug naar de garage maar ik dacht het hier toch even te vragen.

- Ik had er voor de revisie een RCD330+ in gezet als vervanging van de oude Columbus unit. Dit werkte perfect. Maar nu blijft de radio constant aan en moet ik hem dus handmatig uitzetten. (Ook past hij de display niet meer aan naar donkere modus 's avonds)

- Soms, maar niet altijd, is er een piepend geluid uit het dashboard (met tussenpozes van ongeveer een seconde). Het is dan wel onder 4C, maar hij blijft of 10-15 seconden of 5-8 minuten lang piepen. Dit komt toch niet van de temperaaturwaarschuwing?

Alles samen is er dus nu elektisch is niet helemaal lekker en heeft het wellicht 1 oorzaak. Komt iemand dit bekend voor? Ik heb al wat nagezocht en kan de symptomen in andere threads vinden, maar geen oplossing.
 

robrt

Lid
Deels opgelost: stuurwielbediening werkt weer, donkere modus op maps en radio (blijkt een RCD360 te zijn) gaat weer normaal uit.
Oplossing? Originele radio weer even terug plaatsen, alles testen en vervolgens nieuwe radio weer terug. Et voila, alles werkt weer. Wellicht dat ze bij het vervangen van het blok de PCM opnieuw geprogrammeerd hebben waardoor de radio weer 'aangemeld' moest worden? Maar dat is een gokje.

Zit nog wel met een constant piepend geluid vanuit het dashboard. MFD staat ingesteld op winterbanden (just in case), maar dat lijkt het niet te zijn... geen idee wat dat is, maar irritant is het wel.
 

robrt

Lid
Kun je een filmpje plaatsen ervan?
https://photos.app.goo.gl/uT4JQUmo4Z4H1NT1A

Nu ik dit naluister op de laptop (waar het een stuk luider op klinkt) klinkt het weer als de parkeersensor, maar die heb ik juist getest door die volledig uit te schakelen, en dat geluid komt meer van achter en is luider. Dit lijkt echt uit het dashboard te komen, is stiller (en hij doet het ook als ik op de snelweg ben .. dan zou je verwachten dat f/r parkeersensoren uitgeschakeld zijn)

Zou het piepend geluid de kachelventilator kunnen zijn?
Video toegevoegd, het is dus wel een elektronisch piepje maar ik heb geen idee wat het is.
 

Eltjo

Forumguru
Idd, het klinkt als de 1e PDC piep. Niets op de radio dus? Werkt elke PDC sensor zoals het moet?
 

robrt

Lid
PDC was het inderdaad dus wel! 5e zekering (dash) eruit en het piepen stopt.
Betekent dit dat één van de sensors kapot is (of niet aangesloten)? Hoe kan ik dit het beste testen / uitsluiten?
 

Tees

Donateur
Heb je m al eens uitgelezen? Misschien geeft dat een indicatie welke sensor kapot is (als dat het is, maar dat lijkt wel logisch).
En anders is t 1 voor 1 loshalen en kijken wanneer het ophoudt (en als t bij geen van allen is, dan zit t in de bekabeling)

Zou je trouwens niet teruggaan naar de garage waar je dit hebt laten uitvoeren? Zou wel héél toevallig zijn dat dit tegelijkertijd is gebeurd met de revisie, en niet daardoor veroorzaakt is.
 

robrt

Lid
Heb je m al eens uitgelezen? Misschien geeft dat een indicatie welke sensor kapot is (als dat het is, maar dat lijkt wel logisch).
En anders is t 1 voor 1 loshalen en kijken wanneer het ophoudt (en als t bij geen van allen is, dan zit t in de bekabeling)
Zoiets dacht ik aan inderdaad. Van de week maar even kijken. Thanks!

Ik had sporadisch hetzelfde probleem waarbij hij 1-2 minuten piept en dan ophield, nu is het constant maar ik praat er wel even met ze over. Nu kan ik in ieder geval even rijden zonder constant gepiep :)
 

Eltjo

Forumguru
Vuil in het ronde gleufje om een van de sensoren?
Test ze allemaal, als je nu deze piep hebt zou de piep intenser moeten worden wanneer er werkelijk iets dichter bij komt.
Als je een rondje om de auto loopt moet je dat kunnen horen - raampjes open. En natuurlijk zien op het display. Maar zie je nu al niet een licht streepje?
Ook moet je.een sensor buiten kunnen horen piepen als je (Ik meen) je hand er voor houdt.

En natuurlijk uitlezen, maar als je dat zelf kon had je dat waarschijnlijk al gedaan.
 

Cordoba

Forumguru
Meest logische lijkt óf een kapotte sensor, of een probleem met de bekabeling (kan ook een losgeschoten stekkertje zijn). Zie ook de reactie van eltjo.
 
Bovenaan Onderaan