Radar vol met sneeuw

Wolf75

Senior Member
Iemand tips om de radar sneeuwvrij te houden. Dit was de eerste keer door de sneeuw met de voor mij nieuwe aanwinst. Onderweg kreeg ik de melding dat de radar geen zicht had en de ACC kon ik niet meer inschakelen. Bij tankstation de sneeuw eraf gehaald en toen was het opgelost.

Japanese Power

Donateur
Herkenbaar probleem. Enige wat ik wel eens heb gedaan is even RainX erop waardoor de natte sneeuwpap minder hecht. Maar het blijft een lapmiddel. Als sneeuw recht op je radar komt kan het niet veel kanten op…

EdK

Forumguru
Had er geen last van maar stond stil voor de deur en nagenoeg geen sneeuw hier.
Maar ik kan de melding die gebruik maakt van de radar uitzetten en dit heb ik in verleden ook al eens gedaan met sneeuw op den wegen die ook toen aan mijn radar bleven kleven....

En je hoeft er geen formulier voor te tekenen bij je dealer als je dit uitzet .....:pardon:

Wolf75

Senior Member
@EdK Dus je hebt die bij de dealer uit laten zetten, maar je ACC werkt nog wel altijd gewoon. Bij sneeuw wordt het dan gewoon cruisecontrol ipv ACC of begrijp ik je helemaal verkeerd?

Cordoba

Forumguru
Vandaag geen last omdat ik vandaag eerst wat andere zaken had te doen, voor ik in de auto naar het werk ging, maar anders is het even een melding, en zodra de sneeuw weg is, werkt het gewoon weer. Ik vind het wel goed dat het systeem(front assist) laat weten dat het zijn werk niet kan doen, dan weet je dat je er nu zeker niet op mag rekenen. (normaal ook niet rekenen op ingrijpen door de systemen, ook al doen veel mensen dat ongemerkt toch).

Ik had vanmorgen meer last dat de ruitenwissers de vlokken vast drukken tegen de randen van de voorruit.

EdK

Forumguru
Dus je hebt die bij de dealer uit laten zetten,
Heb niets uit laten zetten bij de dealer.
Bij me Fab is dat ding er om niet tegen een ander aan te botsen , maar goed dat kan ik dus in het menu van mediacenter uitzetten.
En me CC werkt er zo en zo al niet op, en gebruik ik zeker niet met gladheid.
Dan wil ik alles zelf in de hand houden met betrekking van remmen / gas geven etc

Japanese Power

Donateur
Dat is natuurlijk ook een idee, maar of dat op een ritje naar de wintersport ook voldoende is vraag ik me af.
Dat wordt lastig. Toch wat meer anticiperen op de de eigen menselijke radar en bij elke stop (of extra stop) even de borstel erover. Denk dat je niet veel keus hebt hierin.

kwillems

Forumguru
Net als bij verwarmde buitenspiegels zou het plaatje voor de radar verwarmd moeten kunnen worden lijkt mij.

EdK

Forumguru
Tsja maar die verwarmingsdraadjes kunnen wel eens storend werken op het systeem en dan hebt je er nog niets aan...
Maar goed in de tankklep zit een mooi klein krabbertje die ook werkt op de radar....

Wolf75

Senior Member
@Japanese Power dat ik zelf op moet letten is het probleem niet, dat doe ik toch wel. Je hele cruisecontrol werkt niet meer en je moet gas geven, dat vind ik dan weer jammer. Melding dat de ACC buiten werking was en dan over te gaan naar klassieke cruisecontrol was fijner geweest. Maar goed waar hebben we het over........ vroeger moest je de raam open draaien met een slinger en de auto starten met een shoke. Je raakt toch lichtelijk verwend met al de opties.

hemi24

Forumguru
Ik had de codering op m’n Kodiaq aangepast en daardoor had ik naast de ACC en limiter ook de keus voor de reguliere cruise control.
Helaas wordt ook die buiten werking gesteld als er sneeuw (of ijs) voor de sensor blijft plakken…

Sjoerdb

Forumguru
Iemand tips om de radar sneeuwvrij te houden. Dit was de eerste keer door de sneeuw met de voor mij nieuwe aanwinst. Onderweg kreeg ik de melding dat de radar geen zicht had en de ACC kon ik niet meer inschakelen. Bij tankstation de sneeuw eraf gehaald en toen was het opgelost.

Achteruit rijden?! Hahaha,

Canon-Eye

Forumguru
Net als bij verwarmde buitenspiegels zou het plaatje voor de radar verwarmd moeten kunnen worden lijkt mij.
Dat gaat niet werken, denk ik: de achteruitkijk-spiegeloppervlakken vangen al rijdend geen sneeuw of regenwater en kunnen dus onderweg wel opdrogen. Dat radarfrontje zit al rijdend vol in de frontale tegenwind met sneeuwvlokken, dat gaat zo'n verwarming simpelweg niet bijhouden.
In het allerbeste geval maakt hij hem wel sneeuwvrij als je even stilstaat - dan hoef je er niet voor uit te stappen... :)

Eltjo

Forumguru
Hoewel ik er in mijn auto geen last van heb, is het erg jammer dat je als berijder niet kan kiezen voor acc of cc.

Laatst bewerkt:

Eltjo

Forumguru
CC gaat vanzelf uit als de tractie onvoldoende is. Tussen dat en sneeuwen zit nog een hoop (sneeuw).

Tees

Donateur
Tractie tijdens het (mild) accelereren is wat anders dan tractie tijdens (nood)remmen. Ik ben het er wel mee eens dat onder harde regen of sneeuw of gladheid CC geen geweldig idee is. Ik rij vrijwel altijd op CC als de omstandigheden dat toelaten, maar niet onder voornoemde omstandigheden, simpelweg omdat m'n anticipatie en reactievermogen beter is als ie niet op de CC staat.

Bovenaan Onderaan